| کد خبر: 117345 |

تین‌نیوز

| راه‌ها همیشه هم ابزاری برای رسیدن نیستند. خیلی وقت‌ها این خود راه‌ها هستند که اهمیت دارند. فارغ از رسیدن به مقصد. این راه‌ها باعث می‌شوند مسافر جدا از رسیدن، از لحظه لحظه عبورش لذت ببرد. خیالش را پر بدهد، خاطراتش را مرور کند و بگذارد منظره‌ها او را فتح کنند. جاده چالوس هم از همین‌هاست.

وقتی از جاده چالوس حرف می‌زنیم منظورمان مسیری برای رسیدن به شمال نیست. منظور طی کردن پیچ‌وخم‌ها و گردنه‌هاست. منظور توقف‌های خاطره‌انگیزی است که بسیاری دفعات بیش از مقصد خوشایندند. آدم با خودش فکر می‌کند پدران ما و پدران پدران ما و خیلی از آدم‌هایی که دوست‌شان داریم همین مناظر را دیده‌اند و میانه همین راه توقف کرده‌اند.
آن درخت‌های سبز، بوی چوب سوخته، دود آتش‌هایی که رستوران‌های بین‌راهی علم می‌کنند تا گرم شوند، آش دوغ خوردن توی کندوان، دوراهی دل‌انگیز مرزن‌آباد و خیلی چیزهای دیگر...

جاده چالوس بی‌تردید سهمی بزرگ در خاطره‌های چندین نسل دارد. حتی آن ترافیک‌های دیوانه‌کننده‌‌اش که یکی از مهمترین مولفه‌های تعیین زمان رفت و برگشت سفر است. با اینهمه این علاقه‌ای آمیخته به درد است.

این جاده زیبا و افسون‌کننده، در همه سال‌هایی که از عمرش می‌گذرد کم قربانی نگرفته است. یا دستکم ترافیکش کم اسباب مُنقّص‌کردن عیش و شادی مسافران نبوده است. برای همین بود که قرار شد تهران را با آزادراهی امن به شمال کشور متصل کنند.

سرانجام این اتفاق در فاز اول در حال محقق شدن است. پیشاپیش بسیاری این نهیب را داده بودند که با افتتاح آزادراه شمال دیگر شمال نخواهد بود. دسترسی‌اش آنقدر آسان خواهد شد، که احتمالا با فوران جمعیتی شبیه تهران مواجه می‌شویم. با اینهمه مزیت نسبی ایجاب کرد این اتفاق رخ دهد.

تکمیل قطعه اول آزادراه تهران- شمال، قطعا یکی از مهم‌ترین دستاوردهای دولت روحانی است. پروژه‌ای که 19 سال از عمرش می‌گذرد و می‌رفت تا در پیچ‌و‌خم کوهستان‌ها فراموش شود، با جدیت و پیگری جانی دوباره یافت و حالا احتمالا تا اواسط سال آینده افتتاح خواهد شد.

افتتاح قطعه اول این آزادراه، به معنای افزایش سرعت در رسیدن به مقصد، کاهش سوخت و امنیت است. اما واقعیت این است که دیگر خبری از آن مسیر آشنای جاده‌چالوس نخواهد بود. معنای این حرف این نیست که مسیر تازه زیبایی ندارد، نه. مسیر تازه از دل رشته‌های کوه‌های بکر البرز می‌گذرد، با مناظری که تا پیش از این کمتر کسانی آنها را دیده‌اند.

آزادراه تهران_شمال از ارتفاع کوه‌ها می‌گذرد و برای همین است که انگار آسمان آن آبی‌تر است. در مسیر تازه نگاه از درخت‌ها به کوه‌ها و آسمان برمی‌گردد.

اینجا اما حرف بر سر پایان نوستالژی است. ماجرا، پایان مرور عینی خاطره‌هاست. احتمالا جاده‌ باریک و زیبای چالوس در رقابت با امنیت و زمان کوتاه‌تر، قافیه را خواهد باخت.  شاید جاده چالوس بعد از افتتاح آزادراه تنها متعلق به کسانی باشد که هنوز هم نوستالژی را به امنیت ترجیح می‌دهند.

این یک انتخاب است. بی‌هیچ ارزش‌گذاری. هرچقدر که از جاده چالوس خاطره داشته باشیم و نفس‌مان از تنفس هوای پاکیزه‌اش تازه شده باشد، امنیت و زمان چیزی نیست که در این وادی کم‌اهمیت جلوه کند.

پس شاید باید افتتاح آزادراه تهران_شمال را، پایان نوستالژی و آغاز امنیت دانست. انتخاب با ماست.

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • vahiddolati۱۳۷۳۱۲۳ @ gmail. com 0 0

    همین اتفاق در آزادراه زنجان تبریز تکرار شد مسیر جاده قدیم ترانزیت از میان باغات سر سبز و کنار رودخانه میگذشت و زیبا بود و آزادراه از تپه های ماهوری ولی اکثریت مردم امنیت به دیدن ان ترجیح دادند چالوس هم کمابیش همینگونه خواهد شد

  • 0 0

    به رفتن بیشتر ترافیک به آزادراه، ترافیک جاده کرج - چالوس کم شده و در نتیجه نه اتلاف وقت داره و نه اون خطرات گذشته رو و در نتیجه لذت ازش هم دلچسبتر

    • vahiddolati۱۳۷۳۱۲۳ @ gmail. com 0 0

      اتفاق چون مردم کمتر میروند رسیدگی وزارت راه و راهداری به جاده چالوس کم میشود و کیفیت اسفالت ان بشدت کاهش میابد. وقتی در آزادراه عوارض گرفته میشود و مردم بیشتر از ان استفاده میکنند مطمئنا توجه به جاده قدیم چالوس هم کمتر خواهد شد شما چند مسیر مشابه کشور بببنید که آزادراه به موازات جاده قدیم ان کشیده شده یا بزرگراه جاده قدیم ان بعد از مدت کوتاهی ترسیدگی کمتر شده و کیفیت ان بسیار کاهش میابد بطوری که بیشتر وسایل نقلیه سنگین در ان تردد میکنند. البته بنظرم جاده چالوس میتواند کارکرد تاریخی و گردشگری داشته باشد برای جذب گردشگران خارجی تا ما بیشتر بعنوان جاده ارتباطی انرا بشناسیم باید جاده چالوس بعد از افتتاح تدریجی آزادراه تهران شمال به ان استراحت داده شود تا محیط زیست منطقه هم بهبود یابد و هم درامد گردشگری ان توسط توریست های خارجی بیشتر توجه شود

  • 0 0

    ایکاش میگفتید طول قطعه اول چقدر است و از کجا تا کجاست؟ کل آزاد ره چند کیلومتر است و یک نقشه هوایی هم میگذاشتید تا خواننده تصویر درستی از کارهای انجام شده و کارهای باقی مانده داشته باشد.

    • vahiddolati۱۳۷۳۱۲۳ @ gmail. com 0 0

      طول قطعه اول ۳۲ کیلومتر هست از انتهای آزادگان با همت شروع میشه و تا شهرستانک میره، این قطعه اول هست که فقط ۶۰ کیلومتر مسیر کوتاهتر میکنه و استاندارد سرعت راه هم بگفته کارشناسان ۸۰ کیلومتر هست بدلیل تونلی بودن و پل های متعدد ان. قرار هست کف ان اولین بار از رویه بتنی استفاده شود. همچنین این ازادراه اولین بار از معماری راه استفاده میشود که در کشور سابقه نداشته است، همچنین قرار است این آزادراه یک آزادراه هوشمند باشد که از دوربین های متعدد کنترل سرعت و ترافیکی استفاده شود با توجه به تجربه موفق کنترل هوشمند دوربین ها در پل صدر که بنسبت پایین ان که کمترین تخلف و تصادف داشته است که این قطعه هم این سیاست قراره اجرا بشود بدلیل محدودیت حضور فیزیکی پلیس بخاطر تونل و پل ها. که قرار بر این شده این مسیر هم بدلیل تونل پل های متعدد این امر مورد توجه باشد. بکل این آزادراه ویترین بهترین ازادراه ایران خواهد شد و شاهکار مهندسی راهسازی ایران بگفته خود مسئولان البته باید در واقعیت دید. اجرا میشود من فقط در اینکه تونل های آزادراه تهران شمال هوشمند باشند شک ندارم ولی نمیدانم ایا سیستم هشدار اطفای حریق و اتوماتیک پیش بینی شده چون یک تصادف اتش سوزی بحران تبدیل نشود. توی تونل مانش همه این مسایل رعایت شده. آزادراه تهران شمال هم بخاطر شرایط خاص فیزیکی ان باید هوشمند سازی و سامانه های پیشرفته اطفای حریق، نورپردازی، معماری، کنترل سرعت، تهویه هوا توجه شود. بنظر من برای اولین بار هم عوارض الکترونیک در این آزادراه اجرا بشه تا فرهنگ سازی بشود و هم ترافیک کاهش یابد. که باید آزادراه تهران شمال نمونه یک جاده استادارد ایمن و فناوری باشد و بعنوان الگو در همه جا یاد شود که اگر مثالی بود انرا معرفی کنند

  • 0 0

    وقتی این پروژه افتتاح شد باید عزا گرفت چون اندازه ساخت ۱۰ تا ساخت اتوبان تهران شمال پول هدر داده و وقت تلف کرده و افتتاحش باعثشادی نمیشه دیگه

    • javadrasteghari۴۵۶ @ gmail. com 0 0

      ماهی را هر وقت از اب بگیری تازه است، و همه قبول دارند طول دادن پروژه باعثافزایش هزینه ها شد، اما بنظرم نباید کشیدن ازاد راه را مثلا در اصفهان که اکثر کویر هست و بدون معارض همینطور هیچ تونل پلی نمیخواد با محیط جغرافیایی شمال مقایسه کنیم. بله آزادراه کشیدن در مناطق جنوبی میشود ده تا کشید ولی ازادراه از مناطقی مثل رشته کوه های البرز ارزشمند تر است. چون که تا کنون ارتباط ازادراهی برای رشد و توسعه شمال کشور و کاهش تصادفات مرگ ومیر نداشته است و آزادراه تهران شمال یک دستاورد است این آزادراه تکمیل کننده کریدور شمال جنوب کشور است تاکنون از تهران به بعد ارتباط ازادراهی با دریای خزر نبوده که از بعد و جنبه لحاظ ترانزیت هم میتواند تحول ساز باشد

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه حمل ونقل روزنامه تین