| کد خبر: 101370 |

تین‌نیوز| مبحث «کارنه‌تیر» و روابط ایران با کشورهای همسایه‎اش در زمینهٔ ترانزیت کالا از موضوعاتی بود که در نشست این ماه اتاق بازرگانی تهران مطرح شد.

به گزارش تین‌نیوز، کارنه‌تیر «TIR carnet» سندی است گمرکی که برای ترانزیت بین‌المللی کالا در چارچوب کنوانسیون تیر «TIR» در کشور مبدأ صادر می‌شود و به‌موجب آن کالا در وسیله نقلیه جاده‌ای به‌طور پلمپ شده از خاک کشورهای بین راه عبور می‌کند و تا مقصد، نیازی به انجام تشریفات گمرکی مربوط به ترانزیت در مرزهای ورودی و خروجی این کشورها طبق قوانین داخلی آن‌ها نخواهد بود.
 
در حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای، وسایل نقلیه و کالاها برای عبور «ترانزیت» از خاک هر کشور باید در مرز ورودی، پس از تنظیم اظهارنامه ترانزیت مورد بازرسی گمرکی قرار گیرد و صاحب کالا بسته به مقررات داخلی آن کشور سپرده نقدی یا ضمانت‌نامه تودیع کند و در اظهارنامه متعهد شود که کالا تا موعد مقرر در پروانه ترانزیت از مرز خروجی تعیین‌شده خارج خواهد شد. در اغلب موارد این تشریفات گمرکی سبب تأخیر و معطلی وسیله نقلیه می‌شود و هزینه‌های اضافی به بار می‌آورد، ضمن اینکه احتمال دارد کالا در این میان خسارت‌دیده یا سرقت شود.

اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران طبق ماده‌واحده و دو تبصره در اول خردادماه 1363 توسط مجلس شورای اسلامی و در 22 آذرماه 1363 با تائید شورای نگهبان به‌عنوان موسسه ضامن و صادرکننده کارنه تیر انتخاب شد. پس از الحاق مجدد ایران به کنوانسیون آ.ت.آ در سال 1384، اتاق بازرگانی ایران به‌عنوان موسسه ضامن و صادرکننده آ.ت.آ نیز منتصب شده است.

در جلسه اتاق بازرگانی که با حضور مسئولین و کارشناسان حوزه حمل‌ونقل و ترانزیت برگزار شد، سؤال‌های متعددی در خصوص کارنه‌تیر مطرح شد و سید حسن ضیایی، که ریاست این نشست را بر عهده داشت، به این سؤالات پاسخ داد، در ادامه بخشی از این پرسش و پاسخ را می‌خوانید؛

عیقرلو: مشکلی که وجود دارد این است که علی‌رغم اینکه سیستم الکترونیکی شده است ولی هنوز مکاتبات مابین اتاق، گمرک و ... به‌صورت دستی انجام می‌شود.
مورد دوم اینکه در تالار حمل‌ونقلی‌ها نسبت به شلوغی دفتر کارنه‌تیر اعتراض وجود دارد و فضای کارنه‌تیر بسیار محدود و رفت‌وآمد مشکل است؛ بنابراین ضمن تقاضای گسترش فضای کار، تقاضای افزایش ساعات کار و اختصاص ساعت کاری در روز پنجشنبه را داریم.

ضیایی: پاسخ سؤال دوم آقای عیقرلو این است که روش اتاق مدتی است که بر اساس مذاکراتی که با سازمان IRU انجام داده است عوض‌شده است تا طبق دستورالعمل و بر اساس فعالیت شرکت‌های حمل‌ونقل و متناسب با تعداد کامیون‌هایی که معرفی کرده‌اند، درازای هر کامیون 2 کارنه و حتی درصدی هم بیشتر پیش‌بینی‌شده است تا وقفه‌ای در کار شرکت‌ها با توجه به تعطیل بودن اتاق ایجاد نشود.

متأسفانه اکثر شرکت‌های حمل‌ونقل ضوابط کنوانسیون تیر را نمی‌دانند و دستورالعمل‌ها را مطالعه نمی‌کنند. جهت مراجعه به کارنه تیر به شرکت‌ها بخش‌نامه زده‌شده است که تا ساعت 1:30 جهت اخذ کارنه مراجعه نمایند به علت اینکه تا ساعت 15 آمار جهت ارسال به ژنو بسته و کنترل شود ولی شرکت‌ها همکاری نمی‌کنند و همه در لحظه آخر رجوع می‌کنند. در مورد تعویض محل کارنه تیر اتاق هم درخواست مکرر از اتاق داشته‌ایم و محل فعلی موقتی است.

فرامرزیان: کارنه‌تیر متولی اجرا است و اگر دستورالعمل صادر شود و مکاتبات به‌صورت الکترونیکی انجام شود، کارنه‌تیر آمادگی کامل جهت انجام مکاتبات به‌صورت الکترونیکی را دارد. در حال حاضر نیز مکاتبات ما با بسیاری از اعضا الکترونیکی است. جهت قرارگیری اطلاعات در اختیار شرکت‌ها سایت ایجاد کرده‌ایم و عملکرد شرکت‌ها در سایت به‌روزرسانی شده است.

تمام تلاش ما این است که حمل‌ونقل مطلع و رقابتی داشته باشیم و دیگر اینکه ما تمام صحبت‌هایی که انجام می‌دهیم به‌صورت بخش‌نامه درمی‌آوریم و تمام اطلاعات را برای انجمن‌ها ارسال می‌کنیم و رونوشت به تمام شرکت‌های عضو و غیر عضو است ولیکن انجمن‌ها به دلیل عدم عضویت به شرکت‌های غیر عضو اطلاع‌رسانی نمی‌کنند. وب‌سایت ساخته‌ایم و تمام اطلاعات را قرار داده‌ایم و برای تمامی کارهایی که انجام می‌دهیم دستورالعمل صادر کرده‌ایم. ولی مشکلات ما این است که شرکت‌ها مطالعه نمی‌کنند.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • @ yahoo. comHooran _ emadzadeh 0 0

    ایران درسال ۱۳۵۶ برلبر ۱۴ نوامبر ۱۹۷۵ به کنوانسیون تیر ملخق شد. وآنچه قید شده صحیح نیست. ودرسال ۶۳ ۱۳اختیارات صدور کارنه تیر از انجمن ایران بعلت تخلفات مشاهده شده سلب و به اتاق باز گردانده شد. و می باید تحت شورای متشکل از وزارت راه وقت، گمرک، وزارت بازرگانی و اتاق انحام شود که بتدریج این اختیارات رو به تحلیل و اتاق یکه تاز میدان شد. اما آنچه که مسئولین اتاق فرمودند به واقع انجام نمیشود و اطلاع رسانی درست انجام نمیشود حتی ازطریق سایت ها…و بیش از هرچیز هدف ایجاد درآمد از کاربرها بنام خدمات کارته تیردربخش کارنه تیر اتاق است.

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه حمل ونقل روزنامه تین