| کد خبر: 256229 |

◄ یادمان دکتر رحمان دادمان وزیر اسبق راه و ترابری

صبح روز 27 اردیبهشت در سال ۱۳۸۰ هواپیمای یاک ۴۰ حامل وزیر وقت راه ترابری سقوط کرد که در این حادثه رحمان دادمان و همراهانشان جان باختند.

تین نیوز

صبح روز 27 اردیبهشت در سال ۱۳۸۰ هواپیمای یاک ۴۰ حامل وزیر وقت راه و ترابری سقوط کرد که در این حادثه رحمان دادمان و همراهانشان جان باختند.

به گزارش تین نیوز ، احمد مجیدی معاون هماهنگی امور عمرانی وقت استانداری مازندران گفت: این هواپیما عازم گرگان بود که به علت بدی آب و هوا مقرر شد در فرودگاه دشت ناز ساری به زمین بنشینند که در ساعت هفت و چهل پنج دقیقه صبح هواپیما در آسمان قائمشهر از صفحه رادار برج مراقبت فرودگاه ساری محو شد و از آن زمان من که مسئولیت معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران را بر عهده داشتم به همراه مجموعه ستاد حوادث غیر مترقبه استان عملیات جستجو را برای پیدا کردن هواپیمای مفقود شده آغاز کردیم و با به کارگیری یک هزار نفر از نیروهای نظامی و مردمی و پیمایش جنگل های انبوهی که احتمال سقوط هواپیما را می دادیم پس از ۳۰ ساعت هواپیما را در کوه های خرچنگ شهرستان ساری پیدا کردیم که متاسفانه هر 30 نفر سرنشینان هواپیما جان باخته بودند.

وی افزود: متاسفانه خلبان روسی هواپیما به جای این که طرح تقرب را به سمت راست اجرا کند و با رفتن به سمت دریا آن گاه به سمت فرودگاه کاهش ارتفاع دهد طرح تقرب را به سمت چپ و ارتفاعات کوه خرچنگ اجرا کرده بود که در نتیجه به کوه خرچنگ برخورد کرده بود.

بیشتر بخوانید:

یکی از همکاران و آشنایان آن مرحوم به نام علیرضا رحمانزاده گفت: چند ماه قبل از حادثه، ایشان برای بازدید به بندر جاسک هرمزگان برای بازدید از پروژه محور جاسک به جکدان، یکی از پروژه های بزرگ ملی و دفتر مناطق محروم ریاست جمهوری بود که هر مدیر و مسئول و یا استانداری سر کار می آمد آقای بشارتی برای بازدید حتما برنامه ریزی می کردند. بنده رئیس اداره راه جاسک و سر ناظر پروژه بودم خدا سلامت کند هر کجا که هستند. آقای مهندس ناصر صادقی شهرستانی مدیرکل و آقای مهندس حسن نیا معاون راهداری هنگام بازدید سر وقت نماز و وضو گرفتن در کارگاه مرحوم آقای مهندس دهگان به شوخی گفتند آقای وزیر ایشان هم همشهری شما هستند. مرحوم وزیر ترکی خوش و بش می کردند فرمودند چند سال سر پروژه هستی؟ گفتم آقای وزیر نزدیک 6 سالی است. به ایشان شفاها عرض کردم می خواهم انتقالی بگیرم. به آقای مهندس صادقی فرمودند انتقالی ایشان را با مدیرکل هماهنگی کنید به نظر من کسانی که پنچ شش سال تواین مناطق محروم کار کنند، تعهد 30 سال را به وزارت راه ادا کردند. مرحوم دهگان هم با لهجه شمالی چند کلمه ترکی گفتند. آخر سر به شوخی گفتند خدا ببینم چه کارتان بکند همه جا این ترک ها هستند. آقای دادمان مرحوم با لبخند گفتند خاطره ای برای شما نقل می کنم یک سفر کاری به یکی از کشورهای خارجی برای مذاکره رفته بودیم موقع برگشت سفیر گفتند آقای وزیر چند ساعتی به پرواز داریم تا آن موقع یک پاساژی اینجا هست که در زیر زمینش یک ایرانی کافه سنتی درست کرده و واقعا مشهور و مشتری زیادی دارد. آقای وزیر می گفتند  رفتیم  تا از پله ها می خواستیم پایین برویم یک آقایی از دور به زیان ترکی داد زد احد (اوش دورت دنه چای حاضرلا) یعنی احد سه چهار تا چایی حاضر کنند. می گفتند همگی خندیدیم که ترک ها این سردنیا هم ول کند معامله نیستند خداوند منان قرین رحمت بفرمایند نه خودشان را متخصص معرفی می کردند و نه تسبیح نیم متری در دستشان بود اما حقیقتا دریایی از معلومات و ادب بودند.

هوشنگ عزتی امینی: انسان به تمام معنا شریفی بود. روز قبل از حادثه در همایش مدیران کل در راهدارخانه نعلبندان قم حضور پیدا کردند همراه مرحوم مهندس دهگان. مرحوم دکتر دادمان شرافت، صداقت و خلوص کم مانندی داشتند که در کنار صلاحیت و شایستگی کافی برای وزارت، نورامیدی در دل های مدیرانِ خدوم آن زمان ایجاد کردند، حیف کوتاه بود. حتما روحشان در آرامش است، غریق رحمت الهی باشند.

قربانپور: بله این صداقت و راستی بود که ماند و خودنمایی می کند. مرحوم دادمان از نژاد رحمان و از تبار رحیم بود، بهرامی یک روستازاده صادق (فامنین) و یک شهرساز متبحر بود بی ادعا و بی تکلف بود آدمی وقتی با این بزرگواران بود انگار زمان متوقف بود، سادگی و صفای مهندس دهگان زبانزد بود، راحت بود و راحتی را برای همه آرزو می کرد همیشه در قضاوت طرف ضعیف را می گرفت پاک باز و پاک باخته بود روح همگی شان شاد باد بزرگان و خدمتگزاران صدیق دیگری را در این واقعه از دست دادیم که هنوز که هنوزه جبران نشدند.

مهدی مهری:  یادم است که روز حادثه پنجشنبه بود و قرار بود آقای مهندس محمد هاشم هم در پرواز باشند ولی روز چهارشنبه به صورت زمینی رفتند گرگان و به جای ایشان آقای مهندس متقالچی با تلاش بسیار مجوز سفر با یاک ۴۰ را هماهنگ کردند. خداوند همه آن عزیزان سفر کرده را رحمت فرمایند !

- خدا رحمتشان کند، انسان های بزرگ و کاردان این گونه مظلومانه پرکشیدند و کار افتاده دست آدم کوتوله ها.

خرمی: همه ما رفتنی هستیم خوشا به حال کسانی که این گونه زیستند و تن به هر ذلت و خواری ندادند و یادشان هم اینگونه جاویدان. خداوند رحمت شان کند.

غلامرضا سقندلی: در مسیر بازدید از پروژه زنجان - دندی بودیم و قرار شد از آثار تاریخی تخت سلیمان هم بازدید کنیم دکتر دادمان آن روز خدا بیامرز علی(پسرشان) را نیز با خودشان آورده بودند. وارد مجموعه که شدیم دیدیم خیلی شلوغ است و متوجه شدیم گروهی از دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد واحد زنجان برای بازدید آمده اند و وقتی متوجه شدند وزیر راه و ترابری آمده همه به سمت دکتر هجوم آوردند و از ایشان خواهش کردند که عکس یادگاری با آنها بگیرند. وقتی همه دور دکتر حلقه زدند یکی از دانشجویان دوربینش را به من داد و خواست عکس بگیرم. اطراف دکتر را دختران پر کرده بودند و تقریبا می شود گفت هیچ پسری نزدیک دکتر نبود داشتم دوربین را تنظیم می کردم که دیدم علی پشتم ایستاده است. آهسته به من گفت یادت باشد یکی از این عکسا را بدی بمن به مامانم نشان بدهم…. من خندیدم و دکتر با خنده گفت: مهندس چی میگه بهت؟ گفتم چیزی نیست آقای دکتر بعدا توضیح می دم… خداوند روح پاک و بزرگشون با ائمه اطهار مشحور بگرداند. لازم است بگوم در مدت کوتاه وزارتشان من چهار بار با ایشان در استان همدان و زنجان همراهشان بودم.

سید محمد سمیعی کاشی: من هم خاطره ای از مهندس متقالچی دارم، در ابتدای تشکیل شرکت رجاء، عضو هیئت مدیره و قائم مقام شرکت فوق بودم و به من اختیار داده بودند ساختمان فعلی رجاء که متعلق به معاونت مهندس محمد هاشم بود از وزارت راه خریداری کنم که با تفاهم با آقای موحد خواه معاون اداری و مالی وقت وزارتخانه ساختمان فوق را ۷۵۰ میلیون خریداری کردم. در همان زمان اداره کل مهندس متقالچی در ساختمان فوق استقرار داشتند و مقرر بود که آنجا را تخلیه کنند. چند بار حضوری از ایشان خواستم ساختمان را تخلیه کنند، ولی ایشان با حالتی خاص از من خواست مدتی در ساختمان بماند و من قبول کردم و ایشان بعد از مدت کوتاهی بعد از آن این حادثه برایش پیش آمد خدا رحمتش کند.

خرمی: تا چشم کار می کند مرد بود و مرد که پشت سرهم چون گل سرخی پر پر می شدند، آن روز قیامتی به پا شد که نگو. خدایا نعمتٍ ترا شکر ، اگر نبود عنایت تو فراغ این خادمین به ملت کشنده بود و دردآور. بهشت برین جایگاهشان باد. به همه همکاران عزیز تسلیت می گویم.

سید محمد سمیعی کاشی: اسامی تمامی جانباختگان حادثه سقوط یاک ۴۰ فراز قشم:

- دکتر رحمان دادمان وزیر راه و ترابری

- مهندس حسن دهگان معاون وزیر

- مهندس محمد جعفر بهرامی معاون وزیر

- مهندس ارسلان راحمی مدیر کل روابط عمومی

- مهندس رضا قلی رستمی مدیر عامل شرکت مترا

- جلیل رشیدی رئیس اداره فنی سازمان بنادر و کشتیرانی کشور

|- محراب حقگو چروده معاون فنی سازمان بنادر و کشتیرانی کشور

- مهندس محمدرضا متقالچی مدیر کل ساخت و توسعه فرودگاه های کشور

- علیرضا راهی کارشناس روابط عمومی

- قربانعلی قندهاری نماینده حوزه گرگان و آق قلا

- غلامعلی هزارجریبی نماینده حوزه گرگان و آق قلا

- عظیم گل نماینده حوزه بندر ترکمن و کردکوی و گمیشان و بندرگز

- اترک طیار نماینده حوزه گنبدکاووس

- علی کوهساری نماینده حوزه آزادشهر و رامیان

- دکتر محمد صادق صادقی نماینده حوزه علی آباد کتول

- مهندس حاج سید منصور حسینی نماینده حوزه مینودشت و گالیکش و کلاله و مراوه تپه

- معمی هلاکو عضو هیئت مدیره شرکت بالاست راه آهن و نماینده سابق آزادشهر و گنبدکاووس

- محمود صفایی زاده خلبان ناظر

- حیدر نبی قهرودی عضو تیم حفاظت

- سیداحمد جبرئیلی عضو تیم حفاظت

- محمود کاظمی رهبر عضو گارد امنیت پرواز

- حسین کیانی عضو گارد امنیت پرواز

- عیسی یعقوبیان عضو گارد امنیت پرواز

- حسن عقیلی سر میهماندار

- ندا کامیابی میهماندار

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.