| کد خبر: 236026 |

نشریه «گریک سیتی تایمز» در گزارشی از حذف آذربایجان در مسیر ترانزیتی بین ایران و کشورهای حوزه اوراسیا از جمله هند و جایگزینی آن با ارمنستان خبر داد.

تین نیوز

یک روزنامه نگار شبکه خبری بی‌بی سی روز دوشنبه به نقل از علیرضا پیمان پاک، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، گفت: دو مسیر ترانزیتی بین ایران و کشورهای حوزه اوراسیا جایگزین مسیر آذربایجان خواهند شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از نشریه «گریک سیتی تایمز»، وی افزود: اولین مسیر در مدت یک ماه پس از پایان کار تعمیرات افتتاح می‌شود که از ارمنستان عبور می‌کند و دومین مسیر با خرید و اجاره کشتی از طریق دریا خواهد بود.

پیمان پاک در این اظهارات به کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال – جنوب (INSTC) اشاره می‌کرد. این پروژه بزرگ اقتصادی به طول 7200 کیلومتر و شامل مسیرهای ریلی، جاده‌ای و آبی می‌شود و با هدف کاهش زمان و هزینه‌های سفر در نظر گرفته شده است.

بر اساس این گزارش، کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال – جنوب همچنین تجارت بین روسیه، ایران، آسیای مرکزی، قفقاز، هند و اروپا را افزایش می‌دهد. این کریدور نه تنها 30 درصد ارزان‌تر و 40 درصد کوتاهتر از مسیر فعلی است، بلکه به عنوان یک ابزار ژئوپلیتیک برای منزوی کردن بیشتر آذربایجان در پی بدتر شدن روابط این کشور با ایران و هند عمل می‌کند.

مسیر اصلی حمل و نقل بین‌المللی شمال – جنوب از هند، ایران، آذربایجان و روسیه می‌گذرد.

این در حالی است که باکو سرمایه‌گذاری‌های عظیمی برای بهبود زیرساخت‌های محلی خود برای تأمین نیازهای این کریدور، تکمیل جاده ها، راه آهن، پل‌ها و تونل‌ها انجام داده است. علی رغم تعهد اقتصادی برای نقش کلیدی آذربایجان در این مسیر، سیاست‌های این کشور منجر به سرد شدن روابط با ایران و هند شده است.

آذربایجان در روزهای اخیر به طور فزاینده‌ای سیاست‌های هند در قبال کشمیر را محکوم کرده و در حمایت از پاکستان علناً مواضع خود را اعلام کرده است.

در ماه ژانویه، وزیران خارجه آذربایجان، ترکیه و پاکستان بیانیه مشترکی را برای حمایت از بلندپروازی‌های یکدیگر در قره باغ، قبرس و مدیترانه شرقی، و کشمیر صادر کردند.

با توجه به افزایش خصومت‌ها از سوی محور ترکیه، آذربایجان و پاکستان، هند و ایران اعلام کردند که کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال – جنوب از ماه آینده به جای آذربایجان برای رسیدن به روسیه از طریق ارمنستان کار خود را آغاز می‌کند.

به هر حال، با توجه به افزایش بی‌ثباتی ایجاد شده توسط آذربایجان در منطقه، این کشور در حال تبدیل شدن به یک شریک غیرقابل اعتماد برای اعتماد کشورها به عنوان یک قطب تجاری و حمل و نقل است.

به این ترتیب، ایران و هند در حال حاضر برای ارتباط منطقه‌ای به ارمنستان وابسته هستند زیرا قصد دارند آذربایجان را از چنین کریدورهایی دور کنند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه حمل ونقل روزنامه تین
helptinn

تین‌نیوز در مدت 12 سال فعالیت مستمر، با رعایت اصل بی‌طرفی رسانه‌ای، اخبار، گزارش‌ها و رویدادهای حمل‌ونقل کشور را تحت پوشش و به‌طور رایگان در اختیار علاقه‌مندان و متخصصین قرار داده است.
ادامه فعالیت این رسانه علاوه بر حمایت‌های معنوی شما که همواره از آن بهره‌مند بوده‌ایم، نیازمند حمایت مادی شما است.

از ما حمایت کنید