| کد خبر: 166552 |

◄ بحرین، راه‌آهن ایران را در یونسکو ثبت می‌کند؟

معاون میراث فرهنگی از به تعویق افتادن ثبت راه‌آهن ایران در یونسکو تا سال ۲۰۲۰ تاکید کرد و گفت: برگزاری جلسه یونسکو در بحرین در پرونده ما بی تاثیر نخواهد بود.

تین نیوز

معاون میراث فرهنگی از به تعویق افتادن  ثبت راه‌آهن ایران در یونسکو تا سال ۲۰۲۰ تاکید کرد و گفت: برگزاری جلسه یونسکو در بحرین در پرونده ما بی‌تاثیر نخواهد بود.

به گزارش تین‌نیوز، علیرضا رحیمی، عضو مجمع نمایندگان استان تهران به قدمت 100 ساله راه‌آهن ایران اشاره کرد و گفت: عدم تحویل مدارک لازم به یونسکو در زمان تعیین‌شده  از سوی نماینده ایران  درواقع به علت قصور وزارت علوم، تحقیقات فناوری و وزارت راه و شهرسازی است.

نماینده مردم تهران در مجلس به همراه ۳۲ نماینده دیگر به وزیر راه و شهرسازی درباره علت عدم تکمیل پرونده ثبت تاریخی راه‌آهن ایران در یونسکو به‌رغم اعلام نواقص از سوی کمیته فرهنگی یونسکو به سفیر ایران در آن سازمان تذکری در صحن علنی مجلس داده است.

معاون میراث فرهنگی کشور دراین‌باره گفت:  قانون‌های جدید یونسکو برای کشورهایی  که پرونده ندارند و یا کم دارند اولویت می‌دهد و  کشورهایی را که بیش از ۴۵ اثر داشته باشند را در جلسات یونسکو نمی‌پذیرند. همچنین پرونده‌های ترکیبی و یا طبیعی را در اولویت بررسی قرار می‌دهند.

محمدحسن طالبیان گفت: ما حدود ۳۰ پرونده در فهرست میراث موقت یونسکو داشتیم که ۲۰ پرونده دیگر نیز به آن اضافه کردیم و در میان آن‌ها میراث معاصر و میراث مدرن و صنعتی نیز گنجانده‌شده است. ما باید در فهرست میراث موقت یونسکو از همه سطوح و تنوع پرونده میراثی داشته باشیم.

او در ادامه گفت:پرونده‌های زنجیره‌ای و بزرگ ما خوب است و شانس زیادی خواهند داشت پرونده راه‌آهن هم ۱۴۰۰ کیلومتر را در برمی‌گیرد و استان‌ها را به هم متصل می‌کند این پرونده کمی برای یک کشور نیست. تمام ایستگاهها و ابنیه را می‌توان به عنوان مقصد جهانی معرفی کرد.

طالبیان تاکید کرد: از زمانی که پرونده راه‌آهن مطرح شد بسیاری از ساختمان‌های قدیمی راه‌آهن حفظ شد درحالی‌که قصد تخریب آن‌ها را داشتند حتی قرار است این ساختمانها مرکز اقامتی شود و یا موزه راه‌آهن ایجاد کنند.

او گفت: باید جلسه‌ای درباره پرونده راه‌آهن با مسئولان راه‌آهن گذاشت و درباره اهمیت پرونده راه‌آهن گفت‌وگو کرد. چون بسیاری از افراد بر این تصور هستند که استارت راه‌آهن را ایرانی‌ها نزدند بلکه دانمارکی‌ها آن را ساختند.

طالبیان معتقد است: باید پای حرف مهندسان قدیمی راه‌آهن نشست و شنید که چگونه درباره ساخت تونل‌هایی مانند گدوک حرف می‌زنند اتفاقا قرارداد راه‌آهن استعماری نیست و ایده آن برای دوره قاجار بوده است. برخی از کشورها مانند انگلیس و روسیه محکم ایستاده بودند که ایران به این صنعت استراتژیک دست پیدا نکند.

او تاکید کرد:  این بار جلسه یونسکو در بحرین برگزار می‌شود یعنی رئیس جلسه بحرین است و این در پرونده‌های ما بی تاثیر نخواهند بود.

ماجرای ثبت جهانی پرونده راه‌آهن به جایی رسیده که این پرونده به دلیل نقص پرونده از سوی یونسکو برگشت خورد و به‌جای اینکه در سال ۲۰۱۹ در فهرست میراث جهانی قرار گیرد قرار است در صورت بررسی کارشناسان یونسکو و موافقت آن‌ها در سال ۲۰۲۰ جهانی شود. به این ترتیب سهمیه ایران برای ثبت یک پرونده تاریخی در سال ۲۰۱۹ از دست رفته است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.