| کد خبر: 268693 |

تصاویری از موزه ریلی راه آهن آلمان در شهر نورمبرگ

صنعت ریلی از جمله مظاهر بارز انقلاب صنعتی در غرب محسوب می شود. در میان بزرگان فناوری این صنعت، نام کشورهای بزرگی چون بریتانیا، روسیه، آمریکا، ایتالیا، ژاپن و آلمان به چشم می خورد.

تین نیوز

 صنعت ریلی از جمله مظاهر بارز انقلاب صنعتی در غرب محسوب می شود. در میان بزرگان فناوری این صنعت، نام کشورهای بزرگی چون بریتانیا، روسیه، آمریکا، ایتالیا، ژاپن و آلمان به چشم می خورد. هر یک از این کشورها پایه گذار بخشی از فناوری ساخت لکوموتیو، استانداردهای فنی زیرساخت، ادوات، ناوگان و سیستم های مختلف مربوط به این صنعت بزرگ به حساب می آیند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ریل نیوز، امروزه، اکثر کشورهای یاد شده، دستاورهای خود در صنعت ریلی را به شکل موزه های ملی و محلی در معرض دید علاقمندان قرار داده اند. موزه های ریلی، نماد تاریخ پیشرفت صنعتی کشورهای مختلف محسوب شده و بخشی از هویت این کشورها به حساب می آیند. در گزارش حاضر در نظر داریم همراه با هم، به تور مجازی موزه راه آهن آلمان (DB) در شهر نورمبرگ برویم.

موزه نورمبرگ، خانه تاریخ صنعت ریلی آلمان

پیش از هر چیز باید بدانیم که راه آهن آلمان به لحاظ قدمت، ساخت ناوگان و زیرساخت های شاهکار در معماری ریلی از جمله صاحبان سبک در این صنعت به حساب می آید. موزه نورمبرگ به خوبی، سیر تحول صنعت ریلی بزرگ آلمان را در معرض دید علاقمندان قرار می دهد. اطلاعات و تصاویر این موزه نیز به طور کامل از وب سایت موزه نورمبرگ اخذ شده و لذا، قابل استناد است.

از واگن های ویژه حمل ذغال سنگ تا قطارهای مدرن

در ابتدای ورود به موزه نورمبرگ یعنی درست در طبقه همکف و پشت باجه فروش بلیت، یک واگن ویژه حمل ذغال سنگ معدنی به چشم می خورد که ساخت انگلیس بوده و تاریخ آن به قدمت تاریخ راه آهن بریتانیا است.

کمی آن طرف تر، نخستین سالن قطارهای مسافری ساخت آلمان به چشم می خورد که از سال ۱۸۳۵ در خط تازه تاسیس نورمبرگ – فورث مشغول به سیر شده است.

به دیوارهای طبقه همکف، دو نقشه بزرگ الصاق شده که نظر مخاطب را به خود جل می کند. این دو نقشه، نشان دهنده تاریخ راه آهن آلمان از ابتدای تاسیس در سال ۱۸۳۵ تاکنون است که تنها با ۶ کیلومتر خط کار خود را آغاز کرد. سیر نقشه ها همچنین پیشرفت عظیم راه آهن این کشور را به خوبی نمایش داده که چطور از سال ۱۸۳۵ تا جنگ جهانی اول متحول شده و طول خطوط ریلی آن در همین بازه زمانی، به بیش از ۶۰ هزار کیلومتر افزایش یافته است.

در بدو ورود به سالن ناوگان، با لکوموتیو بخار مشهور «آدلر» مواجه می شویم که نخستین لکوموتیو فعال در راه آهن آلمان محسوب می شود. نکته جالب اینکه، ماکت واقعلی موتور این لکوموتیو، از سوختن ذغال سنگ گرفته تا نحوه به حرکت در آمدن چرخ ها با استفاده از نیروی بخار، تمامی مراحل منتهی به حرکت آن را نشان می دهد.

پس از آن با لکوموتیوهای پیشرفته تر ساخت آلمان مانند «نوردگائو» و یا قطار ویژه «شاه لودوینگ دوم باواریا» مواجه می شوید که از سال ۱۸۶۴ تا ۱۸۸۶ فرمانروای باواریا محسوب می شد.

کمی جلوتر، وارد دوره جمهوری وایمار می شویم؛ زمانی که راه آهن ملی جمهوری وایمار (رایش آلمان) به صورت رسمی از سال ۱۹۲۰ فعالیت خود را آغاز کرد. لباس های رسمی خدمه و لکوموتیورانان قطارهای آن زمان، همچنان در موزه نورمبرگ به نمایش گذاشته شده اند.

در طبقه دوم، با لکوموتیو مشهور لوکس ساخت آلمان یعنی VT 11.5 مواجه میشوید که ساخت کارخانه «راه آهن فدرال» است. این لکوموتیو اندکی بعد با نام تجاری TEE وارد بازار شد.

لکوموتیو مشهور دیگر این موزه، مدل مشهور به «همبرگر پرنده» نام دارد که دلیل این نامگذاری، شکل ظاهری آن است. این لکوموتیو نیز از دهه ۱۹۳۰ وارد خطوط ریلی آلمان شد.

ساختمان موزه نیز بسیار زیبا بوده و به عنوان مثال، در بازدید خود می توانید نگاهی به سالن انتظار ویژه «شاه لودوینگ دوم» هم بیندازید که با شکوه و ظرافت خاصی طراحی و ساخته شده است. درهای این سالن تشریفات، تنها به روی قطار مخصوص پادشاه بار میشد.

با عبور از بخش کلاسیک موزه نورمبرگ، وارد بخش مدرن خواهید شد که ماکت های گوناگون از محصولات مخلف ریلی کارخانه های این کشور به نمایش گذاشته شده اند.

همچنین، ماکت های گوناگون از شبکه ریلی ایالت های مختلف آلمان در گذشته و یا سایر لکوموتیوهای کلاسیک این کشور به چشم می خورند که نمونه واقعی آنها دیگر وجود خارجی ندارند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ابوالقاسم تاجیک 0 0

    باسلام خدمت تمام مسئولین کشورم من درشهرورامین[شهدای ۱۵خردادسال ۴۲میباشم دراستان تهران ۲۰کیلومتری شهرتهران بعداز۴۵ سال ازانقلاب ماگذشته ورامین وپیشوا وقرچک ازنظررفت وآمدبه تهران دچارمشکلات فراوانی هستند چرااین ۳شهردارای مترونیست در۵ سال گذشته بودجه ریل گزاری باشرکت متروتهرانقراردادپروژه راه اندازی مترواین ۳شهرمنعقدگردیدو نزدیک دوسوم زیرسازی وریل گذاری هم به انجام رسیدیکمرتبه شهرداری وشورای شهرداری ورامین به اتفاق فرمانداری ورامین بانماینده وقت مردم ورامین جناب نقوی اختلاف پیدا شدومقصراین کاربزرگ ملی همین ۳ اورگان نامبرده بودندبهانه های پی درپی ازمدیرعمرانی این پروژهایرادهای بنی اسراعیلی میگرفتندونگذاشتنداین پروژه به پایان برسدوازوزیروقت راه وترابری آقای آخوندی درنبودنماینده مردم که راهی فرانسه بابت برنامه برجام سفر رفته بودکه وزیرراه نامبرده به ورامین دعوت گردیدوبدون اطلاع مردم این پروژه ملی ومردمی ورامین لغوگردید و مردم ورامین وپیشوا وقرچک امیدشان ناامیدشدوآن بودجه تصویب شده اینپروژه معلوم نشدوبه
    کجاداده شدحالا بنده درحیرتم ورامین که کم کم ۸۰۰سالقدمت دارد
    وشهرک پرندشایدعمرش از۱۰سالهم نگذرددارای خط متروباشدولی شهرمذهبی پیشوا وشهرانقلابی ورامین وشهرقرچک ازاین نعمت محروم باشدآیا اختلاف صلیقه بین
    مدیران این شهربانماینده دودش به چشم مردم برودمن شمادولتمردان عزیز راقسم میدهم شمارابه خون
    مطهرشهدای کربلا فکربکری برای رفت وبرگشت مردم این ۳شهربه محل کار
    ودانشگاه وکارهای روزمره این مردم قدمی مستحکم برداریدشهروندکوچک شما

  • عباس قربانعلی بیک 0 0

    با سلام و تشکر از انتخاب این موضوع مهم
    داشتن موزه از نیازهای اثربخش سازمانهای تخصصی مانند راه‌آهن است و مدتهاست در ایران که مورد توجه بوده ولی تصمیم جدی برای احداث آن اتخاذ نشده و بسیاری از فرصت‌ها سوزانده شده
    خوشبختانه از چند سال پیش ادارات کل راه‌آهن آذربایجان بصورت مختصر و سپس خراسان بصورت کامل برای جمع‌آوری تجهیزات قدیمی ناوگان و زیرساخت اقدام کردند که جای تقدیر دارد