| کد خبر: 219345 |

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر :

زیربنای توسعه‌ی علمی کشور ، توجه به تحقیقات و متخصصین داخلی است

تنها راه دولت برای دستیابی به توسعه علمی توجه به متخصصین ایرانی است و برای بالندگی بیشتر این متخصصین، نیاز به اعطای یارانه به تحقیقات و فن‌آوریهای داخلی است.

تین نیوز

تنها راه دولت برای دستیابی به توسعه علمی توجه به متخصصین ایرانی است و برای بالندگی بیشتر این متخصصین، نیاز به اعطای یارانه به تحقیقات و فن‌آوریهای داخلی است.

به گزارش تین نیوز، دکتر امیراحمد سپهری عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در گفت و گو با علمی ایسنا در خصوص سیاستهای دولت برای دستیابی به توسعه علمی در کشور ضمن بیان مطلب فوق گفت: دولت باید با تجدیدنظر در کارهای خود به افراد غنی و ایجاد ستاد طراحی مهندسی توجه بیشتری کند. وی افزود: کشور ما از چندی پیش به فکر صنعتی شدن و واردات است تکنولوژی است که از این طریق شرایط صنعتی شدن برای کشور فراهم نخواهد شد.

ایشان پیرامون انتقال تکنولوژی در کشور گفت:‌ هم اکنون انتقال تکنولوژی به مفهوم گذشته منسوخ شده و باید به فکر تولید دانش و سرمایه‌گذاری روی متخصصین ایرانی باشیم. وی افزود: برنامه‌ریزی ما باید طوری انجام گیرد تا امکانات بیشتر در اختیار شرکتها و سازمانهای فنی مهندسی و تحقیقاتی قرار داده شود تا با ایجاد کارخانه صنایع مورد نیاز داخل را تولید کنیم. وی با بیان اینکه صنعت مقوله‌ای متفاوت از تجارت است، افزود: صنعت مونتاژ و ایجاد آن در داخل سودمندتر از وارد کردن یک تکنولوژی است و در این زمینه نقش شرکتهای طراحی مهندسی مهم است. استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر در ادامه انقلاب صنعتی را بسیار مهم برشمرد و افزود: اینترنت به عنوان ابزاری برای معرفی انقلاب صنعتی دوم باعث تحول در دنیای ارتباطات شده و دولت هم براساس این دگرگونی باید برنامه‌ریزیهای خود را تغییر دهد.

وی نکته دیگر را تغییر فرهنگ جامعه نسبت به صنعت دانست و ادامه داد: در کشورهای موفق تحقیقات بنیادی در دانشگاه و تحقیقات کار برای در مراکز خصوصی انجام می‌گیرد در حالی که در کشور ما تحقیقات خصوصی در بسیاری از بخشهای دولت جایی ندارد. وی راه‌حل این مساله را تدوین بهینه قوانین در جهت شکوفایی تحقیقات ذکر کرد و گفت: بطور مثال دولت معافیت مالیاتی برای مراکز تحقیقاتی تصویب کرده ولی وزارت دارایی این قانون را اجرا نمی‌کند. در حالی که باید دستورالعملی برای اجرای قوانین وضع شده در کشور وجود داشته باشد. دکتر سپهری با اشاره به اهمیت سازمان تجارت خاطرنشان کرد: هم کانون سازمان تجارت جهانی (گات) همانند اینترنت زمینه‌ی مدیریت ایجاد شده و کشور ما چاره‌ای جز پیوستن به آن که باعث توجه و اهمیت دادن به نیروهای داخلی می‌شود را ندارد. وی در پایان تصریح کرد: تحقیقات داخلی و طراحی مهندسی به عنوان زیربنای توسعه به شمار می‌رود همچنین فعالیتها و فرهنگ تحقیقات نیز با توجه به انقلاب صنعتی ایجاد شده باید تغییر یا به دو صورت عدم انجام این کار امکان پیشرفت کشور وجود نخواهد داشت.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.