| کد خبر: 172339 |

◄ کوچک‌تر شدن سفره رانندگان نفتکش‌ با بخشنامه جدید شرکت پخش

ابلاغ بخشنامه‌ای از سوی شرکت‌ملی بخش فراورده‌های نفتی که طی آن به شرکت‌های حمل‌ونقل دارای پروانه معتبر از سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اجازه داده شده است «در راستای اجرای قراردادهای منعقده با مشتریان عمده مبتنی بر نیاز خود بر اساس سیاست جدید شرکت پخش فراورده‌های نفتی با نظر و موافقت منطقه طبق شرایط نسبت به جذب نفتکش اقدام کنند.» با انتقاد فعالان بخش سوخت‌رسانی کشور مواجه شد.

تین نیوز

ابلاغ بخشنامه‌ای از سوی شرکت‌ملی بخش فراورده‌های نفتی که طی آن به شرکت‌های حمل‌ونقل دارای پروانه معتبر از سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اجازه داده شده است «در راستای اجرای قراردادهای منعقده با مشتریان عمده مبتنی بر نیاز خود بر اساس سیاست جدید شرکت پخش فراورده‌های نفتی با نظر و موافقت منطقه طبق شرایط نسبت به جذب نفتکش اقدام کنند.» با انتقاد فعالان بخش سوخت‌رسانی کشور مواجه شد.

به گزارش تین‌نیوز، یکی از کاربران این شبکه خبری در مورد این بخشنامه گفت: طبق این بخش‌نامه امتیاز نفتکش‌ها به شرکت‌های حمل داده می‌شود (مثل ماشین‌های ملکی صوری در بخش کالا) و بعد هم طبق معمول بی عدالتی در توزیع بار رخ می‌دهد.

دبیر انجمن صنفی تانکرداران اصفهان افزود: در  سال ۹۲ شرکت نفت با لغو پذیرش شروع به واگذاری نفتکش‌های اسکانیا با قیمت  ۱۲۰ میلیون تومان گران‌تر از قیمت بازار (به غیر از سود اقساطی) کرد و در جواب چرایی آن؛ یکی از مسئولان وقت شرکت گفت:«شما ماشین یک میلیاردی بخر اگر توانستی به شرکت نفت بیاور» و با این توجیه دفترهای شرکت نفت را امتیاز نفتکش‌های واگذاری شد.

نوید خیرمند تاکید کرد: فعالیت ناوگان شرکت نفت مثل بخش کالا نیست که هرجا بار بود بتوان بار زد، باید منحصراً برای شرکت نفت بار برده شود و تخلف باعث اخراج یا جریمه به‌خاطر آلوده کردن بار می‌شود، حال حساب کنید با ماهانه حدود ۱۴ میلیون کارکرد کل در طی ۲ سال گذشته و پرداخت کارمزد شرکت و بارنامه و سهم اداره راه بین ۱۲ تا ۱۹ درصد و تردد یکسر خالی، اضافه شدن ناوگان به این بخش به نفع کیست؟

وی با بیان این‌که به دلیل عدم تناسب در عرضه و تقاضا وضعیت حمل‌و‌نقل امروز به اینجا رسیده است، اظهار کرد: با ورود ناوگان جدید و اضافه شدن به ناوگان فعلی چه کسی سود خواهد برد؟

این فعال صنفی تاکید کرد: شرکت نفت ، بار تقریباً ثابتی دارد و طی سال‌های اخیر هم حمل عمده بار را به‌سمت ریل و لوله برده است و این‌که طی سه سال گذشته افزایش کرایه نداشته‌ایم دقیقا به‌خاطر ازدیاد نفتکش و این‌که می‌دانستند قطعا بارشان حمل می‌شود بوده و البته ضرر آن نیز متوجه جیب مالک و راننده بوده است.

خیرمند گفت: برای تفکیک کاربری‌ها پیشنهاد می‌شود در کارت هوشمند ناوگان نوع کاربری مشخص شده تا هر کس در شاخه کاری خودش کار کند و توازن در هر نوع کاربری نسبت به نیاز به‌وجود بیاید که متاسفانه برخی از شرکت‌هایی که کاربری‌های مختلف دارند  با این پیشنهاد مخالفت می‌کنند.

یکی دیگر از کاربران تین‌نیوز نیز در این مورد گفت: نمی‌دانم پشت این کار چه کسانی هستند که به‌ هر طریق می‌خواهند زندگی رانندگان به‌خصوص تانکرداران را به نابودی بکشانند.

بحرانی افزود: 20 سال است با تانکر کارمی‌کنم و به‌طور میانگین بین 4 تا 6 روز یک بار بار گیرم می‌آید، اگر شرکت پخش بار زیاد دارد چرا برای حمل به ما نمی‌دهد و قصد جذب ناوگان جدید را دارد؟

در ادامه هوشنگ خورشیدی با بیان این‌که مدت 2 دهه در بخش سوخت‌رسانی کشور فعالیت دارد، خاطرنشان کرد: در این اواخر شرکت نفت تصمیماتی اتخاذ کرده که امنیت شغلی فعالان این بخش را به خطر انداخته است.

وی گفت: با پذیرش نفتکش جدید و در شرایطی که در حال حاضر  ناوگان فعلی نیز مازاد بر نیاز است، شرکت نفت قادر به بارگیری و باردهی نفتکش‌های موجود نیست و یک بارگیری بار تدارکاتی سه یا چهار روز به طول می‌انجامد.

سید حسین جبلی نیز عدم مدیریت مسئولان و افزایش بی رویه واردات کامیون به کشور ایران را دلیل بروز مشکل در صنعت حمل‌ونقل دانست و تاکید کرد: این مشکلات حتی به ناوگان سوخت‌رسان دو برابر سرایت کرده است.

وی افزود: در حال حاضر برای نفتکش‌های موجود نیز  بار به اندازه کافی نیست و حتی گفته می‌شود بزرگ‌ترین اشتباه شرکت نفت واگذاری خودروهای اسکانیا بوده و ۳۰ درصد از ناوگان این بخش اضافه هستند؛ بنابراین با پذیرش ناوگان جدید تنش و درگیری و مشکلات چندین برابر می‌شود.

یاسر امیری اما پذیرش نفتکش‌های جدید را نه به علت توانمندی و پیشرفت در امر سوخت‌رسانی بلکه برای باز کردن دست عده‌ای رانت‌خوار و فرصت‌طلب دانست که با نفوذ خود نه تنها در شرکت نفت یا حمل‌ونقل بلکه هر جایی که بتوانند از زحمت و دسترنج ملت زحمتکش سوءاستفاده کرده و برای پر کردن جیب خود تلاش می‌کنند.

حسین مهرایین نیز گفت: باتوجه به این‌که نفتکش‌های منطقه اصفهان هر ۱۰ روز یک بارنوبت بارگیری دارند و در وضعیت مطلوب هفته‌ای یک نوبت بارگیری می‌شوند، پذیرش نفتکش جدید فاقد وجاهت بوده و موجب کوچک‌تر شدن سفره رانندگان و مالکان نفتکش‌ها و ضرر و زیان آنها می‌شود.

​اما این انتقادها در حالی از سوی فعالان بخش سوخت‌رسانی کشور مطرح شده که یکی از فعالان بخش حمل‌ونقل کالای تجاری می‌گوید: کامیون‌های تجاری هیچ علاقه‌ای برای ورود به حیطه کاری نفتکش‌ها و بر هم زدن نظم شغلی این مجموعه ندارند ولی نفتکش‌ها به سفره کامیون‌های تجاری دست درازی کرده‌اند.

وی افزود: به دور از انصاف است که نفتکش‌ها برای ورود به بخش تجاری هیچ محدودیتی نداشته باشند اما کامیون‌های تجاری برای ورود به این بخش تخصصی یک صد میلیون تومان دفترچه بخرند.

وی با بیان این‌که فعلاً از طرف کامیون‌های تجاری هیچ فشار و همراهی با طرف مقابل نفتکش‌ها برای برهم زدن نظم کاری‌شان وجود ندارد، اظهار کرد: ولی با وجود چشم‌انداز تحریم‌های پیش رو  باید از ورود نفتکش‌های شرکت نفت به حوزه کامیون‌های تجاری جلوگیری شود تا این کامیون‌ها نیز بر خلاف میل باطنی خود مجبور به همراهی با طرف‌های مقابل فعالان بخش سوخت‌رسانی نشوند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • بحرانی 1 0

    باسلام.شرکت نفت کمبودنفتکش که نداشته میتوان باقاطعیت گفت که حدودسی تاچهل درصدببشترازحد نیاز وجود دارد.پس اجازه ورودبیشترنفتکش که انهم نه توسط رانندگان که توسط شرکت های حمل ونقل به چرخه حمل بارشرکت نفت که حتما بامجوز وامهای میلیاردی واقساطچند ده ساله که فقط افراد بخصوص که درمیان انان کارمندان بازنشسته شرکت نفت میباشندازین راه منتفع میشوند وبازهم بیشتر وبیشترکامیون دار وراننده ضعیفتر میشوند.این مجوزفقط باعث فشاروزیریوغ قرارگرفتن صاحبان اصلی که همانا رانندگان هستندورواج هرچه بیشتررانت خوار ی وفسادبیشتر میشود.ایا واقعا این افراد اعتقادبه حساب وکتاب آخرت وعدالت خداوندی هم وجوددارد؟.

  • کرمی 0 0

    با سلام.پیرو جوابیه شرکت پخش یک سئوال از این خانم پاسخ گو دارم:آیا شرکت پخش رشد 5% مصرف را میخواهد با کدام نفتکش حمل کند؟هیچ کس نیست به ایشان بگوید لااقل میخواستید نفت کش های مدل بالا را پذیرش کنید تا شاید جبران کاستیهای نفکشهای مدل پائین قبلی را مرتفع کنید.نه بخاطر این که آقای وزیر را استیضاح کردند تیشه برداشته وبرای به کرسی نشاندن ادعاهای اشتباه قبل خود به ریشه نظام و مردم مملکت بزنند.