| کد خبر: 248080 |

به بهانه آغاز عملیات اجرایی پارکینگ حرم عبدالعظیم (ع)؛

جای پارک نیست اما ایجاد می‌شود

«جای پارک نیست»؛ محال است در تهران زندگی کنید و این جمله را نشنیده باشید. حالا اما مدیریت شهری تصمیم گرفته که معضل نبود جای پارک با نهضت پارکینگ‌سازی تا جای ممکن حل کند و در این راه، مقصد بعدی جنوب حرم عبدالعظیم (ع) خواهد بود.

تین نیوز

«جای پارک نیست»؛ محال است در تهران زندگی کنید و این جمله را نشنیده باشید. حالا اما مدیریت شهری تصمیم گرفته که معضل نبود جای پارک با نهضت پارکینگ سازی تا جای ممکن حل کند و در این راه، مقصد بعدی جنوب حرم عبدالعظیم (ع) خواهد بود.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، بدون تعارف معابر تهران به ویژه در پیک رفت و آمدهای و ترددها قفل است و بدتر از آن نبود جای پارک در بیشتر مواقع روز شهروندان را درمانده کرده است، شهرری نیز به واسطه حرم مطهر سید الکریم حضرت عبدالعظمیم حسنی (ع) از جاذبه های گردشگری مذهبی پایتخت به شمار می رود که روزانه میزبان هزاران زائر از نقاط مختلف کشور بویژه تهران است.

به گفته مسئولان شهرداری و شورای اسلامی شهر تهران برای طرح پارکینگ حرم حضرت عبدالعظیم حسنی در طرح تفصیلی و سطح و سطوح اولیه منطقه، حدود ۲۵ هزار متر مربع، تجاری در ۲ طبقه و حدود چهار طبقه در نظر گرفته شده است که تعداد سه هزار پارکینگ را تامین می کند که از یک سو به در ورودی حرم منتهی می شود و از سوی دیگر می تواند باعث توسعه ضلع جنوبی حرم حضرت عبدالعظیم (ع)  از نظر کار و فعالیت شود.

بی شک ترافیک گریبان پایتخت را گرفته و از سوی دیگر نبود جای پارک هم روی اعصاب شهروندان رژه می رود؛ این معادله، نتیجه ای جز پارک دوبل، گذاشتن خودرو مقابل پارکینگ خانه های شخصی و در نهایت مشاجره لفظی و دعوا بین مردم ندارد.

اگر بگذریم از برخی که متری معابر را اجاره می کنند و در عوض نگه داشت جای پارک از مالک خودروها پول می گیرند؛ برخی شهروندان نیز با گذاشتن مانع و سنگ و امثالهم به صورت غیرقانونی جای پارک خودرو برای خود محفوظ نگه می دارند.

بارها پیام های تهدید آمیزی از نوع «پارک=پنچری» را در معابر دیده ایم و در این موضوع می توان گفت که نه صاحب خانه و نه مالک خودرو مقصر است.

 

مشکل نبود جای پارک در تهران ساده به وجود آمد؛ از افزایش تولید و فروش خودروها تا ساختمان های چند طبقه، برج و مراکز تجاری در تهران که بدون تامین جای پارک خودرو ساخته شد حالا به هر دلیلی! اما توجه نکردن به این نکات مهم و حساس امروز شهروندان را کلافه کرده و پاسخ شهرداری به این مشکل، تنها پارکینگ سازی است.

نهضت پارکینگ سازی در دوره های مختلف مدیریت شهری تهران کم و بیش پیگیری شده و شاهد ساخت پارکینگ های مختلف از طبقاتی گرفته تا هوشمند بوده ایم اما در شهری که خودرو و وسیله نقلیه با استاندارد طول معابر همخوانی ندارد این روند کُند است؛ شاهد مثال هم دوره پنجم مدیریت شهری که با شعار انسان محوری در شهر و پیاده راه سازی، پارکینگ سازی را تقریبا متوقف کردند.

با توجه به آنچه که گفته شد باید اذعان کرد که بیش از چهار میلیون خودرو پلاک شده در تهران نیازمند پارکینگ هستند و نمی توان آن را ندید گرفت.

نکته ای که علیرضا زاکانی شهرداری فعلی تهران سی ام مهر امسال در مراسم افتتاح پارکینگ هوشمند امیرکبیر در منطقه ۱۴ به آن اشاره و خاطرنشان کرد: تهران به شدت نیازمند پارکینگ است.

 

او این را هم گفت که در حال حاضر در کنار خیابان های عمومی پارک خودرو انجام و عملا سطحی از خیابان که متعلق به عموم مردم است اشغال می شود.

شهردار تهران معتقد است: باید بتوانیم با نهضت پارکینگ سازی در تهران فرصت های جدیدی خلق کنیم و شرایط خیابان ها و معابر اصلی مان را از پارک خوردو نجات دهیم چرا که ایجاد یک متر خیابان هزینه ی سنگینی دارد و وقتی بخش عمده ای از آن را در اختیار توقف خوردو قرار می دهیم، امکان بهره مندی عمومی را از شهروندان می گیریم.

او ادامه داد: با تمهیدی که صورت گرفته شده جایی که امکان احداث پارکینگ در خود بنا وجود دارد، در یک شعاع ۳۰۰ متری امکان ایجاد می کنیم تا هم گره از زندگی و کار مردم باز شود و هم کار شهر معطل عدم امکان تاسیس پارکینگ در یک ساختمان نماند.

زاکانی در آن مراسم قول ساخت سه هزار مترمربع پارکینگ را در شهرری داد و تاکید کرد: اجرای این پروژه تحول بزرگی را در این محدوده ایجاد می کند.

از سوی دیگر سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران هم در مصاحبه ای درباره نادیده گرفتن حقوق شهروندان در زمینه تامین پارکینگ عنوان کرد: در تهران یک عقب ماندگی تاریخی در زمینه پارکینگ داریم و از زمانی که خودرو به این شهر آمده است، متناسب با آن در بناهای مسکونی و یا تجاری و اداری پارکینگ لازم را ندیده اند.  

او گفته، در مقاطعی اصلا تامین پارکینگ مورد توجه نبوده و در مقاطعی نیز کسری پارکینگ در ساختمان ها مشمول جریمه می شد و این پول در شهر خرج می شده است، بدون اینکه نیاز به پارکینگ تامین شود.  

تشکری هاشمی با اشاره به انجام پژوهش هایی در زمان حضور خود در حوزه معاونت حمل و نقل شهرداری گفت: پژوهش ها نشان داد، در آن سال ها در تهران کسری پارکینگ بیش از ۴۵۰ هزار مورد بوده و برای اینکه بتوانیم مساله را حل کنیم، چندین راه حل در قالب طرح جامع پارکینگ به شورای شهر ارائه دادیم، که بخش های محدودی از آن بررسی و تصویب شد، اما به دلایلی باقی مباحث طرح جامع پارکینگ تهران به تصویب نرسید که به دنبال احیای آن هستیم.

 

کلنگ پارکینگ جنوب حرم عبدالعظیم حسنی (ع) به زودی بر زمین می خورد

در همین ارتباط رئیس شورای اسلامی شهرستان ری و عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران به تازگی از کلنگ زنی برای ساخت پارکینگ طبقاتی حرم عبدالعظیم حسنی (ع) در شب میلاد آن حضرت با حضور شهردار تهران خبر داده است.

سیدجعفر شربیانی ۲۷ مهر در جمع خبرنگاران گفت: یکی از مهم ترین نیازهای شهرری نبود یک پارکینگ بزرگ در نزدیکی حرم عبدالعظیم حسنی (ع) و این نیاز بعد از توسعه حرم در بررسی مباحث ترافیکی بیشتر احساس شد.

او ادامه داد: در ابتدای دوره ششم شهر تهران یکی از اولویت های پیگیری، ایجاد پارکینگ طبقاتی اطراف حرم بود، بر همین اساس شورای اسلامی شهر در بودجه ۱۴۰۱ نیز این طرح را قرار داد.

نایب رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران گفت: امسال نیز با بررسی هایی که انجام دادیم این طرح را به نتیجه رساندیم که توسط سرمایه گذار اجرا شود و با ورود شهردار تهران، تولیت آستان حرم عبدالعظیم حسنی (ع) معاونان شهردار و بررسی تمام جوانب کار قرار است تا کلنگ ساخت این پارکینگ طبقاتی در شب میلاد عبدالعظیم حسنی (ع) با حضور شهردار تهران به زمین زده خواهد شد.

او با اشاره به ویژگی های این پارکینگ، تصریح کرد: این پارکینگ در زمینی به وسعت ۲۷ هزار متر مربع ساخته می شود، دارای سه طبقه منفی است که طبقات منفی یک و همکف آن تجاری است.

شربیانی با بیان اینکه این پارکینگ شبیه پارکینگی است که در کنار حرم حضرت معصومه (ص) قرار داد، اضافه کرد: این پروژه در ضلع جنوبی حرم ساخته می شود و در حال حاضر نیز تمام اقدامات مطالعاتی، مجوزها و قراردادهای مشارکت آن انجام و پیمانکار نیز انتخاب شده است.

رئیس شورای اسلامی شهرستان ری با اشاره به اینکه ۳۵۰۰ ظرفیت پارک خودرو در این پارکینگ در نظر گرفته شده است، افزود: هزینه اجرای این طرح بیش از ۲ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است، اگر موانع و چالش های اساسی بر سر اجرای پروژه ایجاد نشود، سعی می کنیم در این دوره به بهره برداری برسد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه حمل ونقل روزنامه تین
    0 رویداد‌های ۱۰ روز آینده
    helptinn

    تین‌نیوز در مدت 12 سال فعالیت مستمر، با رعایت اصل بی‌طرفی رسانه‌ای، اخبار، گزارش‌ها و رویدادهای حمل‌ونقل کشور را تحت پوشش و به‌طور رایگان در اختیار علاقه‌مندان و متخصصین قرار داده است.
    ادامه فعالیت این رسانه علاوه بر حمایت‌های معنوی شما که همواره از آن بهره‌مند بوده‌ایم، نیازمند حمایت مادی شما است.

    از ما حمایت کنید