◄ هشدار درباره تکرار تجربه های شکست خورده دولت در کسب و کارهای حمل ونقل
ورود مستقیم شهرداری به بازار تاکسی های اینترنتی، در صورت تکرار الگوی شکست خورده گذشته، می تواند به رقابت ناسالم، اتلاف منابع و کاهش کیفیت خدمات حمل ونقل شهری منجر شود.

عضو پیشین شورای شهر تهران، با انتقاد از ورود مستقیم شهرداری به بازار تاکسی های اینترنتی هشدار داد که این اقدام تکرار تجربه های ناکام دولت در حوزه حمل ونقل است؛ تجربه هایی که به گفته او جز افزایش هزینه ها، کاهش کیفیت خدمات و عقب ماندگی بخش خصوصی، دستاوردی نداشته اند.
به گزارش تین نیوز، محمود میرلوحی هشدار می دهد که ورود مستقیم شهرداری به بازار تاکسی های اینترنتی، در صورت تکرار الگوی شکست خورده گذشته، می تواند به رقابت ناسالم، اتلاف منابع و کاهش کیفیت خدمات حمل ونقل شهری منجر شود.
میرلوحی در گفتگو با اقتصادنیوز با یادآوری سوابق تعامل شورای شهر با تاکسی های اینترنتی گفت: نخستین توافق با اسنپ و تپسی در سال ۱۳۹۸ انجام شد تا درصدی از درآمد این شرکت ها به عنوان عوارض به شهرداری پرداخت شود.
بیشتر بخوانید:
جهنم رانندگان اسنپ و تپسی در تهران؛ مشکل اسنپی ها فقط گرما نیست!
وی تأکید کرد که این کسب وکارها پیش از آن بدون نظارت رسمی فعالیت می کردند و با این توافق، شهرداری سهم مشخصی از درآمد آنها دریافت کرد. به گفته او، اصل بر این است که دولت و شهرداری تسهیل گر بخش خصوصی باشند، نه رقیب آن.
عضو پیشین شورای شهر هشدار داد که تجربه های مشابه در حمل ونقل عمومی از اتوبوس و قطار گرفته تا هواپیمایی نشان داده ورود مستقیم نهادهای عمومی نه تنها باعث بهبود خدمات نشده، بلکه هزینه ها را افزایش و کیفیت را کاهش داده است.
وی نمونه اتوبوسرانی تهران را یادآور شد که با قطع یارانه ها ناوگان آن از ۷ هزار دستگاه به حدود ۲ تا ۳ هزار دستگاه کاهش یافت.
ابهام قانونی و تناقض در ادعاها
دبیر اتحادیه کسب وکارهای مجازی پیش تر اعلام کرده بود تاکسی های اینترنتی دارای مجوز صنفی هستند و شهرداری بابت هر سفر کمیسیون می گیرد. میرلوحی این وضعیت را نشانه خلأ یا اختلاف قانونی دانست و گفت: «وقتی بخش خصوصی با مجوز رسمی فعال است و شهرداری هم سهم درآمدی دارد، غیرقانونی خواندن فعالیت آنها منطقی نیست.»
میرلوحی صراحتاً اعلام کرد که «طرح تاکسی اینترنتی شهرزاد یک درصد هم شانس موفقیت ندارد» و افزود: «شهرداری به جای ورود پرهزینه به این بازار، باید از بیش از ۸۰ هزار تاکسی فعال حمایت کند. اگر منابع دارد، صرف توانمندسازی بخش خصوصی کند و اگر ندارد، وارد رقابت فرسایشی نشود.»
حمایت واقعی از بخش خصوصی یا تکرار موانع؟
به گفته میرلوحی، اصل ۴۴ قانون اساسی بر خصوصی سازی تأکید دارد؛ حتی کشورهایی با ساختار دولتی مانند چین نیز ۸۵ درصد اقتصاد خود را به بخش خصوصی سپرده اند، اما در ایران هنوز ۸۵ درصد اقتصاد در اختیار دولت و نهادهای عمومی است.
وی برخی جریانات را به مافیایی عمل کردن متهم کرد که مانع رشد بخش خصوصی می شوند و فرصت های اقتصادی را از بین می برند.