◄ ایران نمیتواند با همسایگان شرقی و شمالی خود ارتباط ریلی داشته باشد
یک تحلیلگر بازارهای بینالملل سنگآهن و فولاد توسعه خط راهآهن چابهار به خاش و خاش به زاهدان را بهترین راهکار برای افزایش صادرات مواد معدنی دانست و دلایل خود آن را تشریح کرد.
یک تحلیلگر بازارهای بینالملل سنگآهن و فولاد توسعه خط راهآهن چابهار به خاش و خاش به زاهدان را بهترین راهکار برای افزایش صادرات مواد معدنی دانست و دلایل خود آن را تشریح کرد.
به گزارش تیننیوز به نقل از گسترش صمت، کیوان جعفریطهرانی گفت: یکی از راهکارهای مهمی که درزمینه توسعه صادرات مواد معدنی در ایران پیشنهاد میشود توسعه خط راهآهن چابهار به خاش و خاش به زاهدان به درازای ۶۱۰کیلومتر است که در دو فاز حدود ۳۰۰کیلومتری اجرا میشود.
او در ادامه گفت: بهوسیله این دو خط بسیاری از معادن داخل کشور را میتوان به بندر چابهار متصل کرد و چون بندر چابهار نسبت به بندرعباس به اقیانوس نزدیکتر است، هزینه حمل دریایی هم کاهش پیدا میکند.
این کارشناس گفت: اما اکنون پس از هفتسال تنها ۲۷درصد این پروژه پیش رفته است و این کندی روند پیشرفت میتواند به قدرتگیری بنادر رقیب مانند بندر گوادر پاکستان در برابر ایران بینجامد.
جعفریطهرانی تصریح کرد: در حرفه معدنکاری، وزن مواد معدنی و حجم آن بهقدری زیاد است که حملونقل جادهای توجیه اقتصادی ندارد، درحالیکه ظرفیت انتقال خطوط ریلی در هر سیکل کاری، بسیار زیاد است.
او به قابلیت جابهجایی ۲هزار تا ۲هزار و ۵۰۰ تن محصولات معدنی در هر سیکلکاری اشاره کرد و گفت: در ایران یک نقطهضعف اساسی وجود دارد و آن اینکه زیرساختهای لازم برای حمل بار معدنی بیش از استانداردهای کنونی وجود ندارد و خطوط ریلی کنونی هم توانایی تحمل حرکت لکوموتیوهای باربر با سرعت بالاتر از ۱۰۰ تا ۱۲۰کیلومتر در ساعت را ندارند.
جعفریطهرانی در ادامه گفت: هنوز بسیاری از معادن به شبکه ریلی وصل نشدهاند و به دلیل هزینه بالایی که ایجاد خطوط ریلی و ایستگاههای راهآهن دارند، معادن خصوصی ایران نمیتوانند در این زمینه سرمایهگذاری و بهصورت شخصی هزینه کنند.
او تصریح کرد: مسئله دیگر، استاندارد شبکه ریلی ایران بر اساس اروپاست بوده و ۱۴۳۵میلیمتر است، درحالیکه پهنای ریل در افغانستان که بین ایران و چین قرار گرفته ۱۵۲۰میلیمتر است و درنتیجه ایران نمیتواند بهوسیله خطوط افغانستان به چین یا به جاده ابریشم وصل شود.
طهرانی ادامه داد: این امر درباره پاکستان که پهنای ریل آن ۱۶۷۶میلیمتر است و همسایگان شمالی که پهنای ریلهای آنها مانند افغانستان و بنا بر استاندارد روسیه است نیز صادق است و درنتیجه ایران نمیتواند به شبکه ریلی همسایگان شرقی و شمالی وصل شود.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.