| کد خبر: 63570 |

محمود حجتی نجف آبادی

تین نیوز |

 
محمود حجتی نجف آبادی  در 17 دی 1334 او در شهرستان نجف آباداصفهان در خانواده مذهبی دیده به جهان گشود. پدر او حاج شیخ غلامرضا حجتی از علماء این شهر و مورد وثوق مردم بود. ایشان دروس ابتدایی و دبیرستان را در نجف آباد به پایان رساند. در سال ۱۳۵۴ وارد دانشگاه کار که پس از انقلاب با دانشگاه صنعتی اصفهان ادغام شد، گردید و در در رشته مهندسی عمران فارغ التحصیل شدند
 
تحصیلات :
وی تحصیلات خود را تا اخذ مدرک دیپلم در نجف آباد طی کرد و سپس وارد دانشگاه صنعتی اصفهان شد و در رشته مهندسی عمران موفق به اخذ مدرک لیسانس شد.
 
سوابق کاری :
عضو شورای جهاد سازندگی کشور 1364
استاندار سیستان و بلوچستان 1368-1373
مدیر اجرایی سد کرخه تا زمان بهره برداری
وزیر راه و ترابری  1376-1379
وزیر جهاد کشاورزی  1379-1384
وزیر جهاد کشاورزی    1392 تاکنون
 
 
 
خلاصه فعالیت های اجتماعی  و سیاسی
با پیروزی انقلاب اسلامی وارد نهاد جهاد سازندگی کشور شد و پس از آن به عنوان استاندار سیستان و بلوچستان انجام خدمت کرد. با شروع عملیات اجرایی عظیم سد کرخه به عنوان مدیر اجرایی این پروژه تا زمان بهره برداری ارائه خدمت نمود و در دوره اول ریاست جمهوری سید محمد خاتمی به عنوان وزیر راه و ترابری و دوره دوم به عنوان وزیر جهاد کشاورزی از مجلس رای اعتماد گرفت و تا پایان دولت در این سمت باقی‌ماند. با آغاز کار دولت یازدهم، حجتی بار دیگر برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی توانست از مجلس رأی اعتماد بگیرد.
سیاستمدار اصلاح‌طلب،عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران اسلامی و وزیر جهاد کشاورزی جمهوری اسلامی ایران است.
 
خودکفایی گندم
حجتی در دوران وزارتش بنا به درخواست رهبر وقت ایران٬ آیت الله سید علی خامنه‌ای٬ طرح کلان افزایش تولید را تدوین کرد و به اجرا گذاشت در راستای اجرای طرح افزایش تولید، دولت قیمت خرید تضمینی گندم را افزایش داد تا کشاورزان به تولید گندم تشویق شوند. با اجرای این طرح، تولید گندم با ۷۳درصد رشد از ۸ میلیون تن به ۱۴ میلیون تن رسید و واردات بیش از ۶٫۴ میلیون تن گندم در سال به صفر رسید و خودکفایی در تولید این محصول اساسی حاصل شد. لذا جشن خودکفایی گندم در کشور برگزار شد.
 
منتقدان به طرح خودکفایی گندم
بسیاری از منتقدان به خودکفایی در تولید گندم٬ از جمله وزیر سابق کشاورزی دکتر عیسی کلانتری٬ این طرح را صرفا طرحی سیاسی دانسته و امکان خودکفایی در کشت گندم را با منابع آبی در دسترس در ایران و با روش‌های کشت سنتی متداول در ایران غیر عملی می‌دانند. در عمل کشت وسیع گندم منجر به فاجعه‌ای زیست محیطی خواهدشد.
 
وزارت جهاد کشاورزی دولت یازدهم
حسن روحانی محمد حجتی را به عنوان وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی به مجلس فرستاد. وی در نهایت توانست با کسب ۱۷۷ رای از ۲۸۴ رای ماخوذه تصدی وزارت جهاد کشاورزی را برای چهار سال بدست بیاورد .
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.