| کد خبر: 177383 |

◄ تاثیر دور جدید تحریم‌ها بر بازار حمل‌ونقل ریلی

هرچند تعیین سهم از بودجه98 اقدام مثبتی است اما افزایش هزینه‌های تامین مالی خرید واگن، کاهش حمل بارهای ترانزیتی، ایجاد مشکل در زمینه خرید و تامین قطعات لکوموتیو، کاهش حمل بارهای معدنی به‌دلیل کاهش حجم بارهای صادراتی از آثار وضع دور جدید تحریم‌ها خواهد بود که بر کاهش بودجه دولت نیز تاثیرگذار خواهد بود.

تین نیوز

در غیاب مولد بودن صنایع تولیدی کشور، تامین حدود یک‌سوم از منابع عمومی دولت از طریق فروش نفت و مشتقات آن انجام می‌شود که با آغاز دوباره تحریم‌ها از 13 آبان، فروش نفت نیز با مشکلات زیادی روبه‌رو خواهد شد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، درواقع کارشکنی‌های امریکا و خروج شرکت‌های تجاری از بازار ایران است که قیمت نفت را با نوسانات بسیاری مواجه کرده و طبق گزارش صندوق بین‌المللی پول، این مشکلات اقتصاد کشور را در سال آینده ضعیف‌تر هم خواهد کرد.

بنابر این شرایط، برای دولت بودجه‌نویسی برای سال ۹۸ نیز آسان نخواهد بود و شرکت‌های حمل‌ونقلی از همین حالا به فکر تعیین سهم خود از بودجه98 افتاده‌اند.

انجمن صنفی ریلی در آخرین جلسه از سلسله جلسات رسیدگی به «میزان پذیرش زیان ‌بخش مسافری ریلی» به بررسی زیان‌های مستقیم شرکت راه‌آهن و شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی مسافری، در محل دفتر راه‌وترابری سازمان برنامه‌وبودجه کشور پرداخته است.

یک کارشناس حمل‌ونقل ریلی درباره تاثیر تحریم‌ها بر حوزه ریلی و مزایای استفاده از این صنعت در شرایط سخت اقتصادی به خبرنگار ما گفت: صنعت ریلی‌ یکی‌ از بخش‌های‌ مهم‌ سیستم‌ حمل‌‌ونقل‌ است و می‌تواند نقش‌ مهمی را در عرصه‌ اقتصادی، صنعتی‌ و اجتماعی‌ کشورها ایفا ‌کند.

اصغر ضیایی اضافه کرد: چراکه به‌واسطه مزایای رقابتی‌ای که در مقایسه با سایر بخش‌های حمل‌ونقلی از جمله هوایی‌، جاده‌ای و دریایی دارد، می‌تواند سهم قابل توجهی از صرفه‌جویی در مصرف سوخت، حمل انبوه بار و مسافر به‌خصوص در مسافت‌های طولانی، کاهش قابل‌ملاحظه در مصرف انرژی (گازوییل) و ایمنی فوق‌العاده بالا را تضمین کند.

ضیایی همچنین درباره اثرات تحریم‌ها تصریح کرد: هرچند تعیین سهم از بودجه98 اقدام مثبتی است اما افزایش هزینه‌های تامین مالی خرید واگن، کاهش حمل بارهای ترانزیتی، ایجاد مشکل در زمینه خرید و تامین قطعات لکوموتیو، کاهش حمل بارهای معدنی به‌دلیل کاهش حجم بارهای صادراتی از آثار وضع دور جدید تحریم‌ها خواهد بود که بر کاهش بودجه دولت نیز تاثیرگذار خواهد بود.

این کارشناس ریلی ادامه داد: در این شرایط، استفاده از توان بخش خصوصی (هرچند که کمی دیر شده است) می‌تواند به‌عنوان یکی از راه‌های تامین سرمایه برای حرکت دوباره چرخ تولیدات کشور باشد.

ضیایی خاطرنشان کرد: اینکه مسئولان دولتی هم مرتبا از استفاده از توان بخش خصوصی دم می‌زنند، به دلیل همین تحولات منفی اقتصادی است.

او اضافه کرد: ضمن اینکه استفاده از ظرفیت بورس و سایر ابزارهای بازار سرمایه هم می‌تواند کمکی به بخش ریلی باشد.

ضیایی افزود: امیدواریم که مجموع این اقدامات بتواند دست‌کم تا پایان ریاست جمهوری رییس‌جمهور فعلی امریکا صنایع مولد کشور را از  معرض رکود نجات دهد؛ اگرچه شرایط پیش رو شرایط بسیار سختی برای همه اهالی صنعت از جمله صنعت حمل‌ونقل ریلی خواهد بود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.