| کد خبر: 173347 |

مطالعات طرح جامع حمل‌ونقل پایتخت آغاز شد. محسن پورسیدآقایی، معاون حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران با اعلام این خبر گفت: این مطالعات، با توجه به تغییرات شرایط اجتماعی-اقتصادی و زیست‌محیطی و نیز تغییر سیاست‌ها و اولویت‌های مدیریت کلان کشور و رویکردهای مدیریت شهری، معمولاً هر 10 سال یک‌بار به‌طور کامل بازنگری می‌شود

تین‌نیوز | 

مطالعات طرح جامع حمل‌ونقل پایتخت آغاز شد. محسن پورسیدآقایی، معاون حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران با اعلام این خبر گفت: این مطالعات، با توجه به تغییرات شرایط اجتماعی-اقتصادی و زیست‌محیطی و نیز تغییر سیاست‌ها و اولویت‌های مدیریت کلان کشور و رویکردهای مدیریت شهری، معمولاً هر 10 سال یک‌بار به‌طور کامل بازنگری می‌شود

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایسنا، پورسیدآقایی گفت: طرح جامع حمل‌ونقل، حاصل یک فرآیند برنامه‌ریزی است که سمت‌وسوی حرکت مجموعه شهری را در حوزه حمل‌ونقل و در تعامل با سایر حوزه‌های شهری، در افق‌های زمانی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت مشخص می‌کند، به عبارتی می‌توان گفت طرح جامع حمل‌ونقل تصویرسازی مطلوبی از آینده حمل‌ونقل پیش از وقوع آن است.

او بابیان اینکه  مطالعات این طرح با آمارگیری و جمع‌آوری اطلاعات گسترده از ویژگی‌های سفرهای شهروندان با عنوان آمار مبدا-مقصد سفرها و ویژگی‌های اجتماعی-اقتصادی مانند جمعیت و اشتغال، آغاز می‌شود. گفت: با استفاده از این اطلاعات‌پایه، ساخت و پرداخت مدل حمل‌ونقل مجموعه شهری تهران انجام می‌شود. این مدل به‌عنوان ابزار ارزیابی و آزمودن پروژه‌ها، سناریوها و طرح‌های پرهزینه حمل‌ونقل، دراختیار مسئولان و تصمیم گیران حوزه مدیریت شهری قرار می‌گیرد.

به گفته پورسیدآقایی، با استفاده از همین مدل، سناریوهای مبتنی بر سیاست‌های کلان حوزه حمل‌ونقل و حوزه‌های مرتبط با آن، طرح‌ها و پروژه‌های حمل‌ونقل در ترکیب‌های مختلف ارزیابی می‌شود که درنهایت براساس نتایج ارزیابی‌های صورت گرفته، ترکیب بهینه و مناسبی از طرح‌های حمل‌ونقل در شاخه‌های مختلف، به‌عنوان طرح جامع حمل‌ونقل انتخاب و برای افق‌های زمانی متفاوت ارائه می‌شود.

او بابیان اینکه این مطالعات برای نخستین بار در سال 1373 و بار دیگر در سال 1383 توسط شرکت مطالعات، طرح جامع حمل‌ونقل شهرداری تهران انجام شد ادامه داد: البته، یک‌بار هم در سال 1390 با اصلاح داده‌ها و ارکان مدل، کیفیت مدل‌های ساخته‌شده بدون انجام آمارگیری‌های گسترده و با کمک اساتید در حوزه حمل‌ونقل دانشگاه صنعتی شریف تا حد قابل قبولی ارتقاء یافت.

معاون شهردار تهران اضافه کرد:  باوجوداین، این مطالعات، با توجه به تغییرات شرایط اجتماعی-اقتصادی و زیست‌محیطی و نیز تغییر سیاست‌ها و اولویت‌های مدیریت کلان کشور و رویکردهای مدیریت شهری، معمولاً هر 10 سال یک‌بار به‌طور کامل بازنگری می‌شود، اما هسته‌ی مرکزی آن‌که همان مدل حمل‌ونقل شهری است، باید به‌طور سالانه و مستمر به‌روز  شود، در همین راستا، در سال 93 نیز آمارگیری وسیعی از سفرهای روزانه شهروندان تهرانی، باهدف بازنگری کامل طرح جامع حمل‌ونقل بعد از 10 سال انجام پذیرفت که متأسفانه با تغییر مدیریت‌ها در همان مرحله پایان آمارگیری متوقف ماند و درحال‌حاضر ادامه فعالیت‌های طرح جامع با ارزیابی آمارهای سال 93 و نیز گردآوری و تحلیل اطلاعات جدید ویژگی‌های اجتماعی- اقتصادی از مرکز آمار ایران و تحلیل و پردازش آنها، آغازشده است.

او در مورد نتایج مطالعات قبلی بابیان اینکه نمی‌توان ادعا کرد که نتایج طرح‌های گذشته به‌طور کامل اجرایی شده‌ است گفت: شاید مشکلاتی مانند عدم هماهنگی نهادها و سازمان‌ها، کمبود منابع و شرایط خاص اجتماعی و اقتصادی، مانع از اجرای دقیق آن شده است؛ اما در طرح فعلی، قطعاً سازوکاری برای اجرایی شدن و پایش اجرای طرح درنظر گرفته خواهد شد.

پورسیدآقایی در تشریح  عوارض نداشتن طرحی در شهر بابیان اینکه قطعاً بدون انجام مطالعات، احتمال تصمیم‌های نادرست بالاست که علاوه‌بر صرف هزینه‌های کلان باعث تحمیل خسارت‌های جبران‌ناپذیر به جامعه خواهد شد. گفت: متأسفانه چند سال است که این پروژه به تعویق افتاده است. بدیهی است در غیاب ابزار مناسب برای برنامه‌ریزی حمل‌ونقل و مدل شهر تهران، هرکسی می‌تواند سلیقه و نظر شخصی خود را در قالب طرح و پروژه‌ محبوبش بدون توجه به ابعاد هزینه‌ای و اثرات مثبت یا منفی آن، اجرایی کند که نتیجه آن هدر رفتن منابع شهر است. ولی طرح جامع حمل‌ونقل که  نگاهی فراگیر به همه اجزاء و ارکان حمل‌ونقل دارد می‌تواند مانع انجام پروژه‌های بی‌هدف، بی‌نتیجه، موازی و پراکنده در شهر شود.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه حمل ونقل روزنامه تین