| کد خبر: 174226 |

◄ آغاز عملیات اجرایی راه‌آهن چابهار؛ از وعده تا عمل

دولت نگاه ویژه‌ای به توسعه ریلی بندر چابهار دارد. چراکه بندر چابهار می‌تواند محور ترانزیت شرق به آسیای مرکزی و افغانستان باشد و حتی به کشورهای حاشیه دریای خزر نیز صادرات و واردات کمک کند.

تین نیوز

در حالی‌که حسن روحانی در دیدار با عبدالله‌عبدالله، رییس‌جمهوری افغانستان از تلاش ایران برای آغاز عملیات اجرایی راه‌آهن چابهار تا مرز افغانستان خبر داده، هم‌اکنون معاون وزارت خارجه آمریکا در امور آسیای جنوبی و مرکزی می‌گوید: هند نمی‌تواهند در توسعه بندر چابهار با ایران همکاری داشته باشد.

آلیس جی‌ولز افزود: قرار نیست هند بابت همکاری با ایران از تحریم‌های اقتصادی معاف شود و بهتر است هرچه سریع‌تر همکاری‌هایش را قطع کند.

این در حالی است که یک استاد دانشکده مهندسی ریلی دانشگاه علم‌وصنعت در گفت‌وگو با خبرنگار ما در این باره گفت: دولت نگاه ویژه‌ای به بندر چابهار دارد. چراکه بندر چابهار می‌تواند محور ترانزیت شرق به آسیای مرکزی و افغانستان باشد و حتی به کشورهای حاشیه دریای خزر نیز صادرات و واردات کمک کند.

مسعود یقینی راه‌اندازی خط‌آهنی به‌طول ۶۰۰ کیلومتر برای اتصال ریلی تنها بندر اقیانوسی کشور به شبکه ریلی را از اولویت‌های عمرانی کشور دانست و افزود: اگرچه شروع عملیات اجرایی این خط آهن سال‌ها است که در دستور کار دولت‌مردان قرار گرفته، اما هزینه‌های بالای این پروژه و محقق نشدن فاینانس خارجی به‌عنوان یکی از اولویت‌های تامین سرمایه مسئولان برای این پروژه، از عواملی است که تحقق این هدف را بعد از گذشت بیش از ۶ سال از کلنگ‌زنی آن، به تاخیر انداخته است.

لازم به توضیح است که راه‌آهن چابهار حدود ۳۰۰ کیلومتر طول دارد و هرچند در طول سال‌های گذشته توانسته با فعال کردن چند پیمانکار کار خود را پیگیری کند اما هنوز فاصله طولانی تا افتتاح دارد و این مساله، نیاز به تامین منابع مالی و تعیین استراتژی برای نحوه عبور از فشار تحریم‌ها و افتتاح این پروژه را بیش از پیش مطرح می‌کند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.