| کد خبر: 172959 |

◄ نوسازی لکوموتیوهای قدیمی، راهی برای رهایی از کمبود لکوموتیو

در شرایطی که هزینه تعمیر لکوموتیوهای موجود برای شرکت‌های ریلی بالا است و برای خرید لکوموتیو و ناوگان به خریدهای خارجی و ارزی نیاز است، نوسازی ناوگان قدیمی اقدام مثبتی است.

تین نیوز

مساله تامین لکوموتیو در کنار کمبود ناوگان، از دلایل مهم ایجاد تعلیق در رشد صنعت ریلی محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، هرچند تامین لکوموتیو مورد نیاز صنعت ریلی در حوزه باری و مسافری جزو نیازهای ضروری کشور است اما در سال‌های گذشته تجهیز این ادوات ریلی با مشکلات فراوان مواجه بوده است.

مدیرعامل شرکت البرز نیرو در این‌باره به خبرنگار ما گفت: چند شرکت داخلی از جمله مپنا تلاش کرده‌اند تا لکوموتیو تولید کنند اما این تعداد آن‌قدر کم است که از وابستگی به خارج در این‌زمینه نکاسته است.

مجتبی لطفی ادامه داد: ارز دولتی هم به تجهیز لکوموتیو تعلق نگرفته است و در شرایطی که کشور دچار کمبود نقدینگی و نوسانات نرخ ارز است، هزینه‌های حق دسترسی در شبکه ریلی نیز بالا است. بنابراین تجهیز لکوموتیو برای شرکت‌های ریلی نیز سخت شده است.

لطفی اضافه کرد: در شرایطی که هزینه تعمیر لکوموتیوهای موجود برای شرکت‌های ریلی بالا است و برای خرید لکوموتیو و ناوگان به خریدهای خارجی و ارزی نیاز است، نوسازی ناوگان قدیمی اقدام مثبتی است که البته مشکل کمبود لکوموتیو را از بین نمی‌برد.

لازم به توضیح است که امروز هشتمین لکوموتیو (به شماره 40-112) از پروژه هشت دستگاه سبک توسط شرکت احیاءصنعت ادوات، پس از بازسازی، به‌روزآوری و انجام تست‌های مربوطه به ناوگان راه‌آهن پیوسته است.

در کنار اقداماتی که در این مورد صورت گرفته، تجهیزات رفاهی مانند کولر و یخچال برای لکوموتیورانان نیز نصب شده است.

لکوموتیوهای این پروژه سال‌ها صرفا به‌عنوان شاسی‌های آسیب‌دیده و اصطلاحا سرد بوده که مورد بازسازی قرار گرفته و به ناوگان راه‌آهن ملحق شد. همچنین این لکوموتیو از نوع G12 مانوری، تک‌حالته (مدار سری) است. قدرت این لکوموتیو نیز ۱۳۰۰ اسب بخار است که براساس نیاز اعلام شده، جهت عملیات مانور در ایستگاه‌ها از آن استفاده خواهد شد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.