| کد خبر: 258395 |

برای توسعه استان گلستان، راه آهن مرزی اینچه برون به کریدور شمال جنوب متصل شود

نماینده مردم رامیان و آزادشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: تسریع در تکمیل زیرساخت های منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه برون و اتصال راه آهن این ناحیه مرزی به کریدور شمال به جنوب از مسیر اینچه برون - گنبدکاووس - آزادشهر - شاهرود به توسعه همه جانبه استان گلستان به خصوص بخش اقتصادی آن شتاب می دهد.

تین نیوز

غلامعلی کوهساری با بیان اینکه در تکمیل زیرساخت های منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه برون و اتصال راه آهن این ناحیه مرزی به کریدور شمال به جنوب از مسیر اینچه برون - گنبدکاووس - آزادشهر - شاهرود به توسعه همه جانبه استان گلستان به خصوص بخش اقتصادی آن شتاب می دهد، اظهار کرد: استان گلستان با وجود ظرفیت های خوبی که در بخش های گوناگون از جمله کشاورزی، گردشگری، صنعتی و دریایی و نیز موقعیت جغرافیایی و همسایگی با کشورهای آسیای میانه دارد، در بخش اقتصادی ضعیف مانده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، نماینده مردم رامیان و آزادشهر در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت استفاده بهینه از ظرفیت های متنوع گلستان برای توسعه همه جانبه بالاخص درحوزه اقتصادی، یادآور شد: منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه برون که از سال ۱۳۹۳ بحث آن مطرح بود و پس از چند بار تصویب شدن در مجلس شورای اسلامی و رفت و برگشت بین شورای نگهبان و این نهاد قانونگذار، در نهایت ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ به تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام رسید.

کوهساری اضافه کرد: با این حال اساسنامه منطقه آزاد تجاری اینچه برون با پیگیری مدیران ارشد گلستان و تلاش دولت سیزدهم و بازدید از نزدیک آیت الله رییسی از این منطقه مرزی طی سفر استانی ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ به این استان شمالی، ۱۷ دیماه ۱۴۰۱ به تصویب شورای نگهبان رسید و عملا روند انجام فعالیت ها اجرایی و زیرساخت های این پروژه بزرگ آغاز شد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تسریع در ایجاد و تکمیل زیرساخت های مورد نیاز منطقه آزاد تجاری - صنعتی بسیار اهمیت دارد زیرا با آغاز به کار این منطقه بخش قابل توجهی از مشکل اقتصادی و اشتغال استان گلستان رفع خواهد شد.

کوهساری با قدردانی از تلاش های مجموعه مدیران ارشد گلستان و دولت سیزدهم، گفت: پیگیری تخصیص اعتبارات مناسب برای ایجاد زیرساخت های منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه برون باید در سفر دوم رییس جمهور و هیات دولت به این استان مدنظر مدیران قرار گیرد.

به گزارش ایرنا، ایجاد منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه برون در سال ۹۳ و همزمان با سفر رییس جمهور وقت و هیات دولت به استان گلستان اعلام شد و در خردادماه سال ۹۴ در شورای عالی مناطق آزاد به تصویب رسید و از سوی دولت به مجلس فرستاده شد.

این لایحه در مجلس نهم دوبار به صحن مجلس آمد ولی به دلیل رای نیاوردن کنار گذاشته شد و در نهایت در جلسه ۲۶ آذر ماه ۱۳۹۸ به تصویب نمایندگان رسیده و پس از آن در جلسه ۱۳۹۸/۱۰/۱۱ شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و از جهاتی خلاف قانون تشخیص داده شد بر همین اساس برای رفع اختلاف مجلس و شورای نگهبان به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد.

مجمع تشخیص مصلحت نظام هم پس از بررسی های لازم در ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ با ایجاد منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه برون موافقت کرد با این حال اساسنامه این منطقه آزاد با پیگیری مدیران گلستان و همراهی دولت سیزدهم ۱۷ دی ۱۴۰۱ به تصویب شورای نگهبان رسید و در ادامه فرایند انتخاب اعضای هیات مدیره و مدیرعامل آن انجام شد.

ضرورت تسریع اتصال راه آهن اینچه برون به کریدور شمال - جنوب

نماینده مردم ۲ شهرستان رامیان و آزادشهر در مجلس شورای اسلامی همچنین بامهم دانستن تکمیل خطوط ریلی استان گلستان و اتصال آن به کریدور شمال به جنوب گفت: راه آهن سراسری شمال به جنوب از خطوط ریلی بسیار حایز اهمیت در اقتصاد جمهوری اسلامی بالاخص ترانزیت کالا از روسیه و کشورهای همسایه شمالی ایران به کشورهای حاشیه خلیج فارس است.

کوهساری افزود: اگر خط راه آهن بین المللی اینچه برون گلستان هم به خط ریلی کردیدور شمال به جنوب متصل شود، در تزانزیت کالا از کشورهای واقع در شرق دریای خزر و شرق آسیا بالاخص چین به اروپا و کشورهای غرب آسیا و حاشیه خلیج فارس نقش اساسی خواهد داشت.

وی اضافه کرد: تسریع در ساخت خط ریلی اینچه برون - گنبدکاووس - آزادشهر - شاهرود که به اعتقاد کارشناسان مسیر کوتاه و به صرفه می باشد، کمک بزرگی به توسعه اقتصادی استان گلستان خواهد کرد.

کوهساری بابیان اینکه درحال حاضر مدت زمان تزانریت دریایی کشورهای مبدا و مقصد اشاره شده ۵۹ روز است اما این زمان از طریق کریدور شمال به جنوب به ۱۳ روز کاهش می یابد، ادامه داد: درصورت تسریع در احداث خط ریلی اینچه برون - گنبدکاووس - آزادشهر - شاهرود، می توان از مزایای قابل توجه اقتصادی و اشتغال این طرح به نحو احسن استفاده کرد.

 

کوهساری همچنین خواستار اجرایی شدن پروژه احداث خط ریلی مسافربری «گرگان - گنبدکاووس - بجنورد - مشهد» شد و اظهارداشت: این پروژه نیز که از مطالبات چند دهه ای مردم گلستان بالاخص نواحی شرقی آن است در توسعه استان و تردد ایمن مسافران بویژه زائران بارگاه منور رضوی بسیار موثر خواهد بود.

وی پیشناد داد: احداث این خط ریلی هم در سفر دوم رییس جمهور و اعضای هیات دولت به گلستان مورد توجه و تخصیص اعتبار قرار گیرد.

به گزارش ایرنا، اینچه برون، تنها گمرک زمینی و ریلی گلستان در بخش داشلی برون شهرستان گنبدکاووس در مرز ایران و ترکمنستان واقع است.

اینچه برون مرکز گمرکات گلستان بوده و زیرمجموعه آن پایانه های صادراتی در گرگان و گنبدکاووس، گمرک امانات پستی در گرگان، گمرک بندرترکمن و گمرک فرودگاه بین المللی گرگان است.

در سال های اخیر با بهره برداری از راه آهن بین المللی قزاقستان - ترکمنستان - ایران و گذر آن از اینچه برون، خدمات گمرک ریلی نیز به فعالیت معمول در مجموعه گمرکات استان اضافه شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.