| کد خبر: 216912 |

۷۰ درصد جاده‌های کرمان به سیستم هوشمند ثبت تخلفات مجهز است

معاون فنی و نظارت راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: در حال حاضر در بیش از ۷۰ درصد جاده‌های شمال استان کرمان سامانه‌های ثبت تخلفات تعبیه شده است.

تین نیوز

معاون فنی و نظارت راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: در حال حاضر در بیش از ۷۰ درصد جاده‌های شمال استان کرمان سامانه‌های ثبت تخلفات تعبیه شده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، علی عبداللهی صبح دوشنبه در جمع اصحاب رسانه به شبکه راه‌های کشور اشاره کرد و بیان داشت: شبکه راه‌ها و حمل و نقل در اقتصاد کشور بحث بسیار مهمی به شمار می‌رود شبکه راه‌ها مثل رگ‌های اقتصاد کشور هستند که باید همیشه باز باشند و قسمت‌های مختلف آن همیشه فعال بماند.

وی به فن‌آوری‌های نوین در پیشبرد اهداف و برنامه‌های راهداری اشاره کرد و افزود: یکی از چالش‌های اساسی که در رابطه با حمل و نقل و شبکه راه‌ها وجود دارد بحث ایمنی است و علی‌رغم تلاش‌های بسیاری که در این زمینه به صورت سنتی انجام شده مثل علائم‌گذاری، تابلوگذاری، اصلاح روکش‌ها و … نیاز بود اقدامات جدیدی انجام بگیرد.

معاون فنی و نظارت اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمان گفت: یکی از مشکلاتی که ما در زمینه ایمنی جاده‌ها داریم بحث پیشگیری از تصادفات است که در این زمینه باید از فناوری‌های نوین استفاده کنیم.

عبداللهی تصریح کرد: از سال ۱۳۹۰ اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمان با راه‌اندازی مرکز مدیریت راه‌ها اقدام به نصب سامانه‌های ثبت تخلفات و سرعت در جاده کرد و در حال حاضر ۱۴۹ سامانه در سطح شریان‌های اصلی جاده‌ای استان (حوزه شمال) در حال فعالیت است.

وی گفت: سامانه‌های ثبت تخلفات و سرعت می‌توانند تخلفات سرعت متوسط و لحظه‌ای، تخلفات سبقت و … را ثبت کنند که خوشبختانه از زمان نصب این سامانه‌ها در جاده‌ها رشد قابل توجهی در ضریب ایمنی جاده‌ها را شاهد بودیم.

عبداللهی یادآور شد: با نصب این سامانه‌ها شاهد کاهش تصادفات و تلفات در سطح جاده‌ها بودیم همچنین علاوه بر سامانه‌های ثبت تخلفات جاده‌ای برای حفظ روکش سطح جاده‌ها نیز سامانه‌های توزین در حال حرکت را نصب کردیم تا از هزینه‌های سرسام‌آور تجدید روکش جلوگیری کنیم.

فعالیت ۶ سامانه توزین در جاده‌های کرمان

معاون فنی و نظارت اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمان اظهار داشت: در حال حاضر شش سامانه توزین در حال حرکت در جاده‌های استان فعال هستند این سامانه‌ها وسایل نقلیه اعم از باری، سواری را در حین حرکت توزین می‌کند و در صورتی که وسیله نقلیه‌ای داری اضافه تناژ باشد وسیله نقلیه اعمال قانون می‌شود و نیازی به توقف وسیله نقلیه در پاسگاه نیست.

وی ادامه داد: این سامانه در راستای افزایش طول عمر روسازی جاده‌ای راه‌اندازی و نصب شده که باعث افزایش ایمنی سطح جاده‌ها نیز می‌شود ضمن اینکه سامانه‌های تردد شمار، سامانه‌های بی‌سیم، سامانه‌های گویای ۱۴۱ و … نیز در اختیار اداره کل راه‌ها است که هموطنان می‌توانند به صورت ۲۴ ساعته با ما تماس برقرار کنند.

عبداللهی در خصوص برخی از خطاهای پیش آمده در سیستم‌های هوشمند جاده‌ای بیان داشت: این سامانه‌ها با وسواس بالایی مورد استفاده قرار می‌گیرند و با توجه به اینکه این سامانه‌ها در بحث اعمال جریمه‌ها فعال هستند لذا در چهار نوبت این سامانه‌ها توسط ارگان‌های مختلف تست می‌شوند در این سامانه‌ها باید دقت بسیار بالایی داشته باشند و میزان خطا در آنها باید بسیار کم باشد.

عبداللهی یادآور شد: این سامانه‌ها هر سه ماه یک بار تحت تست مجدد قرار می‌گیرند و بررسی می‌شوند و دائم تحت رصد و پایش هستند و یک درصد خطا را می‌توانیم برای این سیستم متصور باشیم، هر چند با توجه به سختگیری‌های انجام شده این میزان خطا بسیار ناچیز است. در صورت مشاهده خطا در این سیستم‌ها هموطنان می‌توانند از طریق تلفن گویای ۱۴۱ مشکلات خود را در این زمینه مطرح کنند یا به پلیس اجراییات مراجعه کنند.

معاون فنی و نظارت اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرما ن گفت: سیستم‌های ما سیستم‌های تصویری هستند و زمانی که وسیله نقلیه از زیر این سامانه عبور می‌کند از وسیله نقلیه عکس گرفته می‌شود لذا زمانی که پیامکی برای فردی ارسال می‌شود و فرد نسبت به آن معترض است با مراجعه به پلیس راهور عکس استخراج می‌شود و مشخص خواهد شد که تخلفی صورت گرفته یا نه، اما اگر اشتباهی رخ داده باشد سریعاً اصلاح خواهد شد.

تجهیز تمامی محورهای کرمان به سامانه ثبت تخلفات ظرف یک سال و نیم آینده

وی ابراز داشت: در حال حاضر در بیش از ۷۰ درصد جاده‌های استان کرمان (محورهای شریانی) سامانه‌های ثبت تخلفات احداث شده که در حال استفاده هستند و در ۳۰ درصد باقیمانده هم طبق برنامه طی یک سال و نیم آینده تمام محورهای استان مجهز به سامانه ثبت تخلفات خواهند شد.

وی افزود: استان کرمان به خاطر طولانی بودن راه‌ها و طول بزرگراه‌ها استان دوم کشور محسوب می‌شود و همین امر موجب شده که توجه ویژه‌ای به راه‌ها داشته باشید ضمن اینکه جزو سه استان اول هستیم که سامانه‌های ثبت تخلفات در جاده‌ها نصب شده است.

عبداللهی ادامه داد: تنها در حوزه شمال استان کرمان ۱۴۹ سامانه ثبت تخلفات نصب شده که از لحاظ شاخص عملکرد، عملکرد مدیریت راه‌های استان کرمان بر اساس شاخص‌های اداره کل راهداری کشور رتبه اول طی دو سال پی در پی را به خود اختصاص داده است.

وی اذعان داشت: سامانه‌های هوشمند به لحاظ کمیت و هم به لحاظ کیفیت مرتباً در حال ارتقا هستند سامانه‌های ما به پردازش تصویر ارتقا پیدا کرده‌اند ضمن اینکه این سامانه‌ها با پیشرفت فناوری پیشرفته می‌شوند.

وی افزود: بر طبق پیش‌بینی طی یک سال و نیم آینده قرار است ۲ هزار سامانه در سطح جاده‌های کشور نصب شود و به نظر می‌رسد ۳۰ درصد باقیمانده از جاده‌های استان هم تکمیل و تجهیز شود.

عبداللهی گفت: اولویت سازمان مسیرهای شریانی استان است و پس از آن شاید وارد مسیرهای فرعی مهم هم در رابطه با نصب سیستم‌های هوشمند بشویم.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.