| کد خبر: 177972 |

زلزله کرمانشاه بدون تلفات با 35 پس‌لرزه

در پی وقوع زلزله ۶.۵ ریشتری در شهرستان سرپل‌ذهاب استان کرمانشاه علی بیت‌الهی، رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی توضیح داد: زمین‌لرزه بزرگی به بزرگی ۶.۴ روز دوشنبه ۴ آذرماه ساعت ۱ ۲۰:۰۷:۳۲ در مختصات رومرکزی ۳۴.۳۸۴ عرض و ۴۵.۶۹۸ طول جغرافیائی در عمق ۷ کیلومتری رخ داد. این زمین‌لرزه در ۱۸ کیلومتری جنوب‌غربی سرپل‌ذهاب و ۱۸ کیلومتری جنوب‌شرق قصر شیرین رخ داد.

تین نیوز

در پی وقوع زلزله ۶.۵ ریشتری در شهرستان سرپل‌ذهاب استان کرمانشاه علی بیت‌الهی، رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی توضیح داد: زمین‌لرزه بزرگی به بزرگی ۶.۴ روز دوشنبه  ۴ آذرماه ساعت  ۱  ۲۰:۰۷:۳۲  در مختصات رومرکزی ۳۴.۳۸۴ عرض و ۴۵.۶۹۸ طول جغرافیائی در عمق ۷ کیلومتری رخ داد. این زمین‌لرزه در ۱۸ کیلومتری جنوب‌غربی سرپل‌ذهاب و ۱۸ کیلومتری جنوب‌شرق قصر شیرین رخ داد.

به‌گزارش تین‌نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، بیت‌الهی با اعلام اینکه آبادی‌های کرکهرک، آتابرار، سیدسعید، برفی کوشکری، شیرین‌آب، قاسم‌آباد، نصرالله سید حاتم ازجمله مراکز نزدیک به رومرکز زلزله‌اند، توضیح داد: رومرکز زلزله در امتداد قطعات گسل پیشانی کوهستان (قطعات غربی) قرار می‌گیرد که به‌صورت سگمنت‌های موازی در کنار مرز ایران-عراق جانمائی شده‌اند، احتمالاً یکی از این قطعات، گسل مسبب زلزله ازگله در سال ۱۳۹۶ (۲۱ آبان‌ماه) بوده است.

به گفته رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، فعالیت سگمنت‌های این گسله، با بزرگی ۶.۴ پس از گذشت یک‌سال از زلزله ازگله، در جای خود حائز اهمیت است.

او همچنین گفت: سازوکار اعلام‌شده برای زلزله امتدادلغز بوده که نظیر زمین‌لرزه ثلاث باباجانی است. این مکانیسم، چرخش گسل‌های معکوس زاگرس را توجیه می‌کند که در جای خود حائز اهمیت است. همچنین، چنین به‌نظر می‌رسد که سازوکارهای امتدادلغز در راستای عمود بر امتداد گسله‌های راندگی جنبائی داشته باشند که در مورد پس‌لرزه‌های تازه‌آباد این امر مشهود بود.

رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی افزود: منطقه رومرکزی زلزله تا شعاع حدود ۲۰ تا ۲۵ کیلومتری حدود ۹۰ آبادی با بیش از ۱۵۰۰۰ نفر جمعیت را طبق آمار ۱۳۹۵ مرکز آمار در برمی‌گیرد. همچنین دو شهر سرپل و قصر شیرین نیز از نزدیک‌ترین شهرهای محدوده به رومرکز زلزله‌اند.

او گفت: طبق استعلام از شهرهای کرمانشاه و جوانرود و ثلاث وحشت عمومی و بیرون آمدن مردم از خانه‌ها گزارش‌شده است. در سرپل‌ذهاب خانه‌های بازسازی‌شده در برخی از حالات دچار ترک‌خوردگی شده‌اند. احتمال می‌رود آبادی‌های کرکهرک، آتابرار، سیدسعید، برفی کوشکری، شیرین آب، قاسم‌آباد، نصرالله سید حاتم با حدود ۱۵۰۰۰ نفر جمعیت دچار خسارت های جدی شده باشند.

بیت‌الهی ادامه داد: پس از زمین‌لرزه اصلی با بزرگی ۶.۴ تا لحظه نگارش این گزارش 35 پس‌لرزه در منطقه رخ‌داده است که بزرگی بزرگ‌ترین آن ۵.۲ است.

او همچنین اعلام کرد: طبق استعلام از اهالی منطقه، در کرمانشاه و جوانرود مردم با وحشت بیرون از خانه آمده و در سرپل‌ذهاب ترک‌خوردگی برخی از ساختمان‌ها گزارش‌شده است. از روستاهای نزدیک به رومرکز زلزله هنوز اطلاع دقیقی در دست نیست.

بیت‌الهی اعلام کرد: تاکنون تلفات جانی گزارش نشده است و خسارت‌ها نیز قابل‌ملاحظه نیستند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.