بازدید سایت : ۶۳۶۹۲
| کد خبر ۲۹۸۶۵۸
کپی شد

تکنیک های جدید مجرمان سایبری برای کلاهبرداری از طریق ارسال پیامک های قطع یارانه

مجرمان سایبری با رصد جریان های معیشتی و اقدامات حمایتی دولت، همزمان با اعلام اخبار و طرح های جدید، پیامک هایی تهدیدآمیز یا ترغیب آمیز به شهروندان ارسال می کنند تا آن ها را به کلیک روی لینک های آلوده ترغیب کنند.

تکنیک های جدید مجرمان سایبری برای کلاهبرداری از طریق ارسال پیامک های قطع یارانه
تین نیوز |

رئیس مرکز امداد و فوریت های سایبری پلیس فتا فراجا، ضمن تشریح تکنیک های جدید مجرمان سایبری برای کلاهبرداری از طریق ارسال پیامک های قطع یارانه، بر ضرورت افزایش هوشیاری مردم و خودداری از کلیک روی لینک های ناشناس تأکید کرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، سرهنگ پاشایی با اشاره به موج جدید پیامک های کلاهبرداری با موضوع قطع یارانه، گفت: مجرمان سایبری با رصد جریان های معیشتی و اقدامات حمایتی دولت، همزمان با اعلام اخبار و طرح های جدید، پیامک هایی تهدیدآمیز یا ترغیب آمیز به شهروندان ارسال می کنند تا آن ها را به کلیک روی لینک های آلوده ترغیب کنند.

وی با بیان اینکه اکثر این پیامک ها از سرشماره های جعلی یا ناشناس ارسال می شود، افزود: سازمان های رسمی هیچ گاه برای موضوعاتی مانند یارانه، رجیستری، کارت سوخت یا سبد حمایتی، از مردم اطلاعات شخصی و کلیک روی لینک درخواست نمی کنند؛ چرا که به داده های هویتی و دهک بندی مخاطبان خود دسترسی کامل دارند.

سرهنگ پاشایی درباره شیوه های فریب کاربران گفت: بسیاری از این پیامک ها با مضمون قطع یارانه، باطل شدن رجیستری تلفن همراه یا افزایش سهمیه سوخت، مخاطب را در شرایط اضطرار قرار می دهند تا هر چه سریع تر به لینک مراجعه و نرم افزار مورد نظر را نصب کند. اما این نرم افزارها در حقیقت بدافزارهایی هستند که اطلاعات تلفن همراه افراد را سرقت کرده یا زمینه هک گوشی را فراهم می کنند.

این کارشناس پلیس فتا ادامه داد: در صورت دریافت این پیامک ها، شهروندان باید تنها به پیام هایی که از سرشماره کاملاً مشخص و معتبر (مانند «وی رفاه» برای یارانه و «عدل ایران» برای ابلاغ قضایی) ارسال می شود توجه کنند و از کلیک روی هرگونه لینک ناشناس یا ارائه اطلاعات خودداری کنند.

پاشایی همچنین افزود: بیشترین فعالیت مجرمان سایبری در ایام تعطیل و پایان هفته ها مشاهده می شود، چرا که تصور می کنند احتمالا دسترسی مردم به مراجع انتظامی و قضایی محدودتر شده است. با این حال، مرکز فوریت های سایبری پلیس فتا به صورت ۲۴ ساعته آماده رسیدگی به گزارش های مردمی است. در صورت بروز مشکل یا مواجهه با چنین پیامک هایی، شهروندان می توانند با شماره ۳۹۶۳۰۸ تماس گرفته یا به نزدیک ترین مرکز پلیس فتا مراجعه کنند.

وی که در برنامه ای رادیویی سخن می گفت، با اشاره به نمونه هایی از کلاهبرداری حتی از افراد تحصیل کرده و آگاه، از مردم خواست فریب ظاهر رسمی این پیامک ها را نخورند و هشدار داد که سادگی در اعتماد به پیامک های تبلیغاتی یا ناشناس می تواند خسارات جبران ناپذیری به بار آورد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.