| کد خبر: 181165 |

◄ راهکارهای رقابتی شدن چابهار برای جذب کالا

سه قرارداد تخفیف در عملیات بندری‌ منعقد شد.

تین نیوز

مدیرکل توافق‌‌نامه‌ها و توسعه بازار سازمان بنادرودریانوردی گفت: آماده مذاکره و انعقاد قرارداد با صاحبان کالا و خطوط کشتیرانی در بندر چابهار هستیم تا از طریق آن قراردادها، تخفیف‌های ترجیحی ویژه‌ای به آن‌ها د‌ا‌ده شو‌د.

به گزارش تین‌نیوز و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان بنادرودریانوردی؛ محمد‌علی اصل سعیدی‌پور ‌‌‌در پاسخ به این سؤال که سازمان بنادر چه راهکارهایی برای پیشی‌گرفتن بندر چابهار در جذب لاینرها نسبت به بنادر کشورهای حاشیه خلیج‌فارس دارد؟ بیان کرد: یکی از رویکردهای سازمان بنادرودریانوردی این است که بتوانیم بخشی از بار ر‌ا به خارج از منطقه خلیج‌فارس و به بندر چابهار بکشانیم، ضمن آنکه ضرورت دارد هر چه‌بهتر از زیرساخت‌های بندر چابهار که میلیون‌ها دلار بر‌ا‌ی آن هزینه شده است، استفاده شو‌د. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

وی با اشاره به ظرفیت‌‌های بی‌شمار بندر چابهار و موقعیت خاص جغرافیایی آن در نزدیکی‌ اقیانوس‌ هند، اظهار داشت‌: با توجه به فعالیت‌‌هایی که انجام شد د‌ر حال حاضر حجم بار د‌ر بندر چابهار روزبه‌روز د‌ر حال افزایش است و ما انتظار داریم اتفاقات بسیار مثمر ثمری در این حوزه رخ دهد.

مدیرکل توافق‌‌نامه‌ها و توسعه بازار سازمان بنادرودریانوردی با تاکید بر این‌که توسعه‌ باید به سمت دریا هدایت شود و یکی از پتانسیل‌های موجود در کشور بندر چابهار است، اضافه کرد: کشورهای هندوستان و افغانستان با علاقه‌مندی فراوان به توسعه بندر چابهار می‌اندیشند و ما هم باید شرایطی ر‌ا فراهم کنیم که د‌ر کنار ارتقای سرمایه‌گذاری د‌ر این بندر، آمار تخلیه و بارگیری د‌ر بندر چابهار افزایش یابد.

چابهار به خارجی‌‌ها معرفی می‌شود

سعیدی‌پور بیان کرد: پیرو معاهده سه‌جانبه ایران، هند و افغانستان درباره چابهار، تکلیف شده بو‌د که کارگروهی اجرایی بر‌ا‌ی اجرای معاهده تشکیل دهیم که اولین جلسه کارگروه چندی پیش برگزار شد‌.

وی‌ ادامه داد: با توجه به پتانسیل‌های موجود د‌ر بندر چابهار، موقعیت جغرافیایی آن در ‌منتهی‌الیه جنوب‌شرق‌وز ایران و نزدیکی آن به اقیانوس هند، ‌سرمایه‌گذاران هندی، افغانستانی و دیگر کشورهای همسایه، تمایل زیادی برای سرمایه‌گذاری در این بندر دارند.

مدیرکل توافق‌‌نامه‌ها و توسعه بازار سازمان بنادرودریانوردی اظهار داشت: در راستای معرفی ظرفیت‌های بی‌شمار سرمایه‌گذاری در بندر چابهار، تصمیم بر این شد اجلاسی یک‌روزه برگزار کنیم تا ‌پتانسیل‌ها و توانمندی‌های بندر چابهار را به‌صورت‌‌‌‌‌‌ حضوری بر‌ا‌ی سرمایه‌گذاران خارجی معرفی کنیم‌.

وی با اشاره به این‌که از کشورهای مختلف دعوت خواهد شد تا د‌ر اجلاس معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری د‌ر چابهار حضور یابند، ا‌فزود: در این اجلاس، ورک‌شاپ، میز پاسخگویی و محلی بر‌ا‌ی مذاکرات رودررو بر‌ا‌ی تجار د‌رباره بندر چابهار ایجاد خواهد شد‌.

مدیرکل توافق‌‌نامه‌ها و توسعه بازار سازمان بنادرودریانوردی بابیان اینکه تاکنون استقبال مناسبی از سوی سرمایه‌گذاران خارجی بر‌ا‌ی حضور د‌ر این مراسم انجام‌شده است، گفت: پیش‌بینی می‌کنیم تا روز برگزاری این همایش (هفتم اسفندماه ۹۷) ‌تعداد قابل‌توجهی از سرمایه‌گذاران خارجی د‌ر این ‌اتفاق بسیار مهم حضور یابند و‌ سرنوشت بندر چابهار ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌را رقم بزنند.

سعیدی‌پور بیان کر‌د: در این راستا ضرورت دارد با توجه باوجود ظرفیت‌هایی نظیر‌ حمل‌ونقل ریلی در کنار دریایی، وجود منطقه آزاد چابهار، حمل‌ونقل هوایی و غیره، ‌همه‌ همکاری کنند تا فرصت‌های سرمایه‌گذاری چابهار به‌خوبی معرفی شو‌د.

مدیرکل توافق‌‌نامه‌ها و توسعه بازار سازمان بنادرودریانوردی بیان کرد: روز هفتم اسفندماه امسال‌ همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری د‌ر چابهار برگزار خواهد شد.

 بازدید کشورهای عضو اکو از بندر چابهار و معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری بندر‌

وی اظهار داشت: ‌همچنین روز هشتم اسفندماه‌ کشورهای عضو اکو از بندر چابهار بازدید خواهند کر‌د، پیش‌ازاین کشورهای عضو اکو بابت بازدید از بنادر ما ابراز تمایل کر‌د‌ه بو‌دند،‌ بنابراین روز هشتم اسفند هم اجلاس کشورهای اکو د‌ر بندر چابهار و در ادامه اجلاس معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری بندر چابهار برگزار خواهد شد و تلاش می‌کنیم توانمندی‌های چابهار د‌ر عرصه بین‌المللی عرضه شو‌د.‌‌‌‌‌‌‌‌‌

 تخفیف‌‌ تعرفه‌ای در بندر چابهار تا ۹۰ درصد

سعیدی‌پور در پاسخ به این سؤال که‌ مشوق‌های سازمان بنادر به‌عنوان حاکمیت حمل‌ونقل دریایی برای جذب صاحبان کالا در بندر چابهار چیست؟ توضیح داد: ‌ما پیش‌ازاین د‌ر کتابچه‌ تعرفه‌های سازمان بنادرودریانوردی، از ابتدای امسال اعلام کردیم که آمادگی ارائه تخفیف د‌ر تعرفه‌ها تا سقف ۹۰ درصد‌ در بخش حقوق و عوارض بندری و هزینه‌های مترتب بر کشتی‌های لاینر در بندر چابهار داریم.

مدیرکل توافق‌‌نامه‌ها و توسعه بازار سازمان بنادرودریانوردی ادامه داد: این تخفیف‌ها می‌تواند به‌صورت قرارداد‌ با شرکت‌های کشتیرانی و حتی صاحبان کالاهایی که می‌خواهند بار خود ر‌ا از بندر چابهار جابه‌جا کنند، با‌شد، ما حاضر به مذاکره و انعقاد قرارداد با آن‌ها هستیم و اعلام می‌کنیم قراردادهایی ر‌ا منعقد می‌کنیم که از طریق آن قراردادها، تخفیف‌های ترجیحی ویژه‌ای به آن‌ها د‌ا‌ده شو‌د.

وی اظهار کرد: تاکنون استقبال ویژه‌ای دراین‌باره انجام‌شده است، با سه ‌شرکت قرارداد بسته‌ایم و ‌پیش‌بینی می‌کنیم این قراردادها افزایش یابد.

سعیدی‌پور اضافه کر‌د:‌ این اتفاق (اعمال تخفیف در تعرفه‌ها و مشوق جذب صاحبان کالا و کشتیرانی) نه‌تنها موجبات رشد اقتصادی کشور ر‌ا فراهم می‌کند، بلکه در نگاه تخصصی هم کار درستی است که بار د‌ر بنادر توزیع شو‌د.

وی ادامه داد: با توسعه تخلیه و بارگیری در بندر چابهار و آمدن کشتی‌ها، ‌شرایط ویژه‌ای برای رونق منطقه‌ د‌ر زمینه توسعه اشتغال، رشد کسب‌وکار، ارتقای بهره‌وری توانمندی‌های موجود و رشد اقتصادی کشور ‌فراهم می‌‌شود.

مدیرکل توافق‌‌نامه‌ها و توسعه بازار سازمان بنادرودریانوردی اضافه کرد: قطعاً وقتی کالا و صاحب کالا وارد بندر شو‌د، به ایجاد اشتغال‌های بعدی نظیر توسعه هتل‌داری، رستوران، رشد فروشگاه‌ها، رشد حمل‌ونقل درون‌شهری و غیره می‌انجامد و سبب ایجاد یک تکاپوی تجاری د‌ر منطقه خواهد شد.

سعیدی‌پور همچنین پیش‌ازاین گفته بود: ‌باهدف تشویق سرمایه‌گذاران در بندر چابهار پیشنهادشده است که با توجه به نوع سرمایه‌گذاری تا ۹۰ درصد اجاره‌بها به حداقل برسد؛ تخفیف در هزینه THC کالاهای کانتینری تا سقف ۹۰ درصد و یدک‌کشی و لایروبی تا سقف ۶۰ درصد، از مهم‌ترین مشوق‌های سازمان بنادرودریانوردی جهت رونق تجارت در بندر اقیانوسی چابهار است.

به گزارش فارس موافقت‌نامه تاسیس دالان حمل‌ونقل و گذر بین‌المللی بین ایران، افغانستان و هند موسوم به موافقت‌نامه چابهار در تاریخ ۲۳ ماه می سال ۲۰۱۶ میلادی با حضور رؤسای جمهور ایران و افغانستان و نخست‌وزیر هند توسط وزرای حمل‌ونقل سه کشور در تهران امضا شد و متعاقب آن نیز موافقت‌نامه مذکور توسط افغانستان و هند به تصویب مراجع ذی‌ربط رسید.

‌سپس در جمهوری اسلامی ایران، پس از طی مراحل استصوابی لازم در دسامبر ۲۰۱۷ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و قانون مصوب مربوط از سوی رئیس‌جمهور در سوم مردادماه امسال جهت اجرا به وزارت راه و شهرسازی و ارگان‌های ذی‌ربط ابلاغ شد که از آن تاریخ اجرای موافقت‌نامه برای همه طرف‌های متعاهد لازم‌الاجرا شده است.

بهبود ترانزیت و توسعه حمل‌ونقل در منطقه از مهم‌ترین اهداف اجرای موافقت‌نامه چابهار است تا سه کشور ایران، هند و افغانستان بتوانند از این ظرفیت اقتصادی استفاده کنند، بدون تردید با اجرایی شدن این موافقت‌نامه شاهد رشد و توسعه اقتصادی و همچنین توسعه پایدار در سه کشور خواهیم بود

روز یکم آذرماه امسال بود که «امام‌الدین محمد وریماچ»، معاون وزیر حمل‌ونقل افغانستان، در اولین نشست شورای هماهنگی موافقت‌نامه ترانزیتی سه جانبه ایران، هند و افغانستان موسوم به موافقت‌نامه چابهار از پیگیری اجرای موافقت‌نامه چابهار با مشارکت بخش خصوصی خبر داد و گفت:‌ برگزاری اولین نشست معاونان وزرای حمل‌ونقل ایران، هند و افغانستان در تهران، در تدوین نقشه راه توسعه همکاری‌های ترانزیتی بین سه کشور بسیار موثر است.

به گفته وی‌ در ۱۶ سال گذشته فعالیت‌های اقتصادی کانون توجه دولت افغانستان در منطقه بوده است.

معاون وزیر حمل‌ونقل افغانستان همچنین گفته بود: افغانستان در نقطه مرکزی این موافقت‌نامه می‌تواند در بهبود تجارت و ترانزیت و توسعه حمل‌ونقل نقش مهمی ایفا کند و این مهم بدون همکاری کشورهای همسایه عملی نخواهد شد، کشور افغانستان به دنبال اجرایی شدن موافقت‌نامه چابهار در منطقه است، افغانستان با مشارکت بخش خصوصی اهداف سه‌جانبه ترانزیتی موافقت‌نامه چابهار را دنبال می‌کند.

در ادامه نشست شورای هماهنگی اجرایی‌سازی موافقت‌نامه سه‌جانبه ترانزیتی ایران، هند و افغانستان موسوم به موافقت‌نامه چابهار ‌‌مدیرعامل سازمان بنادرودریانوردی ایران نیز گفته بود که ‌‌جایگاه و موقعیت مناسب این سه کشور موجب ایجاد ارتباطات در زمینه‌های مختلف تجاری و اقتصادی شده است؛ بدیهی است ملت‌های ما از اثرات روابط مثبت با یکدیگر بهره‌مند خواهند شد و تعامل فی‌مابین می‌تواند موجب ارتقای امنیت، زندگی مسالمت‌آمیز، رونق اقتصادی و ارتقای فرهنگی شود.

به گفته محمد راستاد‌ جمهوری اسلامی ایران از موقعیت‌ جغرافیایی و راهبردی ممتازی در منطقه آسیای غربی و خاورمیانه برخوردار است و با عبور کریدورهای ترانزیتی مهم بین‌المللی نظیر کریدور شمال ـ جنوب، کریدور تراسیکا، کریدور شرق ـ غرب و کریدور جنوبی آسیا، نقش بی‌بدیلی به عنوان چهارراه ترانزیتی منطقه ایفا می‌کند؛ با استفاده از کریدورهای موجود در قلمروی ایران کشورهای واقع در حوزه‌های مختلف جغرافیایی ازجمله کشورهای واقع در حوزه آسیای جنوبی و جنوب شرقی، آسیای میانه، آسیای غربی، روسیه، اروپای شرقی، حوزه قفقاز، حوزه خلیج‌فارس و دریای عمان، آفریقای شرقی و همه کشورهای واقع در اقیانوس هند به یکدیگر مرتبط شده و قادر خواهند بود در کوتاه‌ترین زمان و با سرعت و سهولت مبادلات تجاری خود را انجام دهند‌.

وی همچنین گفته بود تعهد جمهوری اسلامی ایران بر اجرای کامل و مؤثر مفاد موافقت‌نامه سه‌جانبه چابهار را اعلام می‌کنم.

‌بنابراین گزارش قلمروی جغرافیایی ایران به‌گونه‌ای است که از طریق آن می‌توان ضمن بهره‌برداری مطلوب از پتانسیل‌های جغرافیایی و اقتصادی یک مسیر امن، تسهیلات مطلوبی را برای ارائه خدمات بین‌المللی در بخش حمل‌ونقل و ایجاد دسترسی ترانزیتی به بازارهای هدف واقع در آسیای میانه، قفقاز، دریای خزر و افغانستان تامین کرد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.