| کد خبر: 224995 |

◄ ایمنی و سرعت، مهمترین پارامترهای رشد صنعت ریلی

قطارهای باری و مسافری به لحاظ ایمنی در وضعیت خوبی به سر می برند اما در بخش مسافری نهایت سرعت سیر به 140 کیلومتر بر ساعت و در بخش باری نیز به 120 کیلومتر در ساعت می رسد.

تین نیوز

در سیستم حمل ونقل ریلی مزایای رقابتی بی شماری نسبت به انواع جاده ای و هوایی آن وجود دارد. این مزایا هم در بخش مسافری و هم در بخش باری قابل شناسایی است. اما اگر بخواهیم این سیستم جوابگوی نیازهای مردم باشد باید زمانی که وی صرف رسیدن از نقطه آ به نقطه ب می‌کند، کمتر از سایر شقوق حمل ونقلی باشد.

به گزارش تین نیوز، این امکان، یکی از پارامترهای مهم رشد صنعت ریلی در کشورهای مختلف است. اما در کشور ما چنین اتفاقی بطور کامل نیفتاده و در بخش مسافری نهایت سرعت سیر به 140 کیلومتر بر ساعت و در بخش باری نیز به 120 کیلومتر در ساعت می رسد.

این در حالی است که در طول سال های اخیر به میحث بهره وری ریلی توجه ویژه تری شده است.

به گزارش تین نیوز، مدیرعامل راهن آهن کشور در اینباره می گوید: از ۱۱ هزار و ۸۰۰ خط ریلی موجود، حدود ۹درصد دارای محدوده تقلیل سرعت هستند.

سعید رسولی گفت: ما در راه‌آهن موضوعات متنوعی داریم که از اهمیت بالایی برخوردار است، یکی از آن ها ایمنی است که برند راه آهن محسوب می شود.

او افزود: با  این وجود  اولویت اول ما بهره‌وری است و از سال گذشته اقدام‌هایی را در این خصوص شروع کردیم که امسال نیز ادامه دارد، بهره‌وری یک موضوع همیشگی است که باید همواره سرلوحه کارها قرار گیرد تا بتوانیم با حداکثر ظرفیت و توان خدمات‌رسانی کنیم؛ در نتیجه همه ساز و کارهای اجرایی را در راستای این اولویت قرار داده ایم. البته نتیجه بخش بودن این اقدام‌ها بسیار مهم است و سعی داریم اقدام‌های بهره ورانه را یک ارزش جدی بدانیم و  تخصیص و توزیع منابع متناسب با خروجی‌های بهره ور باشد.

او افزود: در سال‌های گذشته برخی خطوط با هزینه بسیار بالا، اما بدون مطالعات همه جانبه و بدون توجه به مقوله بهره وری در کشور ساخته شد که امروز شاهد عبور گاه و بیگاه قطارهای مسافری با ضریب اشغال پایین مسافر در آن‌ها هستیم درحالیکه اگر بار روی این خطوط جابجا می‌شد و منابع بار کشور از جمله معادن و کارخانجات به این سرچشمه‌ها متصل می‌شد، بهره وری در این خطوط افزایش چشمگیری می‌یافت.

این در حالی است که یک قطار می‌تواند با ۶۰ واگن ۵۵ تنی بار را جابجا کند درحالیکه اگر این بار را با کامیون‌های ۲۰ تن جابجا کنیم باید ۱۶۰ کامیون به کار گرفته شود ضمن اینکه مصرف سوخت قطار یک ششم مصرف سوخت کامیون هاست.

گفتنی است که برای ارتقای بهره وری در صنعت ریلی، اولویت‌بندی پروژه‌ها برای استفاده بهینه از منابع محدود مالی، از جمله برنامه‌هایی است که راه‌آهن کشور برای تحقق این هدف، در دستور کار دارد. در این زمینه، کارشناسان معتقدند اقدامات مهم دیگری نیز برای افزایش بهره‌وری راه‌آهن باید در دستور کار قرار گیرد که یکی از مهم‌ترین آنها، تقویت نیروی انسانی، چه در بخش مدیران و چه در بخش نیروی کار است. همچنین بسترسازی برای حضور قدرتمند بخش خصوصی در پروژه‌های ریلی کشور به منظور حمایت مالی از پروژه‌ها، اقدام مهم دیگری است که از نظر کارشناسان می‌تواند زمینه‌ساز افزایش بهره‌وری در حمل‌ونقل ریلی کشور باشد.

این در حالی است که در برنامه ششم توسعه و در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی اتصال همه مراکز استان‌ها به شبکه ریلی کشور از اولویت‌های مهم دولت دوازدهم است اما با شیوع کرونا و همچنین ضرورت ارتقای بهره وری و افزایش سرعت حمل در صنعت ریلی لازم است که نسبت به اولویت بندی پروژه های ریلی- با هدف رشد بهره وری- اهتمام و دقت بیشتری صورت بگیرد.

طول خطوط ریلی نسبت به سایر کشورهای مشابه در منطقه از وضعیت قابل قبولی برخوردار است اما طبق گزارشات شرکت راه آهن، در سال گذشته تنها حدود ۴۰ میلیون تن بار (معادل حدود ۱۲ درصد کل بار حمل شده در کشور) توسط شبکه ریلی جابه‌جا شده است. این حجم نه چندان قابل قبول از جابه جایی ریلی بار در حالی اتفاق افتاده که طبق قانون مدیریت سوخت مصوب سال ۸۶ مجلس شورای اسلامی، دولت مکلف به افزایش سهم حمل ریلی بار از ۷ به ۳۰ درصد و مسافر از ۴ به ۱۸ درصد شده است. در قانون برنامه توسعه ششم توسعه نیز همین رقم ۳۰ درصد در بخش حمل ریلی بار مورد تاکید قرار گرفته اما در مسافری رقم ۲۰ درصد هدف گذاری شده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    اگر سرعت قطار های مسافری به بالای 400 کیلومتر برسد قطعا سهم صنعت ریلی از حمل و نقل به 30 درصد میرسد!