◄ شلمچه به کریدور ترانزیتی بین المللی تبدیل می شود؟
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معدن و کشاورزی خرمشهر از موافقت رسمی برای تبدیل مرز شلمچه به کریدور ترانزیتی بینالمللی خبرداد.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معدن و کشاورزی خرمشهر، گفت: بالاخره پس از ماه ها تلاش، موافقت رسمی برای تبدیل مرز شلمچه به کریدور ترانزیتی بین المللی اعلام شد و این اتفاق نویدبخش رونق اقتصادی و توسعه تجارت در منطقه است.
به گزارش تین نیوز، سید مصطفی موسوی، در نشست هماهنگی ترانزیت بین المللی مرز شلمچه با بیان اینکه اتاق خرمشهر از مدت ها پیش پیگیر بهره برداری از ظرفیت های مرز شلمچه در توسعه صادرات و ترانزیت بین المللی بوده است، گفت: ما در این مسیر، مجوزهای لازم برای راه اندازی واحد کارنه تیر و کارنه دوپاساژ را اخذ کرده و زیرساخت های لازم را فراهم کردیم.
وی افزود: با آغاز ترانزیت از مرز شلمچه، ارتباط تجاری با کشورهای حوزه خلیج فارس به ویژه کویت تقویت خواهد شد. این امر علاوه بر کاهش زمان و هزینه های صادرات، به افزایش امنیت محموله های تجاری نیز کمک شایانی خواهد کرد.
رئیس اتاق خرمشهر با اشاره به مزایای کنوانسیون تیر، تصریح کرد: با استفاده از این کنوانسیون که 96 کشور عضویت آن را دارا هستند، محموله های تجاری از محل تولید تا مقصد نهایی پلمپ شده و احتمال قاچاق کاهش می یابد. این موضوع حساسیت های کشورهای خلیج فارس نسبت به محموله های تجاری را کاهش داده و به توسعه روابط تجاری کمک خواهد کرد.
موسوی در پایان تأکید کرد که توسعه ترانزیت صادرات کالا از طریق شلمچه، ارتباط با حوزه GCC یا کشورهای حوزه خلیج فارس را افزایش خواهد داد. با ارسال کالاهای تجاری به ویژه به مرز کویت در فاصله 65 کیلومتری از مرز شلمچه، علاوه بر کاهش زمان صادرات کالاها، روند تجاری را تسهیل و بسیاری از هزینه ها را کاهش خواهد داد.
در این نشست که با حضور برخی از مدیران سازمان های دخیل در امور تجاری استان خوزستان و منطقه آزاد اروند و مرز شلمچه و جمعی از فعالان اقتصادی برگزار شد، بر اهمیت این رویداد در توسعه اقتصاد منطقه تأکید شد.
به گزارش تین نیوز، براساس آمارهای گمرک ج.ا.ا سهم گمرک شلمچه از ارزش صادرات کالا به عراق طی دوره 1402-1397 به طور متوسط برابر 7/6درصد بوده که از این لحاظ در بین مرزهای ایران با عراق، رتبه سوم را (پس از مرز خسروی با سهم 5/15درصد و مرز مهران با سهم 4/9درصد) به خود اختصاص داده است. با این وجود، سهم صادرات ایران به عراق از طریق گمرک شلمچه طی سالهای اخیر روند کاهشی داشته است
مشاهده میشود سهم این مرز از ارزش صادرات ایران به عراق از سال 1400 تا 1402 تقریبا به نصف تقلیل یافته و سهم آن از تناژ صادرات نیز با افت 7/5واحدی از 4/17درصد به 7/11درصد رسیده است. عمده دلیل این روند (بهخصوص در سال 1402)، افت شدید آمار صادرات ثبتی اقلامی همچون گاز طبیعی (مایع شده در سیلندر)، انواع صیفیجات و سنگآهن از این مرز بوده است. ضمن اینکه طبق آمار گمرک ج.ا.ا، حجم صادرات رسمی ایران به عراق نیز از حدود 5/10میلیارد دلار در سال 1401 به 3/9میلیارد دلار در سال 1402 کاهش یافته است که بخش قابل توجهی از این افت، به گاز طبیعی (مایع شده در سیلندر) اختصاص دارد که یکی از دلایل آن عدم بهروزرسانی آمار صادرات این کالا در سامانه گمرک است.