تأکید مجلس بر تسریع اجرای پروژه های کریدور شمال – جنوب
عضو کمیسیون عمران مجلس، با تأکید بر اهمیت کریدور شمال-جنوب، خواستار تسریع در اجرای پروژه های ریلی و ترانزیتی و راه اندازی ستاد ملی ترانزیت مطابق برنامه هفتم توسعه شد.

عضو کمیسیون عمران مجلس، با تأکید بر اهمیت کریدور شمال-جنوب، خواستار تسریع در اجرای پروژه های ریلی و ترانزیتی و راه اندازی ستاد ملی ترانزیت مطابق برنامه هفتم توسعه شد.
به گزارش تین نیوز به نقل از خانه ملت، ابراهیم نجفی، با اشاره به اهمیت تکمیل کریدور شمال – جنوب گفت: کریدور شمال-جنوب مسیر مهمی است که ایران را به مسیرهای ترانزیتی منطقه ای متصل می کند و می تواند هزینه های حمل ونقل کالا را برای کشورهای همسایه به شکل قابل توجهی کاهش داده و امکان کسب درآمد پایدار برای کشورمان را فراهم می کند. اما بخشی از این کریدور به دلایل متعدد تکمیل نشده و هنوز قابل بهره برداری نیست یکی از این بخش ها، خطوط ریلی مسیر رشت به آستارا است که برنامه ریزی هایی برای حضور سرمایه گذاران خارجی جهت تکمیل آن صورت گرفته است. اتصال خطوط ریلی از رشت به آستارا و سپس به بندر کاسپین، فرصت بزرگی برای توسعه صادرات و ترانزیت داخلی فراهم می کند.
وی افزود: این مسیر هم از طریق زمین و هم از طریق دریا قابلیت ترانزیت کالا دارد و در بلندمدت می تواند جایگاه ایران به عنوان هاب ترانزیتی منطقه ای را تقویت کند. آستارا یکی از نقاط کلیدی شمال کشور است که از طریق ریلی، جاده ای و دریایی قابلیت ترانزیت دارد.تکمیل این مسیر، جایگزینی مطمئن برای مسیرهای خارجی و کاهش وابستگی به کریدورهای دیگر ایجاد می کند.
این نماینده مردم در مجلس افزود: هنوز بخش هایی از خط ریلی رشت به آستارا کامل نشده و لازم است با همکاری وزارت راه و شهرسازی و استفاده از فاینانس خارجی، پروژه هرچه سریع تر اجرایی شود.
عضو مجمع نمایندگان استان گیلان در مجلس با بیان اینکه کشورهای خارجی به دنبال سرمایه گذاری و کنترل مسیرهای ترانزیتی هستند عنوان کرد: اگر مسیرهای داخلی ایران دیر تکمیل شوند، نفوذ خارجی در ترانزیت منطقه ای افزایش می یابد. با اجرای کامل خطوط ریلی و توسعه بندر کاسپین، ایران می تواند نقش خود در ترانزیت کالا را حفظ کند.
نجفی به برنامه هفتم توسعه اشاره کرد و گفت: بر اساس برنامه هفتم، دولت اختیار کامل برای ایجاد ستاد ملی ترانزیت دارد تا هماهنگی میان دستگاه ها و تسریع در پروژه های ترانزیتی را تضمین کند. این ستاد می تواند مسیرهای داخلی و خارجی را مدیریت کرده و پروژه های کلیدی مثل خط ریلی رشت-آستارا و توسعه بندر کاسپین را به سرانجام برساند.
نماینده مردم استانه اشرفیه در مجلس افزود: هدف مجلس این است که با راه اندازی ستاد ملی ترانزیت و پیگیری اجرای برنامه هفتم، مسیرهای شمال-جنوب و ترانزیت کالا سریع تر اجرایی شود و موانع مدیریتی و اجرایی برطرف گردد.
عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: تأخیرها بیشتر به دلیل مسائل اجرایی و مدیریتی داخلی است. با تمرکز بر تکمیل خطوط ریلی، ارتقای زیرساخت های بندری و مرز آستارا، ایران می تواند به یکی از محورهای اصل اصلی ترانزیت کالا در منطقه تبدیل شود و نقش ژئوپلیتیک خود را حفظ کند.