| کد خبر: 176641 |

ایجاد کارگروه مشترک میان راه‌آهن و سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت:

۷.۵میلیارد دلار اعتبار، به کمک بخش ریلی می‌آید.

تین‌نیوز | 

۷.۵ میلیارد دلار اعتبار مصوب از محل ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید با مرتفع شدن مشکلات اجرایی و نظر بسیار مساعد مدیران سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت به کمک بخش ریلی می‌آید.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، سعید رسولی عضو هیات مدیره راه‌آهن کشور بابیان این مطلب در دیدار با ساسان کاظمی‌نژاد مدیر بخش حمل‌ونقل سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت گفت: کار گروهی مشترک میان راه‌آهن و سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت برای شناسایی ظرفیت‌های مختلف در حوزه ریلی برای بهره‌مندی از ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید ایجاد می‌شود.

او که همراه با مدیر بخش حمل‌ونقل سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت از قسمت‌های مختلف ایستگاه راه‌آهن تهران و مسیر حومه‌ای تهران-کرج و ایستگاه راه‌آهن کرج دیدار داشت، ادامه داد: این موضوع در نشست حاشیه‌ای این بازدید مطرح شد و راهکارهای عملیاتی شدن بهره‌گیری از ظرفیت‌های ماده ۱۲ رفع موانع تولید در همه شقوق توسعه ریلی اعم از زیربنا و شبکه و ناوگان و غیره موردبحث و بررسی قرار گرفت.

رسولی، ماده ۱۲ را شکل توسعه‌یافته بند «ق» تبصره ۲ قانون بودجه سال ۹۳ عنوان و تشریح کرد: درماده ۱۲ به کلیه دستگاه‌های اجرایی اجازه داده تا از سرمایه‌گذاری در اقداماتی که موجب هر نوع صرفه‌جویی انرژی و افزایش بهره‌وری شود، حمایت و از محل قرارداد اصل سود سرمایه‌گذاری را به سرمایه‌گذار بازگردانند.

به گفته رسولی، راه‌آهن جز اولین دستگاه‌های کشور است که ظرفیت ماده ۱۲ را به‌خوبی شناخته و در روزهای اول تصویب آن در سال ۹۳ باکار کارشناسی و تشکیل جلسات بسیار مفصل در سطوح مختلف موفق به اخذ مصوبه ۷/۵ میلیارد دلاری از محل این قانون از شورای اقتصاد شد.

رسولی بابیان این‌که موضوع صرفه‌جویی سوخت در مصوبه سال ۹۳ شورای اقتصاد به‌عنوان موضوع اصلی در توسعه حمل‌ونقل ریلی مطرح‌شده است، گفت: در این بازدید مقرر شد در سه حوزه زیرساخت و زیربنا، ناوگان (باری-مسافری) و کشش از این ظرفیت استفاده شود.

عضو هیات مدیره راه‌آهن مخاطب ماده ۱۲ را بخش خصوصی و تعاونی دانست و افزود: این قانون به نفع بخش غیردولتی است و مورد استقبال این بخش قرارگرفته است.

وی با یادآوری این‌که درگذشته بروز برخی از اشکالات در مسیر اجرای این قانون موجب ایجاد تردید در برخی فعالان بخش خصوصی شد، اضافه کرد: امضا و عملیاتی شدن سه‌قرارداد تا یک‌شنبه هفته جاری، مقدمه‌ای برای استفاده از ظرفیت هفت و نیم‌میلیارد دلاری مصوبه شورای اقتصاد است و این امر موجب امیدواری مجدد بخش خصوصی برای استفاده از این قانون شده است.

وی با اشاره به این‌که به دنبال این سفر، مدیر حمل‌ونقل سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت دستور کار جدیدی برای همکاران محترم خودشان مبنی بر بررسی ظرفیت‌های مختلف موجود در استفاده از صرفه‌جویی حاصل از حمل‌ونقل ریلی تعریف کردند و برای انجام این مهم مقرر شد کارشناسان و متخصصین شرکت راه‌آهن و انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی در قالب کار گروهی کارشناسی همکاری و مشارکت کنند، اضافه کرد: بر این اساس میزان صرفه‌جویی سوختی که با انتقال بار و مسافر به ریل یا اصلاح تقاطع‌های شبکه ریلی با جاده و هر اقدام دیگر که موجب کاهش مصرف سوخت و اتلاف انرژی شود، برای برخورداری از مزایای ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید شناسایی خواهد شد.

رسولی با یادآوری این‌که این مطالعات قبلا البته نه به‌صورت جامع در راه‌آهن صورت گرفته، گفت: اگر از منظر سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت این بررسی صورت گیرد، کار جدید و ارزشمندی خواهد بود که می‌تواند در آینده دستور کار دولت قرار گیرد.

سعید رسولی با اشاره به دیدار ساسان کاظمی‌نژاد مدیر بهینه‌سازی مصرف سوخت در بخش حمل‌ونقل از ایستگاه راه‌آهن تهران و اقدامات انجام‌شده در محور حومه‌ای تهران-کرج و ایستگاه کرج، گفت: پیشنهادات مدیر بهینه‌سازی مصرف سوخت در بخش حمل‌ونقل بسیار امیدوارکننده و مبین افق‌های جدیدی در حمل‌ونقل ریلی است.

رسولی هم‌چنین از زحمات و تلاش‌های صورت گرفته و در دست اقدام همکاران ارجمند شرکت راه‌آهن در بخش‌های مختلف و شرکت‌های غیردولتی ذی‌ربط در عملیاتی کردن استفاده از این ظرفیت قانونی تشکر و قدردانی به عمل آورد.

حمایت سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت از ۳ محور ریلی

ساسان کاظمی‌نژاد مدیر بخش حمل‌ونقل سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت هم با تاکید بر اقدامات موثر راه‌آهن برای استفاده عموم، به‌ویژه قشر محروم از خدمات ریلی گفت: راه‌آهن با احداث خطوط زیرسطحی علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف سوخت و کوتاه کردن مسیر به حرکت روان ترافیک جاده‌ای و شهری کمک کرده است.

وی با اشاره به اهمیت ویژه حمل‌ونقل ریلی کشور، گفت: این اهمیت موجب شده است تا از ۲۰ میلیارد دلار پروژه‌های صنعت نفت، ۷.۵ میلیارد دلار آن به پروژه‌های بخش ریلی اختصاص داده شود.

کاظمی‌نژاد با اشاره به این‌که سه‌محور توسعه زیرساخت، تهیه نیروی محرکه و کشش و توسعه ناوگان باری و مسافری موردتوجه و حمایت سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت قرار دارد، افزود: از راه‌آهن انتظار داریم تا از ظرفیت‌های بزرگ ماده ۱۲ قانون توسعه نهایت استفاده را کند.

وی بابیان مزیت‌های مختلف راه‌آهن ازجمله ایمنی و مقرون‌به‌صرفه بودن سفر ریلی، اضافه کرد: در حال حاضر به دلایل مختلف استقبال از سفر ریلی در میان اکثر افراد جامعه افزایش‌یافته که ضرورت حمایت از حمل‌ونقل ریلی را دوچندان می‌کند.

مدیر بهینه‌سازی مصرف سوخت در بخش حمل‌ونقل ضمن دعوت از سرمایه‌گذاران برای بهره‌برداری از ظرفیت‌های ماده ۱۲ قانون توسعه در بخش ریلی، گفت: این امر موجب خواهد شد تا برای دریافت امکانات بیش‌تر به دنبال مصوبات تازه در شورای اقتصاد باشیم.

کاظمی‌نژاد بابیان این‌که علاوه بر ظرفیت ۷.۵ میلیارد دلاری ماده ۱۲ قانون توسعه، ظرفیت‌های دیگری نیز در این قانون برای توسعه بخش ریلی وجود دارد، افزود: در تازه‌ترین اقدام در این زمینه، علاوه بر مصوبات قبلی، یکشنبه گذشته خرید ۵۰ واگن را در این چارچوب مصوب کردیم.

وی اضافه کرد: به‌عنوان یک شهروند انتظار دارم که بخش مسافری توسعه یابد تا ظرفیت‌های حمل‌ونقل ریلی بیش‌تر آشکار شود.

مدیر بهینه‌سازی مصرف سوخت در بخش حمل‌ونقل تاکید کرد: مردم ایران استحقاق استفاده از بهترین خدمات رادارند و هر کس در هر مسئولیتی باید تمام تلاش خود را برای خدمت به مردم به کار گیرد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه حمل ونقل روزنامه تین