تفاهم همکاری توسعه گردشگری سبز و ایجاد تأسیسات گردشگری پایدار
با حضور معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، تفاهمنامه همکاری میان ادارهکل توسعه گردشگری داخلی، جامعه حرفهای کشوری مجتمعهای گردشگری رفاهی، تفریحی و پذیرایی و شرکت تپش توسعه پایدار شهر سبز با هدف توسعه گردشگری سبز، ارتقای بهرهوری منابع و حمایت از ایجاد و بهسازی تأسیسات گردشگری پایدار در کشور به امضا رسید.
تفاهمنامه همکاری در حوزه توسعه گردشگری سبز و حمایت از احداث و بهسازی تأسیسات گردشگری پایدار، با حضور دکتر انوشیروان محسنی بندپی معاون گردشگری کشور و با مشارکت ادارهکل توسعه گردشگری داخلی، جامعه حرفهای کشوری مجتمع های گردشگری رفاهی، تفریحی و پذیرایی و شرکت تپش توسعه پایدار شهر سبز به عنوان مشاور تخصصی این حوزه، منعقد شد.
به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی معاونت گردشگری، محمد جهانشاهی، دبیر کمیته ملی طبیعتگردی و گردشگری سبز و تسهیلگر این تفاهمنامه، با اعلام این خبر اظهار کرد: هدف اصلی از انعقاد این تفاهمنامه، ایجاد سازوکارهای مؤثر برای توسعه گردشگری سبز در کشور از طریق حمایت از احداث، بهسازی و نوسازی تأسیسات گردشگری مبتنی بر اصول پایداری، بهره وری منابع و حفاظت از محیط زیست است.
وی با اشاره به روند رو به رشد توجه جهانی به موضوعاتی همچون مدیریت بهینه مصرف انرژی و آب، استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر، مدیریت پسماند و کاهش آثار زیست محیطی فعالیتهای اقتصادی افزود: با وجود اهمیت روزافزون این موضوعات، هنوز ارتباط منسجم و نظاممند میان فعالان صنعت ساختمان، سرمایه گذاران، بهره برداران و مدیران تأسیسات گردشگری در کشور شکل نگرفته است. نبود دسترسی کافی به دانش فنی تخصصی و چالشهای مرتبط با توجیه اقتصادی اجرای ساختمانها و تأسیسات سبز، از مهمترین موانع توسعه این رویکرد به شمار میرود.
جهانشاهی ادامه داد: یکی از محورهای مهم این تفاهمنامه، اجرای برنامه های آموزشی، ترویجی و اطلاع رسانی برای مجموعه های گردشگری کشور به ویژه مجتمع های گردشگری بین راهی است که بیش از سه هزار و دویست واحد کوچک و بزرگ را در بر میگیرد. این برنامهها با هدف ارتقای آگاهی، انتقال تجربیات موفق و تسهیل بهره گیری از فناوریها و راهکارهای نوین در حوزه گردشگری پایدار اجرا خواهد شد.
وی تصریح کرد: در الگوی گردشگری سبز، شاخص هایی نظیر بهره وری انرژی، مدیریت مصرف آب، استفاده از انرژیهای تجدید پذیر، مدیریت پسماند از مبدأ، بازچرخانی فاضلاب، ارتقای کیفیت محیط داخلی و خارجی ساختمان، بهره گیری از مصالح پایدار و مدیریت یکپارچه مجموعه ها مورد توجه قرار دارد. در همین راستا، جامعه حرفه ای مجتمعهای گردشگری کشور با بهره گیری از ظرفیتهای تخصصی و مشاورهای شرکت تپش توسعه پایدار شهر سبز، مسیر توسعه این استانداردها را دنبال خواهد کرد.
دبیر کمیته ملی طبیعتگردی و گردشگری سبز، ضمن قدردانی از نگاه آینده نگرانه جامعه حرفهای مجتمعهای گردشگری، این تفاهمنامه را نمونه ای موفق از هم افزایی میان بخش خصوصی و دستگاههای حاکمیتی در مسیر تحقق توسعه پایدار دانست و گفت: اداره کل توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به عنوان ناظر، حامی و تسهیلگر اجرای این تفاهمنامه، زمینه تحقق اهداف پیش بینی شده را فراهم خواهد کرد.
وی همچنین با اشاره به اجرای طرحهای ملی در حوزه گردشگری پایدار اظهار داشت: پروژه «برق سبز گردشگری» با هدف توسعه استفاده از انرژی خورشیدی در تأسیسات گردشگری کشور و همچنین برگزاری دومین دوره «نشان هتل سبز ایران» از جمله برنامه های مهمی هستند که همسو با اهداف این تفاهمنامه در حال پیگیری و اجرا هستند.
جهانشاهی در پایان خاطرنشان کرد: پس از نهایی شدن فرآیند انعقاد این تفاهمنامه، به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران در نشست تخصصی گردشگری سبز کشورهای عضو کنفرانس تعامل و اعتمادسازی در آسیا (CICA) حضور خواهد یافت. این نشست در روزهای دوم و سوم تیرماه به میزبانی شهر باکو در جمهوری آذربایجان برگزار میشود و فرصتی برای تبادل تجربیات و معرفی ظرفیتهای کشور در حوزه گردشگری پایدار خواهد بود.