| کد خبر: 195312 |

یک کارشناس:

◄ ممنوعیت واردات واگن راهکار حل مشکلات واگن‌سازان نیست

واگن‌سازی برای عرضه خدمت به حمل و نقل کشور انجام می‌شود نه برای نجات شرکت‌های دولتی ورشکسته.

تین نیوز

چندی پیش یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در حالی از ممنوعیت واردات واگن به کشور خبر داد که برخی کارشناسان حمل و نقلی معتقدند با جلوگیری از وارد شدن رقیب به بازار، مشکل بهره‌وری واگن سازان داخلی  برطرف نمی‌شود.

به گزارش تین نیوز، سید مهدی مقدسی چندی پیش گفته بود: در شرایطی که کشور تحت تحریم‌های ظالمانه قرار گرفته، برخی از وزارتخانه‌ها بدون توجه به توان شرکت‌های داخلی که در تولید واگن و تزریق آن به ناوگان حمل و نقل ریلی دارند، به دنبال تشدید فشار به وزارت صنعت، معدن و تجارت برای ثبت سفارش واردات واگن بودند که با دستور صریح وزیر صمت این مسئله منتفی شد.

بیشتر بخوانید: می‌توان ناوگان ساز بود اما تولیدکننده بیش‌تر قطعات نبود

خبر مربوط به ممنوعیت واردات واگن در حالی مطرح می‌شود که یک کاربر تین نیوز در بخش نظرات این شبکه خبری، درباره اظهارات نماینده مذکور نوشت: نمایندگان مجلس قبل از این‌که مانع واردات واگن بشوند باید به این پرسش پاسخ بدهند که چرا واگن‌ساز داخلی نمی‌تواند با مشابه خارجی رقابت کند؟ آیا علتش پایین بودن بهره‌وری تولید است؟ آیا با جلوگیری از وارد شدن رقیب به بازار، مشکل بهره‌وری واگن‌ساز داخلی حل می‌شود یا به‌طور موقت بر آن سرپوش گذاشته می‌شود؟

این کاربر ادامه داد: آیا دلیل این‌که واگن‌ساز داخلی نمی‌تواند با مشابه خارجی رقابت کند، قدیمی بودن تکنولوژی است؟ آیا با جلوگیری از وارد شدن رقیب به بازار، مشکل تکنولوژی قدیمی واگن‌ساز داخلی حل می‌شود؟

او افزود: آیا دلیل عدم توانمندی واگن‌ساز داخلی در رقابت با مشابه خارجی نیروی انسانی مازاد و سربار بالاست و با جلوگیری از وارد شدن رقیب به بازار، مشکل تورم نیروی انسانی واگن ساز داخلی برطرف می‌شود؟

این کاربر تین نیوز، خاطرنشان کرد: آیا دلیل این‌که واگن‌ساز داخلی نمی‌تواند با مشابه خارجی رقابت کند تاخیر زیاد در انجام تعهدات در مقابل مشتری است و با جلوگیری از واردات  مشکل کندی واگن‌ساز داخلی حل می‌شود؟ آیا علتش بدهی‌های انباشته این شرکت‌هاست و جلوگیری از وارد شدن رقیب به بازار، این مشکل برطرف می‌شود؟

وی تاکید کرد: این نقاط ضعف هستند که تقاضا و انگیزه برای استفاده از مشابه خارجی را به‌وجود می‌آورند و منع واردات و مجبور کردن شرکت‌های حمل و نقل به خرید از کارخانجات داخلی تنها می‌تواند تعدادی سفارش جدید برای واگن سازان داخلی دست و پا کند.

این کارشناس گفت: اما اگر واگن‌سازها نتوانستند از عهده انجام این تعهدات برآیند و اگر ناوگان به تعداد کافی به شبکه حمل و نقل تزریق نشد (مشابه اتفاقی که  در مورد 6000 واگن باری رخ داد)، آیا این نمایندگان مجلس جوابگو خواهند بود؟

او تاکید کرد: واگن‌سازی برای عرضه خدمت به حمل و نقل کشور انجام می‌شود نه برای نجات شرکت‌های دولتی ورشکسته.

احمد خوشنودی یکی دیگر از کاربران تین نیوز نیز تاکید کرد: مسئله رقابت در بازار، نباید به هیچ وجه از بین برود، رقابت، عامل حفظ و ارتقای کیفیت است و کیفیت و عدم قدرت برای رقابت را نمی‌توان با بخشنامه و مصوبه حل کرد.

به گزارش تین نیوز، وی افزود: این روش‌ها پاسخگوی صنعت داخل نیست، وارادات خودروی خارجی با کیفیت و با قیمت‌هایی که مصرف کننده متوسط ایرانی بتواند از آن بهره‌مند شود، مدت‌هاست ممنوع است؛ آیا به کیفیت تولید خودروی داخلی کمک کرد؟ آیا ممنوعیت واردات خودرو می‌تواند باعث شود تا خودروساز داخلی ورشکست نشود؟ با وجودیکه بازار را دوقبضه در اختیار دارد؟

خوشنودی خاطرنشان کرد: مشکلات تولید، رقابت، بازار و سایر کانسپت‌های مختص بازار، هرگز با ممنوعیت، دستور، بخشنامه و ماده و تبصره حل نشده‌اند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.