| کد خبر: 230419 |

افزایش پنج برابری طول بزرگراه ها در کهگیلویه وبویراحمد

افزایش پنج برابری طول بزرگراه های کهگیلویه وبویراحمد یکی از خدمات برجسته دولت تدبیر و امید است به طوری که در هشت سال گذشته ۲۰۰ کیلومتر بزرگراه در این استان به بهره برداری رسید.

تین نیوز

افزایش پنج برابری طول بزرگراه های کهگیلویه وبویراحمد یکی از خدمات برجسته دولت تدبیر و امید است به طوری که در هشت سال گذشته ۲۰۰ کیلومتر بزرگراه در این استان به بهره برداری رسید.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، کهگیلویه و بویراحمد با وجود قرار داشتن در کریدور شمال به جنوب به دلیل کوهستانی بودن بخش زیادی از منطقه و نیاز به سرمایه گذاری چند برابری برای جاده سازی دارای کمترین طول بزرگراه در کشور بود به همین دلیل احداث بزرگراه بابامیدان، گچساران به بهبهان به طول ۱۴۵ کیلومتر و چند طرح دیگر در دستور کار مسوولان دولت های یازدهم و دوازدهم قرار گرفت.

با تکمیل بزرگراه بابامیدان، گچساران به بهبهان که تاکنون پنج قطعه آن محقق شده ضمن کاهش ریسک خطرات جاده ای برای کاربران جاده ای زمینه حمل و نقل آسان محصولات تولیدی از واحدهای صنعتی به ویژه پروژه در دست احداث پتروشیمی گچساران فراهم می شود.

اگرچه کهگیلویه و بویراحمد با ۶ هزار کیلومتر راه اصلی،فرعی،روستایی بدون دسترسی به آزادراه و بزرگراه مسیرطولانی تا رسیدن به ایده آل توسعه جاده های ارتباطی دارد اما بهره برداری از ۴۷ طرح ریز و درشت راهسازی و پیشرفت قابل توجه طرح بزرگ جاده پاتاوه به دهدشت در دولت تدبیر و امید چشم انداز امیدبخشی برای توسعه این حوزه زیربنایی دارد.

اجرای طرح احداث جاده پاتاوه به دهدشت که در طول ۱۴ سال شروع عملیات اجرایی خود تنها ۵۰درصد پیشرفت فیزیکی داشت در هشت سال گذشته ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

بهره برداری از این طرح ۱۳۶ کیلومتری که قرار است در سال ۱۴۰۱ محقق شود منجر به دسترسی ۴۰۰ روستا به جاده ایمن خواهد شد.

شروع عملیات اجرایی جاده دوگنبدان به باباکلان و تکمیل سه قطعه از این پروژه اقدام دیگری  حوزه راهسازی دولت تدبیر و امید در کهگیلویه و بویراحمد است که تکمیل آن افزون بر دسترسی به حمل و نقل آسان برای اهالی می تواند زمینه ساز رونق گردشگری مذهبی در حرم حضرت بی بی حکیمه (س) خواهر امام رضا (ع) و به دنبال آن توسعه اقتصادی در منطقه باشد.

افزایش پنج برابری طول بزرگراه ها

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد می گوید: طول بزرگراه های این استان امسال نسبت به ابتدای دولت تدبیر و امید پنج برابر افزایش یافته است.

پژمان نیک اقبالی اظهار داشت: در حالی که در ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید تنها ۵۰ کیلومتر بزرگراه در کهگیلویه و بویراحمد وجود داشت هم اکنون ۲۵۰ کیلومتر بزرگراه در این استان احداث شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد  تاکید می کند: اجرایی شدن طرح احداث بزرگراه بابامیدان،گچساران - بهبهان به طول ۱۴۵ کیلومتر و با سرمایه گذاری ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال برجسته ترین طرح بزرگ راهی  دولت تدبیر و امید در این استان است.

او  بزرگراه بابامیدان گچساران به بهبهان را ابرپروژه راهسازی کهگیلویه و بویراحمد می داند و اضافه کرد: این جاده ۴۵ کیلومتری از محل فلکه نرگسی شهر دوگنبدان تا پل خیرآباد احداث شده است.

وی ابراز داشت: ۱۸۷ پل به طول چهار هزار و۲۷۴، یک میلیون و ۷۵۰هزار متر مکعب خاکبرداری،۱۶ دوربرگردان،هشت هزار و۳۰۰ متر مربع دیوار حائل،۲۲۱ تن آسفالت و بیش از ۲۰متر گاردریل از بخش های مهم عملیات اجرایی این طرح است.

وی بیان کرد: تا زمان حاضر یکهزار و ۹۵۰ میلیارد ریال برای ساخت این جاده هزینه شده است.

نیک اقبالی با اشاره به ۲ قطعه دیگر از این بزرگراه در مسیر گچساران به باشت گفت: تاکنون ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال برای بزرگراه بابامیدان،گچساران به بابامیدان هزینه شده است.

وی تاکید کرد:۱۰۷ کیلومتر از این طرح ملی و جاده ترانزیتی در کهگیلویه و بویراحمد و بقیه در استان های فارس و خوزستان قرار دارد.

نیک اقبالی ابراز داشت: عملیات اجرایی بزرگراه بابامیدان گچساران به بهبهان در سال ۱۳۹۳ آغاز شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه وبویراحمد عنوان می کند که احداث بزرگراه یاسوج به شیراز با ۴۵۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری از دیگر طرح های شاخص بزرگراهی دولت تدبیر و امید در استان بوده است.

نیک اقبالی بیان کرد: اگرچه برای تحقق حمل و نقل آسان نیاز به ساخت بزرگراه های جدید و تکمیل طرح های در دست ساخت است اما انقلابی در توسعه زیرساخت های جاده ای استان شروع شده که امید می رود با ادامه این روند در سال های آینده شاهد فراهم شدن زیرساخت های حمل و نقل آسان در کهگیلویه و بویراحمد باشیم.

جاده پاتاوه به دهدشت

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد محور پاتاوه به دهدشت به طول ۱۳۶کیلومتر را دیگر ابرپروژه جاده سازی استان معرفی می کند.

پژمان نیک اقبالی اضافه کرد: این طرح که در سال ۱۳۷۴ کلنگ زنی شده تا سال ۱۳۹۲ کمتر از ۵۰درصد پیشرفت فیزیکی داشت اما هم اکنون ۹۰درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی اظهار داشت: با بهره برداری از طرح بزرگ جاده پاتاوه به دهدشت ۴۰۰ روستای مسیر از جاده ارتباطی ایمن برخوردار خواهندشد.

نیک اقبالی تصریح کرد: ۱۸ میلیون متر مکعب خاکبرداری،۵۷۷هزار متر مکعب ابنیه فنی،چهار دستگاه پل به طول یکهزار و۵۱۲ متر مربع،۳۴۶ دستگاه پل بخشی از مشخصات این طرح است.

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت:تاکنون هفت هزار میلیارد ریال اعتبار  برای اجرای جاده پاتاوه دهدشت هزینه شده است.

نیک اقبالی عنوان کرد: چهار هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار دیگر برای تکمیل این طرح نیاز است.

وی زمان پیش بینی شده برای بهره برداری جاده پاتاوه به دهدشت را تابستان سال ۱۴۰۱ عنوان کرد.

۱۸ پروژه بزرگ راهسازی

وی بیان کرد: از هشت سال گذشته تاکنون ۱۸ طرح شاخص در محورهای مواصلاتی درون استانی و برون با پنج هزار و ۵۰۰میلیارد ریال در کهگیلویه و بویراحمداحداث شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد باند دوم جاده یاسوج به سمیرم به طول ۱۲.۴،راه اصلی اقلید به یاسوج به طول ۱۵،احداث تونل های شماره یک و دو جاده یاسوج سی سخت و احداث بزرگراه بابامیدان گچساران به بهبهان از بزرگترین این  طرح ها بوده است.

بهره برداری از۴۷ طرح دستاورد دولت تدبیر و امید

نیک اقبالی ابراز داشت: از سال ۱۳۹۲ تا خرداد امسال ۴۷ طرح حوزه راهسازی کهگیلویه و بویراحمد با سرمایه گذاری هفت هزار و ۲۵۶ میلیارد ریال بهره برداری شده است.

وی تاکید کرد: راه اصلی یاسوج به سخت،تونل های شماره یک،۲ و ۳ جاده یاسوج به سی سخت،احداث کنار گذر جاده گچساران چهاربیشه،امامزاده جعفر، باباکلان به چرام،بهسازی و تعریض جاده های گچساران به بی بی حکیمه قطعه های اول، سوم و چهارم،بهسازی جاده سوق قطعه های اول و دوم و بهسازی سه راهی  بهبهان،لیکک به ماغر از جمله طرح های مهم بهره برداری شده دولت تدبیر و امید در استان است.

از مجموع حدود ۶ هزار کیلومتر راه موجود در این استان بیش از چهار هزار کیلومتر آن راه های روستایی است.

استان کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی ۷۲۶هزار نفر جمعیت دارای هشت شهرستان ، ۱۷ بخش و یکهزار و ۶۷۰ روستای دارای سکنه در جنوب غربی ایران واقع شده است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.