| کد خبر: 151854 |

◄ حمل و نقل پُست مدرن به چه شکل خواهد بود؟

برخی از مکتب های فکری و فلسفی معتقدند که دوران مدرنیته در نیمه قرن بیستم میلادی به پایان رسیده است و اکنون در دوران پست مدرن به سر می بریم.

تین نیوز

محمد سیدی مرغکی*برخی از مکتب های فکری و فلسفی معتقدند که دوران مدرنیته در نیمه قرن بیستم میلادی به پایان رسیده است و اکنون در دوران پست مدرن به سر می بریم. پست مدرنیسم به سیر تحولات گسترده ای در نگرش انتقادی, فلسفه, معماری, هنر ,ادبیات و فرهنگ می گویند که از بطن مدرنیسم و در واکنش به آن یا به عنوان جانشین آن پدید آمده است. در مقاله پیش رو پست مدرنیسم در صنعت حمل و نقل را بررسی کرده ایم.

1- یکی از محورهای اصلی انقلاب صنعتی که در قرن هجدهم آغاز شد صنعت حمل و نقل بود. این انقلاب از انگلستان شروع شده بود و متروی لندن که اولین متروی جهان می باشد و در قرن نوزدهم ساخته شد خروجی این دگرگونی شگرف صنعتی بود.

2- کمپانی های بزرگ خودروسازی جهان مثل رولزرویس, تویوتا و مرسدس بنز هر کدام بیش از 100 سال قدمت دارند. می توان گفت دغدغه اصلی این کمپانی ها تا سال 2000 عمدتا افزایش قدرت و حجم موتور خودروهایشان و به عبارتی رقابت شتاب- سرعت بوده است. امروزه اما این دغدغه کاملا دگرگون شده است و در موتوشوهای معتبر جهان مثل دیترویت یا فرانکفورت دیگر خبری از جولان دادن خودروهای سوپراسپرت نیست و غرفه کمپانی هایی جذاب تر خواهد بود که خودروهای هیبریدی و اسمارت جدیدتری را ارائه کنند.

3- محیط زیست یکی از محورهای کلیدی دوره پست مدرن می باشد. در واقع هر طرح و ایده حمل و نقلی که دغدغه های محیطزیستی را برطرف کند و در عین حال پویایی لازم را داشته باشد طرح برنده خواهد بود. صنعت حمل و نقل ارتباط مستقیمی با محیطزیست دارد و می توان آن را در کنار صنایع سنگین و کارخانجات از عوامل اصلی آلودگی هوا و محیط نام برد. حمل و نقل شهرهای بزرگ در دوره پست مدرنیسم باید دو مشخصه هوشمندی و پاک بودن را دنبال کنند.

4- توکیو با 35 میلیون جمعیت در چند سال اخیر تمیزترین و امن ترین شهر جهان بوده است. نمونه واقعی حمل و نقل پست مدرن در ژاپن و به ویژه در پایتخت آن توکیو قابل مشاهده است. قطارهای بین شهری مغناطیسی با سرعت بیش از 500 کیلومتر بر ساعت و بدون آلایندگی و متروی سیال و شگفت انگیز توکیو که روزانه 7 میلیون مسافر را جابجا می کند الگوی واقعی یک حمل و نقل پست مدرن می باشد که معیارهای تمیزی, سرعت, هوشمندی, دقت و پویایی را با هم دارد.

5- کشورهای اروپایی به ویژه هلند گرایش اعجاب آوری به دوچرخه پیدا کرده اند و در برخی شهرهای اروپایی تردد خودرو مطلقا ممنوع است مگر در شرایط ویژه. این روند به نحوی است که در هلند با 17 میلیون جمعیت بیش از 20 میلیون دستگاه دوچرخه وجود دارد. این سوال پیش می آید آیا دوچرخه با پست مدرنیته ارتباطی دارد؟ پاسخ آری است چرا که دوچرخه از منظر محیطزیستی مظهر پست مدرن در حمل ونقل شهری می باشد.

6- هایپرلوپ که توسط آیلان ماسک جوان مدیرعامل تسلاموتورز  پیشنهاد شده است مظهری دیگر از حمل و نقل پست مدرن می باشد. این شیوه جابجایی که شاخصه اصلی آن سرعت است احتمالا تا سال 2020 به بهره برداری خواهد رسید. سرعت هایپرلوپ به 1200 کیلومتر بر ساعت خواهد رسید و فاصله بین لس آنجلس تا سانفرانسیسکو را به 35 دقیقه کاهش خواهد داد.

7- نگارنده بر این معتقدم که هر شیوه حمل و نقلی دو ویژگی پاکی و سرعت را با هم داشته باشد یک حمل و نقل پست مدرن محسوب می شود. خودروهای اسمارت و هیبریدی, دوچرخه های خودران, مترو, هایپرلوپ, هواپیماهای جمبوجت فوق سریع(کنکورد), کشتی های با سوخت اتمی و موارد دیگر از مظاهر این اصل می باشند.

این مقاله ادامه دارد...

پژوهشگر در مهندسی راه و ترابری

 

محمد سیدی مرغکی

وبلاگ‌نویس

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.