| کد خبر: 176380 |

◄ حمل‌ونقل هوایی از وزیر جدید راه‌وشهرسازی چه خواسته‌ای دارد؟

یک کارشناس حمل و نقل، افزودن ناوگان جدید و نو، بروزرسانی و نوسازی تجهیزات مخابراتی و راداری فرودگاه‌ها، افزایش راه‌های هوایی، و توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل هوایی را مهمترین اولویت‌های وزیر راه و شهرسازی در حوزه حمل و نقل هوایی دانست.

تین نیوز

یک کارشناس حمل و نقل، افزودن ناوگان جدید و نو، بروزرسانی و نوسازی تجهیزات مخابراتی و راداری فرودگاه‌ها، افزایش راه‌های هوایی، و توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل هوایی را مهم‌ترین اولویت‌های وزیر راه و شهرسازی در حوزه حمل و نقل هوایی دانست.

فراز شیخ‌حسنی در گفت‌وگو با تین‌نیوز به ضرورت‌های حمل‌ونقل هوایی که نیاز است وزیر جدید راه و شهرسازی در این رابطه توجه ویژه‌ای داشته باشد اشاره می‌کند و می‌گوید: در سال‌های اخیر و خصوصا بعد از برجام، این صنعت دچار رشد جهشی در کشور شد و به ناوگان هوایی کشور، هواپیماهایی اضافه شدند که این هواپیماها موجب رونق برخی فرودگاه‌های دور دست کشور شدند. ضمن این‌که قبل از این اتفاق، زیرساخت‌های حمل‌ونقل هوایی بسیار توسعه‌یافته بودند، فرودگاه‌های بسیار زیادی در نقاط مختلف کشور ساخته و تجهیز شده بودند. با ورود هواپیماهای جدید، چرخه توسعه زیرساخت‌ها تکمیل شد و این فرودگاه‌ها، از خاک خوردن نجات پیدا کردند.

او در ادامه بیان می‌کند:  شاید بتوان اولویت اول وزیر جدید در این حوزه را، تلاش برای افزودن ناوگان جدید و نو به کشور دانست. منظور از ناوگان نو، ناوگانی صرفا تازه بیرون آمده از کارخانه نیست بلکه ناوگانی با چرخه پروازی کم است که بتواند به‌عنوان یک هواپیمای تازه‌نفس، سال‌ها در آسمان‌ها، پرواز کند ضمن این‌که در کشور ما، فرودگاه‌ها با تقاضاهای متفاوتی وجود دارند، و ناوگان شرکت‌های هواپیمایی باید مجهز به‌تمامی انواع هواپیماها باشد.

وی با اشاره به این‌که کشور ما نیاز به هواپیماهای منطقه‌ای، کوچک‌پیکر، متوسط‌پیکر و پهن‌پیکر دارد و دلیل این امر آن است که برخی مسیرهای داخلی که تقاضا برای آن زیاد است به ناوگان متوسط و پهن‌پیکر نیاز دارند، گفت: برای به دست آوردن بازار پروازهای بین‌المللی، هواپیماهای پهن‌پیکر نیاز است تا هم عرضه زیاد باشد و هم برد پروازی، دسترسی ایران را به دورترین مقاصد جهان فراهم کند. دومین اولویت وزیر می‌تواند، بروز رسانی و نوسازی تجهیزات مخابراتی و راداری فرودگاه‌ها باشد. تجهیزاتی که به‌مرور زمان، فرسوده شده‌اند و باید نوسازی شوند تا همین ناوگان موجود و همین تعداد فرودگاه فعال، بتواند با کارایی بیش‌تری به کار خود ادامه دهد.

این کارشناس حمل‌ونقل اظهار می‌کند، درست است که در سال‌های اخیر، هزاران کیلومتر راه هوایی به کشور اضافه شده است ولی می‌تواند اولویت بعدی وزیر در این حوزه، افزایش بیش‌تر تعداد راه‌های هوایی کشور باشد تا مسیرهای هوایی، هر چه بیش‌تر کوتاه‌تر شده و هزینه عملیاتی شرکت‌ها بدین‌صورت کاهش یابد.

شیخ‌حسنی می‌افزاید: در نهایت باید به این نکته اشاره کرد که زیرساخت‌های حمل‌ونقل هوایی در کشور، خصوصا فرودگاه‌ها، مرتبا بهینه‌سازی شوند. در بسیاری از شهرهای ایران، فرودگاه احداث شده است اما باید این را هم بدانیم که فرودگاه‌ها، فقط برای انتقال مسافران نیستند و باید قابلیت جابه‌جایی کالا را نیز داشته باشند. ضمن این‌که در استانداردهای روز دنیا، حداقل باند موردنیاز برای نشست‌وبرخاست هواپیماهای کوچک‌پیکر ساخته می‌شوند. بنابراین فرودگاه‌های ایران باید به‌صورتی طراحی و ساخته شوند که حداقل یک هواپیمای ایرباس 318 برای حمل مسافر، و یک هواپیمای بوئینگ 737 فرایتر، برای حمل کالا، در آن عملیاتی باشد.

طبق گفته او؛  برای مثال فرودگاه‌های محلی هم‌چون رامسر و نوشهر، از داشتن چنین باند استانداردی، سال‌هاست که محروم مانده‌اند و نتیجه آن، مشخصاً عدم استفاده از ظرفیت کامل فرودگاه است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.