| کد خبر: 15321 |

تین نیوز | آبان ماه سال گذشته بود كه بعد از سه سال از خروج بنز از ایران مجددا بحث حضور این برند مطرح آلمانی به كیلومترهای جاده كرج ورد زبان ها شد و در كوتاه زمانی سید رضا حسینی، مدیرعامل شركت ستاره ایران كه نماینده بنز در ایران است از مذاكره اولیه برای تولید محصولات بنز در ایران خبر داد و مشخص شد كه اگر تحریم های غربی علیه ایران برداشته شود می توانیم دوباره به حضور برند معتبری چون بنز در ایران امیدوار باشیم. به همین منظور هم جلساتی با مدیران خودرویی كشور برگزار می شد تا زمینه حضور مجدد بنز در ایران فراهم شود. اما شاید نكته جالب توجه در این بین برخی سوالات و شبهاتی باشد كه از سوی مدیران بنز در این جلسات مطرح شده است و حال بعد از نزدیك به 10 ماه برخی از این شبهات در قالب نامه یی سرگشاده به نقل از مدیرمرسدس بنز در برخی محافل خبری منتشر می شود. نامه یی كه حاوی نكاتی جالب و در عین حال برخی سوالات و شبهاتی است كه بارها در ذهن عموم مردم و كارشناسان مطرح شده است اما هیچگاه این نكات به زبان رانده نشده یا شاید تصوری برای پاسخگویی به این سوالات وجود ندارد.
    در این باره روز گذشته برخی منابع با انتشار این نامه سعی كردند تا پاسخی روشن از برخی مدیران خودرویی دریافت كنند پاسخ هایی كه همچنان در سكوت به فراموشی سپرده شد. بر این اساس در نامه سرگشاده یی كه به نقل از مانفرد شفن هاخن، مدیرعامل مرسدس بنز به مدیران صنعت خودرو كشور منتشر شده است، آمده است: «ما سالیان سال است با سخت ترین كنترل كیفیت، تعبیه پیشرفته ترین سیستم های ایمنی، وسیع ترین برنامه بازاریابی، پرهزینه ترین تبلیغات و بهترین خدمات پس از فروش، خودرو تولید می كنیم و با این حال دایما تحت فشار مصرف كننده برای تولید محصولات با كیفیت تر بوده و مجبوریم با رقبای خود به صورت شانه به شانه رقابت كنیم. اگر مدیریت شركت های خودروسازی ایران ما را به غلامی قبول كنند، حضور محترم شان شرفیاب شده و این سوال ها را از محضر گرامی شان خواهیم پرسید .
    
    یك - چطور شش ماه قبل تحویل ماشین از مشتری پول می گیرید؟
    
    دو - چطور آنها می دهند؟!
    
    سه - اینكه می گویند در ایران ثبات مدیریتی وجود ندارد به چه معناست؟ اینجا یك پیچ و مهره گم می شود، گمت می كنند!
    
    چهار - چه وردی می خوانید كه مشتری بعد از شش ماه، ماشین نقره یی را به جای ماشین سفیدرنگ (كه ثبت نام كرده بود) قبول كرده و صدایش در نمی آید؟
    
    پنج - می آیید كشورهای مان عوض؟
    
    با احترام و تعجب.
    
    هرچند كه خودروسازان تاكنون واكنش خاصی در مورد صحت و سقم این نامه نشان نداده اند اما همین سكوت هم نشان می دهد كه نكات ذكر شده در این نامه خالی از توجه نیست البته برخی از مدیران خودرویی كه تمایلی به ذكر نام خود ندارند بر صحت سوالات مطرح شده تاكید می كنند و عنوان می كنند كه چنین سوالاتی در جلسه نشست مدیران ایران خودرو با شركت ستاره ایران مطرح شده است. البته تاكنون و بعد از توافق ژنو چندین بار در خصوص بازگشت بنز به ایران صحبت هایی از سوی مسوولان خودروساز مطرح شده است اما آلمان ها هم همچون فرانسوی ها تصمیم نهایی خود را منوط به توافق نهایی هسته یی كرده اند.
    
    آمد و رفت بنز در ایران
    شاید سال ها پیش وقتی محمدرضا پهلوی، بخشی از سهام بنز را با پول مردم ایران برای خانواده اش خرید، كسی فكرش را هم نمی كرد كه 30 سال بعد مرسدس بنز دفترش را در ایران تعطیل كند: دفتری كه حتی در سال های جنگ تحمیلی هم تعطیل نشد، دفتری كه یكی از بزرگ ترین فروشندگان خودروهای رنگارنگ به دولت ایران بوده: از آمبولانس و ماشین پلیس و بنز های ضدگلوله گرفته تا نفربرهای جنگی، خودروهای حمل موشك، كمپرسی، كامیون كشنده و حتی خودرو های حمل جنازه. بنز و ستاره اش آشنا ترین اسم برای هر ایرانی است: اسمی كه حتی كسانی كه كمترین علاقه یی به اتومبیل ندارند هم با آن آشنا هستند و آن را نماد آلمان می دانند. برخلاف تصور اكثر مردم ایران كه فكر می كنند با تولید پیكان صنعت خودرو ایران و ایران خودرو جان گرفته، صنعت خودرو ایران با تولید بنز پا به عرصه ظهور گذاشته است. ایران خودرو قبل از آنكه خبری از تولید پیكان باشد در سال 1342 اتوبوس 302 مرسدس بنز را مونتاژ می كرد. در كنار ایران خودرو هم شركت خاور، كامیون بنز را تولید می كرد. اما حال این آشنا ترین برند خودرویی برای هر ایرانی پس از نیم قرن كار، دفترش را در ایران تعطیل می كند. البته پس از تعطیلی دفتر بنز اطلاعاتی از گذشته این شركت در ایران در حال روشن شدن است. سال ها بود كه گفته می شد ایران بخشی از سهام بنز را پیش از انقلاب خریده است و پس از انقلاب بنز به جای سهامش چهار هزار ماشین پلیس به ایران داده اما در حقیقت این گونه نبوده است. پیش از انقلاب و در دهه 70 میلادی با بروز بحران مالی در غرب، بنز با مشكل مواجه می شود و رو به ورشكستگی می رود. در این شرایط دولت ایران سعی می كند 30 درصد از سهام بنز آلمان را بخرد. با این كار مدیریت شركت مرسدس بنز در اختیار ایران قرار می گرفت اما دولت آلمان برای جلو گیری از این موضوع خود اقدام به خرید سهام مرسدس بنز می كند تا مالكیت این شركت از دست آلمان ها خارج نشود. البته پس از این اتفاق محمدرضا پهلوی با پول ملت ایران بخشی از سهام بنز را برای خانواده اش می خرد. شاه ایران در اواخر حكمرانی اش مدل معروف كلاس G را كه شاسی بلندی متوسط است برای ارتش ایران سفارش می دهد. شركت بنز بنا به درخواست شاه ایران شروع به طراحی این مدل می كند كه انقلاب رخ می دهد. مرسدس بنز هم مدل G را به جای ارتش ایران تحویل نیرو های ناتو می دهد. البته پس از انقلاب، مرسدس بنز همچنان همكاری خود را با ایران ادامه می دهد. این شركت تنها در جنگ تحمیلی به مدت دو ماه و آن هم به صورت موقت دفترش را در تهران تعطیل می كند. كامیون های تولیدی این شركت یكی از اصلی ترین وسایل حمل نیرو در سال های جنگ تحمیلی بوده است: خودرو هایی كه به صورت مستقیم یا غیرمستقیم از بنز آلمان تامین شده بود. اوج تعامل مرسدس بنز به دو دوره تاریخی در ایران بازمی گردد كه یكی پیش از انقلاب و دیگری طی هشت سال دولت اصلاحات است. پیش از انقلاب مرسدس بنز جدید ترین مدل هایش را در ایران تولید می كند و حتی برای افزایش سهم ساخت داخل، 30 درصد از سهام موتور سازی تبریز «ایدم» را می خرد. با این كار عملاموتور های بنز در ایران تولید و به بنز آلمان صادر می شدند. بنز قصد داشته با تولیدات ایران بازار قاره آسیا و بخشی از آفریقا را تامین كند. مابین سال های 1376 تا 1384 بنز دوباره مدرن ترین محصولاتش را در ایران تولید می كند و برای تولید سواری مرسدس بنز كلاس E و C با شركت ایران خودرو به توافق می رسد. این شركت در سال 1382 برای فروش و خدمات پس از فروش بنز های سواری شركت ستاره ایران را كه تمام سهامش در اختیار بنز آلمان بود تاسیس می كند. با تولید مرسدس كلاس E در سال 1385 ساخت بنز سواری در ایران آغاز می شود. اما تولید كلاس C در ایران هیچگاه عملی نمی شود. در سال 1386 با ایجاد تنش های سیاسی بین ایران و آلمان و همچنین بحث كاهش هزینه در دایملر بنز، دفتر این شركت با تعدیل گسترده نیرو در ایران مواجه می شود و دو طبقه معروف برج سایه كه عملامانند سفارتخانه آلمان بخشی از خاك این كشور محسوب می شد، فروخته می شود. شركت بنز در ادامه، سهام ستاره ایران را در مقابل حدود یك میلیون دلار به ایران خودرو می فروشد و با این كار تولید سواری بنز در ایران كمرنگ و كمرنگ تر می شود. با بروز تنش بین دو كشور، تولید كامیون هایی با ظرفیت بیشتر از 20 تن و سه محور در ایران متوقف می شود. پس از این اتفاق هر روز حضور بنز در ایران كمرنگ تر می شود تا آنكه «زچه»، مدیرعامل بنز از فروش سهام بنز در شركت ایدم تبریز خبر می دهد. وی علت این كار را زیان ده بودن كارخانه عنوان می كند اما برخی كارشناسان كاهش روابط سیاسی را دلیل اصلی ماجرا می دانند. چند ماهی از این تصمیم نمی گذرد كه فروش كامیون بنز به ایران از طرف بنز ممنوع می شود و پس از آن این شركت به كارمندانش اعلام می كند تا پایان سال 2010 دفتر بنز در ایران برای همیشه بسته خواهد شد. جالب آنكه بزرگ ترین معامله بنز با ایران پیش از این تصمیم فروش 60 خودرو تشریفاتی بنز به ریاست جمهوری ایران بوده است. با تعطیلی دفتر بنز در ایران واردات مستقیم بنز سواری به ایران قطع می شود و بنز هم به ایران دیگر قطعه نمی فروشد و عملاتمام خودروهای عمومی ایرانی مانند آمبولانس و خودروهای پلیس و آتش نشانی با مشكل خدمات پس از فروش مواجه می شوند. ایران خودرو دیزل بزرگ ترین شریك تجاری اش را هم از دست می دهد و تولید كامیون های مدرن بنز در این شركت قطع می شود. البته این شركت اجازه تولید كامیون های قدیمی بنز در ایران را به دلیل خارج شدن از محدوده لیسانس تولید دارد كه آن نیز به دلیل وارد نشدن محور خودرو از آلمان به حالت تعلیق درخواهد آمد. بنز حالابا تمام دلبستگی مردم ایران به آن و با تمام خواستش برای باقی ماندن در ایران باید به اجبار سیاست، ایران را ترك كند: خودرویی كه شاید مدل سواری آن نماد ثروتمندان در ایران باشد. اما اتوبوس های بنز خاطره ماندگار در ذهن فقیر ترین ایرانیان است: شركتی كه آمبولانس اش مهم ترین خودروی امدادی در ایران و كامیونش مهم ترین نماد صنعت حمل و نقل ایران طی 50 سال گذشته بوده است. به هر حال با تمام این فراز و نشیب ها و دلبستگی ها، فعلاستاره بنز در ایران بی فروغ خواهد شد.

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه حمل ونقل روزنامه تین