| کد خبر: 186466 |

«آتا» اعتماد مسافران را از دست می‌دهد؟

◄ روزگار ناخوش ایرلاین میلیاردر تبریزی

گویا اردیبهشت‌ماه، زمانی برای بی‌نظمی و سرگردانی مسافران ایرلاین «آتا» است. پس از انتشار اخباری از دردسرهای ایرلاین «آتا» برای مسافران تهران-نجف در فرودگاه امام که منجر به تأخیر هشت ساعته و اعتراض مسافران این پرواز شده بود؛ بازخورد این تأخیرها به پروازهای داخلی «آتا» نیز کشیده شده است.

تین نیوز

گویا اردیبهشت‌ماه، زمانی برای بی‌نظمی و سرگردانی مسافران ایرلاین «آتا» است. پس از انتشار اخباری از دردسرهای ایرلاین «آتا» برای مسافران تهران-نجف در فرودگاه امام که منجر به تأخیر هشت ساعته و اعتراض مسافران این پرواز شده بود؛ بازخورد این تأخیرها به پروازهای داخلی «آتا» نیز کشیده شده است.

بیش‌تر بخوانید:

نخستین پرواز «آتا»، تقریباً ده سال پیش از فرودگاه تبریز به مقصد مشهد صورت گرفت. ایرلاینی که نام یک بدهکار بزرگ بانکی را به‌عنوان مالک، رئیس هیئت‌مدیره و سهامدار اصلی یدک می‌کشد. محمدرضا زنوزی، یکی از ۱۰ میلیاردر ایران که ۷ سال پیش به دلیل بدهی بانکی، چند ماهی را نیز در زندان گذراند و سرانجام با پرداخت ۱.۴ هزار میلیارد تومان از بدهی‌ها و استمهال باقیمانده بدهی خود، از زندان آزاد شد.

 او در ۲۷ آذرماه ۱۳۸۷ موفق شد مجوز ایرلاین «آتا» را به‌عنوان شانزدهمین ایرلاین ایرانی دریافت کند. این ایرلاین، تقریباً یک سال بعدازاین زمان، فعالیت خود را با ۴ فروند هواپیمای «مک دانل داگلاس» آغاز کرد و هم‌اکنون و بر اساس اطلاعات درج‌شده در وب‌سایت این شرکت، ۸ بوئینگ MD، سه فروند ایرباس A-۳۲۰ و دو فروند بوئینگ ۷۳۷ در ناوگان خود دارد.

از زمان راه‌اندازی این ایرلاین، ۱۲ حادثه برای هواپیماهای آن رخ داده که عمده آنها به دلیل نقص فنی بوده است. دو حادثه اخیری که برای هواپیماهای این ایرلاین رخ داده نیز از همه شدیدتر و خطرناک‌تر بوده است. اولی در ۱۱ آذر ۹۶ که پرواز تهران-استانبول، ۲۰ دقیقه پس از پرواز از فرودگاه امام، با آتش‌سوزی در یکی از موتورهای هواپیما و صدای انفجار همراه شد؛ به‌طوری‌که خلبان چاره‌ای جز بازگشت به فرودگاه امام نداشت. در حادثه دوم نیز، پرواز هواپیمای MD این ایرلاین، هنگام لندینگ در فرودگاه مشهد، به‌طور هم‌زمان سه لاستیک آن ترکید و منجر به بسته‌شدن باند فرودگاه مشهد و طی‌شدن لحظات پرالتهابی در این فرودگاه شد.

تأخیرها

اما فارغ از مواردی از این دست که در حمل‌ونقل هوایی، ریسک سفر را افزایش می‌دهد؛ هواپیمایی «آتا» در میزان پروازهای به‌موقع خود نیز سابقه چندان درخشانی ندارد.

بر اساس آمار و ارقامی که سازمان هواپیمایی کشوری منتشر کرده، «آتا» از ابتدای فروردین تا انتهای بهمن‌ماه سال گذشته، ۴ هزار و ۶۰۹ عملیات پروازی داشته است. از این میزان ۲ هزار و ۵۹۳ پرواز، «به‌موقع» انجام شده و مابقی «با تأخیر» بوده است؛ یعنی ۲ هزار و ۱۱۶ پرواز این ایرلاین در سال گذشته با تأخیر انجام شده‌اند.

اوج تأخیرهای پروازی «آتا» نیز به آذرماه سال گذشته سال گذشته برمی‌گردد؛ در این ماه، ۳۷۷ پرواز توسط «آتا» انجام شده و برای نخستین بار در سال ۹۷، تعداد پروازهای «با تأخیر»، بسیار بیش‌تر از پروازهای به موقع بوده است. در این ماه، ۶۴ درصد پروازها با تأخیر انجام شده‌اند.

هرچند در اردیبهشت‌ماه سال گذشته نیز، با وجود تعداد بالای پرواز، عدد بزرگی در مقابل تأخیرهای «آتا» قرار گرفته؛ جایی که از ۵۵۹ پرواز توسط این ایرلاین، ۲۷۵ پرواز با تأخیر صورت گرفته است. اردیبهشت‌ماه سال گذشته، بالاترین میزان پروازهای این ایرلاین بوده و تقریباً نیمی از این پروازها با تأخیر بوده است.

این در حالی است که فقط در دو ماه شهریور و مهرماه سال گذشته بود که تعداد تأخیرهای «آتا» کمتر از ۳۰ درصد پروازهای این ایرلاین بوده است. البته در این دو ماه، تعداد پروازها هم برای این ایرلاین کاهش محسوسی یافته است. در باقی ماه‌ها، تقریباً نیمی از پروازهای «آتا» با تأخیر انجام شده است.

نمودار تاخیرهای آتا

حالا و در نخستین ماه‌های سال ۹۸، به نظر می‌رسد پرونده تأخیرهای پروازی برای یکی از بی‌نظم‌ترین ایرلاین‌های کشور، کماکان مفتوح است. ایرلاینی که حالا به دلیل ناوگان کم تعداد، مجبور به جابه‌جایی هواپیماهای خود برای پاسخگویی به حجم تقاضاست؛ اما «تأخیر» های پیاپی سفرهای هوایی «آتا» است که روزگار خوش گذشته را از ذهن‌ها پاک می‌کند و کار را برای تداوم فعالیت میلیاردر تبریزی در بازار حمل‌ونقل هوایی سخت‌تر خواهد کرد. محمدرضا زنوزی این روزها تاوان مدیریت نامناسب خود در عرصه فوتبال را با حاشیه‌های موجود در باشگاه تراکتورسازی تبریز پس می‌دهد و احتمالاً در ماه‌های آینده، شرایط سخت‌تری در بازار پررقابت امروزی حمل‌ونقل هوایی خواهد داشت.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.