| کد خبر: 218902 |

تلاش دولت برای خروج کهگیلویه و بویراحمد از بن بست ارتباطی

قرار گرفتن کهگیلویه و بویراحمد در منطقه ای کوهستانی و سخت گذر ، ساخت جاده را در این استان طولانی و هزینه بر کرده با این وجود ، دولت با سرمایه گذاری زیاد و احداث جاده های اصلی و بزرگراه منطقه را از بن بست خارج و به دیگر استان ها متصل کرده است.

تین نیوز

قرار گرفتن کهگیلویه و بویراحمد در منطقه ای کوهستانی و سخت گذر ، ساخت جاده را در این استان طولانی و هزینه بر کرده با این وجود ، دولت با سرمایه گذاری زیاد و احداث جاده های اصلی و بزرگراه منطقه را از بن بست خارج و به دیگر استان ها متصل کرده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، کارشناسان اقتصادی معتقدند ساخت جاده های استاندارد یکی از مهمترین شاخص‌های توسعه یافتگی در مناطق کمتر برخوردار محسوب می شود و وجود چنین زیرساخت‌هایی منجر به جذب سرمایه گذار، ایجاد اشتغال پایدار و بهبود وضعیت معیشت شهروندان می شود. 

در حالی که استان کهگیلویه و بویراحمد با ۱۶هزار کیلومترمربع مساحت و قرار داشتن در منطقه‌ای کوهستانی به هزینه های چند برابری برای احداث راه های ارتباطی نسبت به بسیاری از مناطق کشور نیاز دارد سرمایه گذاری در ساخت بزرگراه ها نشانه توجه دولت به این استان کمتر توسعه یافته است.

بر اساس برآوردهای صورت گرفته ، هزینه هر کیلومتر ساخت، بهسازی و آسفالت راه های اصلی در این استان حدود ۲ تا سه برابر دیگر استان های کشور  است. این برآوردها نشان می دهد که برای ساخت جاده‌های اصلی و بزرگراه در کهگیلویه و بویراحمد نیاز به سرمایه گذاری بیشتری نسبت به سایر استانها وجود دارد.

کارشناسان حوزه راه سازی ساخت آزاد راه در این استان را مقرون به صرفه اقتصادی نمی دانند و پیشنهاد آنان ساخت جاده های اصلی و بزرگراه برای کمک به توسعه پایدار و خروج استان از بن بست است. 

با توجه به قرار داشتن کهگیلویه و بویراحمد در مسیر ارتباطی استان های فارس،خوزستان و بوشهر افزایش بزرگراه ها توانسته منجر به رفاه مسافران و کاهش سوانح جاده ای در مسیرهای پرتردد استان های جنوبی کشور شود.

یکی از برجسته ترین دستاوردهای حوزه راهسازی کهگیلویه و بویراحمد احداث جاده چهار خطه ارتباطی «باشت -گچساران - بهبهان» است که سالیانه شاهد سوانح جاده ای پرشمار و جان باختن تعدادی از هموطنان بود و اکنون با تلاش دولت و احداث بزرگراه به یکی از ایمن ترین جاده های جنوب کشور تبدیل شده است.

براساس آمار موجود در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی مجموع راه های خاکی، شوسه، اصلی و روستایی در این استان ۸۰۰ کیلومتر بود که بیشتر در مناطق شهری قرار داشت.

توسعه راه های ارتباطی به روایت آمار

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد درباره توسعه راه‌های ارتباطی این استان گفت: ارتقای ۱۷۰ کیلومتر راه اصلی به بزرگراه از خدمات برجسته دولت تدبیر و امید در حوزه زیرساخت های جاده ای این استان بوده است.

پژمان نیک اقبالی افزود: همچنین در این مدت ۹۶ کیلومتر از راه های فرعی کهگیلویه و بویراحمد به راه اصلی تبدیل شده است.

وی بیان کرد: آسفالت ۴۱۷ کیلومتر راه روستایی از دیگر تلاش ها برای بهبود وضعیت راه های ارتباطی استان در سال ۱۳۹۲ تاکنون بوده است.

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه وبویراحمد ابراز داشت: ۵۶ طرح راه روستایی و ۴۷ پروژه راه های اصلی و فرعی از سال ۱۳۹۲ تاکنون در استان اجرایی شده که بخشی بهره برداری و بخشی در حال احداث است.

وی طول پروژه های تعریف شده در حوزه جاده های ارتباطی استان از سال ۱۳۹۲ تاکنون را ۷۷۰ کیلومتر برآورد کرد و افزود: از این میزان ۴۶۳ کیلومتر در حوزه استحفاظی استان واقع شده است.

نیک اقبالی تاکید کرد: از ابتدای دولت تدبیر و امید ۷۱۰ میلیارد تومان اعتبار به این طرح ها اختصاص یافته است.

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: هم اکنون ساخت حدود ۳۰۰ کیلومتر جاده اصلی،فرعی و روستایی استان در دست مطالعه و حدود ۱۳۰ کیلومتر دیگر نیز در حال اجراست.

افزایش ۴.۵ برابری ساخت بزرگراه در استان

استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: طول بزرگراه های استان نسبت به ابتدای دولت تدبیر و امید نزدیک به چهار و نیم برابر افزایش یافته است.

حسین کلانتری اظهار داشت: در حالی که در ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید تنها ۵۰ کیلومتر بزرگراه در کهگیلویه و بویراحمد وجود داشت هم اکنون ۲۲۰ کیلومتر بزرگراه در این استان احداث شده است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: اجرایی شدن طرح احداث بزرگراه «بابامیدان - گچساران - بهبهان» به طول ۱۴۵ کیلومتر از خدمات برجسته دولت تدبیر و امید در این استان است.

کلانتری تاکید کرد: ۱۰۷ کیلومتر از این طرح ملی و جاده ترانزیتی در کهگیلویه و بویراحمد و بقیه در استان های فارس و خوزستان قرار دارد. 

وی اظهار داشت: عملیات اجرایی بزرگراه بابامیدان گچساران به بهبهان در سال ۱۳۹۳ آغاز شد و هم اکنون بخش هایی از آن در محورهای باشت تا بهبهان بهره برداری شده است.

وی عنوان کرد: بزرگراه گچساران به بهبهان به طول ۴۰کیلومتر از شهر دوگنبدان تا پل خیرآباد در مرز استان های خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد بخشی از این طرح است که به تازگی بهره برداری شده است. 

حسین کلانتری اظهار داشت: فازهای اول و دوم این طرح در سال های ۹۶ و ۹۷ بهره برداری شد و در روزهای اخیر فاز تکمیلی آن به طول ۱۰ کیلومتر افتتاح شد.

وی بیان کرد: ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای ساخت بزرگراه گچساران به بهبهان هزینه شده است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: برای احداث این بزرگراه ۲هزار و ۳۰۰ متر مکعب خاکبرداری، یک میلیون و ۴۵۰ متر مکعب خاکریزی، ۱۶۱هزار متر مربع اساس،۲۳۱هزار تن آسفالت و یک هزار ۹۷۰ تن آرماتور بندی اجرا شده است. 

وی بیان کرد: اگرچه برای تحقق حمل و نقل آسان نیاز به ساخت بزرگراه های جدید و تکمیل طرح های در دست ساخت است اما انقلابی در توسعه زیرساخت های جاده ای در استان شروع شده که امید می رود با ادامه این روند در سال های آینده شاهد فراهم شدن زیرساخت های حمل و نقل آسان در استان باشیم.

چشم انداز آینده جاده در استان

وی با یادآوری این نکته که خدمات دولت دوازدهم تا آخرین روز فعالیت ادامه دارد افزود: هم اکنون طرح های بزرگی چون جاده پاتاوه به دهدشت، تونل دیل و جاده گچساران به باباکلان در جنوب استان در حال ساخت است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: چند روز پیش عملیات اجرایی تقاطع غیر همسطح یاسوج - سه راهی مهریان ( جاده اصلی سورمق، اقلید - یاسوج ) با اعتباری افزون بر ۷۲۰ میلیارد ریال آغاز شد.

وی افزود: براساس برنامه ریزی انجام شده این طرح  در ۲ سال آینده بهره برداری می شود.

وی گفت: برای احدات تقاطع غیر هم سطح یاسوج ۴۵۰ هزار مترمکعب خاکبرداری. خاک ریزی  ۶۸ هزار و ۵۰۰ مترمکعب انجام می شود. 

کلانتری ابراز داشت: در سفر اخیر وزیر راه و شهر سازی، طرح های توسعه و بهسازی، روشنایی باند، تکمیل ساختمان ها و ارتقای زسرساخت های فرودگاه یاسوج به مبلغ ۴۵۰ میلیارد ریال به بهره برداری رسید .

وی  بیان کرد: طرح ملی جاده پاتاوه – دهدشت  از دیگر طرح های اولویت دار و جزو ۹ طرح مهم جاده ای راه و شهرسازی کشور است که قرار است تا پایان سال جاری بهره برداری شود. 

 

افتتاح ۲۰ طرح حوزه راه و شهرسازی

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۲۰ طرح حوزه راه و شهرسازی در این استان همزمان با هفته دولت امسال بهره برداری شد.

پژمان نیک اقبالی اظهار داشت: برای اجرای این طرح ها یکهزار و ۹۸۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است.

وی بیان کرد: احداث بزرگراه یاسوج به شیراز، قطعه اول بهسازی و تعریض محور گچساران بی بی حکیمه(س)، بهسازی تقاطع شهرک صنعتی چهاربیشه، کمربندی شهر دوگنبدان،بهسازی جاده دهدشت به سوق، بهسازی و آسفالت جاده سپیدار مرکزی از مهمترین این طرح هاست.

ارتقای ایمنی جاده های استان

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کهگیلویه و بویراحمد هم گفت: ۲۳۵ نقطه حادثه‌خیز کم‌هزینه زودبازده و حدود ۱۶ نقطه حادثه خیز پرهزینه از سال ۱۳۹۷ تاکنون در نقاط مختلف این استان رفع شده است.

محمد نصیری راد عنوان کرد: آمارها نشان می دهد که پارسال علت ۹۰درصد از سوانج جاده ای در کهگیلویه و بویراحمد خطاهای انسانی بوده است.

وی بیان کرد: دلیل حدود ۴۱ درصد تصادف ها تخطی از سرعت، ۲۳ درصد انحراف و تجاوز به چپ، ۱۶.۶ توجه نکردن به جلو و  ۱۰ درصد رعایت نکردن حق تقدم بوده است.

از مجموع حدود ۶ هزار کیلومتر راه موجود در این استان بیش از چهار هزار کیلومتر آن راه های روستایی است.

استان کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی حدود۷۲۳هزار نفر جمعیت دارای هشت شهرستان ، ۱۷ بخش و یکهزار و ۶۷۰ روستای دارای سکنه در جنوب غربی ایران واقع شده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.