| کد خبر: 200138 |

◄ چند مزیت ایجاد نقشه ریسک ریلی در راه‌آهن

شناسایی محورها، بلاک‌ها و نقاط پر ریسک، برای تأمین سلامت سیر و حرکت و جلوگیری از سوانح، در همه نواحی، امری ضروری است که در نهایت می‌تواند به ایجاد نقشه ریسک ریلی در راه‌آهن منجر شود.

تین نیوز

صبح روز 19 شهریور قطار مسافری بندر-تهران در محور قم دچار مشکل فنی شد که بعد از رفع مشکل، به حرکت خود ادامه داد.

به گزارش تین‌نیوز، روابط عمومی راه‌آهن در آن تاریخ در اطلاعیه‌ای اعلام کرد؛ واگن مسافری قطار بندر-تهران که در خروجی ایستگاه شوراب محور قم دچار مشکل فنی شده بود ظرف کم‌تر از یک ساعت با تلاش ماموران فنی، مشکل رفع و قطار به سیر خود ادامه داد.

احمد خوشنودی کارشناس حمل و نقل در مورد این رخداد در بخش نظرهای کاربران تین نیوز  نوشت: سه سال پیش، طی گزارشی مستند به دلایلی همچون میزان خرابی‌های علائمی و خطی، نحوه توزیع خرابی‌ها، میانگین، نوع و علل نقاط تقلیل و چگونگی چینش آنها در محورهای سه‌گانه طی سال‌های اخیر و داده‌های گراف‌های سیر و حرکت، به مسئولان وقت، اعلام شد: «محور گرمسار، محور ریسک راه‌آهن در این اداره کل است» .

وی افزود: برنامه‌ریزی‌های تعمیر و نگهداری برای محوری که به‌شهادت دیتای موجود، محور ریسک است، برنامه‌ ویژه‌ای برای جلوگیری از سانحه و برای ممانعت از تبدیل ریسک به سانحه و نیز ممانعت از تبدیل سانحه، به فاجعه است.

خوشنودی با تاکید بر این‌که این گزارش، هنوز موجود است، بیان کرد: قبلاً در مقالات بسیاری ذکر شده که: داده‌ها، اگر از صحت و سلامت آنها، به روش‌های مختلف و الگوریتم‌های پاکسازی دیتا، مطمئن شویم، دروغ نمی‌گویند. داده‌ها، نه سفارش قبول می‌کنند و نه می‌توان از آنها به‌سود یا زیان کسی، گزارش غلط گرفت، آنها، در دست کسانی که کار با آنها و به‌سخن در آوردنشان را بلد هستند، مثل شواهد و مدارک خدشه ناپذیرند.

وی ادامه داد: چند سانحه اخیر در محور ریسک ریلی، دور از انتطار نبود نکته مهم‌تر اینکه محور ریسک بودن یک محور، دلیلی بر وجود امنیت صددرصد در سایرمحورها، نقاط یا بلاک‌ها نیست.

این کارشناس گفت: در همین گزارش مستند، چند بلاک از سایر محورها هم به‌عنوان بلاک‌های ریسک و حتی نقاطی تحت عنوان نقاط ریسک، قید شده است.

به گزارش تین نیوز، خشنودی افزود: خوشبختانه سوانح اخیر، با تلاش مهندسان و تکنیسین‌ها و پرسنل تلاشگر ریلی، به فاجعه تبدیل نشده اما همانگونه که هر روز در پیام‌های ایمنی می‌خوانیم: حادثه، خبر نمی‌کند! تبدیل سانحه به فاجعه نیز، دقیقا همینطور است.

وی ادامه داد: شناسایی محورها، بلاک‌ها و نقاط پر ریسک، برای تأمین سلامت سیر و حرکت و جلوگیری از سوانح، در همه نواحی، امری ضروری است که در نهایت می‌تواند به ایجاد نقشه ریسک ریلی در راه‌آهن منجر شود.

این کاربر تین نیوز،  تاکید کرد: با داشتن نقشه‌های ریسک ریلی داده محور، می‌توان نقاط خطرپذیر را روی نقشه ریلی، مشخص و آنها را با داده‌های دریافتی، به روزرسانی کرد.

به گفته وی نواحی مختلف می‌توانند بر اساس آمار و داده‌های دریافتی، این گلوگاه‌های ریسک را مشخص و این نقاط را با داده‌های حاصل از شبکه نت ریلی، به روز آوری کنند.

به گزارش تین نیوز، خشنودی خاطرنشان کرد: همکاری همه نواحی راه‌آهن، برای تعیین و تشخیص نقاط، بلاک‌ها و محورهای ریسک ریلی، می‌تواند باعث ایجاد نقشه ریسک ریلی در سرتاسر شبکه ریلی شود.

این کارشناس ادامه داد: ایجاد نقشه ریسک ریلی، یکی از فاکتورهای مهم در پیشگیری، ترمیم و رفع خرابی‌ها و در نهایت سوانح و حوادث است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • احمد خوشنودی 7 0

    با سلام
    هنوز چند هفته از چاپ این پست نگذشته است که شاهد تاثیر رسانه های تخصصی مانند تین نیوز در سازمانهای مرتبط هستیم و این حتا اگر تنها اثر رسانه باشد، بسیار مهم و قابل تامل است، تا چند هفته پیش تعداد نقاط تقلیل( که در این پست از آن به یکی از عوامل مهم ریسک نام برده می شود) 68 نقطه بود، و امروز به 51 نقطه تقلیل رسیده ایم_( ظرف چند هفته 17 نقطه تقلیل مرمت شده اند) این اهمیت رسانه و اطلاع رسانی را بخوبی نشان می دهد ، رسانه های تخصصی علاوه بر فرهنگسازی عمومی ، عامل بزرگی برای اطلاع رسانی در سطح سازمانها هستند ، بسیاری از همکاران این اطلاعات را از تین نیوز می گیرند و این جای تشکر بسیار ازین رسانه مهم حمل و نقل ریلی دارد.
    با سپاس