| کد خبر: 155038 |

نگاهی به وضعیت فعالیت فرودگاه شهرکرد نشان می‌دهد

دردسرهای جذب مشتری در مرتفع‌ترین فرودگاه کشور

برای فرودگاه شهرکرد که تا همین چند سال پیش، به حالت نیمه‌تعطیل رها شده بود و هیچ پروازی در آن انجام نمی‌شد، رسیدن به رقم ۵۲ پرواز در یک ماه، رکورد خوبی به شمار می‌رود.

تین نیوز

برای فرودگاه شهرکرد که تا همین چند سال پیش، به حالت نیمه‌تعطیل رها شده بود و هیچ پروازی در آن انجام نمی‌شد، رسیدن به رقم ۵۲ پرواز در یک ماه، رکورد خوبی به شمار می‌رود.

به گزارش روزنامه گسترش تجارت، با این حال، با توجه به هزینه‌های زیادی که صرف روزآمد نگه‌داشتن تجهیزات و خدمات یک فرودگاه می‌شود، روند فعالیت این فرودگاه هنوز مطلوب به شمار نمی‌رود. مسئولان این فرودگاه که به مرتفع‌ترین فرودگاه کشور مشهور است، در تب‌وتاب افزایش فعالیت این فرودگاه هستند و آنطور که رئیس مجمع نمایندگان چهارمحال و بختیاری می‌گوید، افزایش مسیرهای پروازی درحال‌حاضر مهم‌ترین نیاز فرودگاه برای زنده ماندن است؛ نیازی که تلاش برای پاسخگویی به آن ادامه دارد.

براساس گزارش آماری شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، شهریور امسال ۵۲ پرواز در فرودگاه شهرکرد انجام شده که این رقم در مقایسه با شهریور سال گذشته، رشد ۲۰ درصدی داشته است. این فرودگاه در شهریور ۹۵ نیز توانسته بود رقم ۴۰ پرواز را ثبت کند که نسبت به ۱۸ پرواز انجام شده در شهریور ۹۴ رشد بیش از ۱۰۰ درصدی فعالیت را نشان می‌دهد. اگرچه ثبت ۵۰ نشست و برخاست هواپیما در یک ماه، رقم مطلوبی برای عملکرد یک فرودگاه بین‌المللی در یک ماه نیست، اما نباید فراموش کنیم که تنها فرودگاه استان چهارمحال و بختیاری، تا همین چند سال پیش درگیر مشکلات فراوانی بود که آن را به آستانه تعطیلی کشانده بود اما با انجام برخی امور، این مشکلات رو به کاهش گذاشت و اکنون فرودگاه در حال خدمات‌رسانی روزآمد است.

البته همچنان عملکرد این فرودگاه در مقایسه با دیگر فرودگاه‌های کشور چندان مطلوب به نظر نمی‌رسد چراکه این فرودگاه از مجموع پروازهای انجام شده در کشور در آخرین ماه تابستان، سهم ۰/۱درصدی داشته است. مسئولان استانی و فرودگاهی چهارمحال و بختیاری در چند سال گذشته توانسته‌اند با ساماندهی تجهیزات فرودگاهی و سر و سامان دادن به وضعیت پروازها، تنها فرودگاه این استان را از خطر تعطیلی نجات دهند. این فرودگاه که بیش از ۲ هزار متر از سطح دریا ارتفاع دارد، مرتفع‌ترین فرودگاه کشور به شمار می‌رود و یکی از مشکلات این فرودگاه را همین ارتفاع زیاد می‌دانند. به عنوان نمونه گفته می‌شد با توجه به مرتفع بودن این فرودگاه، فقط نوع خاصی از هواپیماها می‌توانند در آن نشست و برخاست داشته باشند و در دسترس نبودن دائمی این هواپیماها، پروازهای فرودگاه را با مشکل روبه‌رو می‌کند.

فرودگاه ۳۵۰ هکتاری شهرکرد که در ۴ کیلومتری ورودی این شهر قرار دارد، از سال ۷۸ و حدود ۶ سال پس از آغاز مطالعات ساخت این فرودگاه، وارد مرحله بهره‌برداری شد و اگرچه در سال‌های ابتدایی فعالیت، پروازهای داخلی و خارجی منظمی داشت اما به‌تدریج این پروازها کاهش یافت و رو به تعطیلی گذاشت به‌طوری‌که درحال‌حاضر این فرودگاه، بدون پرواز خارجی و حتی پروازهای زیارتی، فقط در مسیرهای شهرکرد- مشهد و شهرکرد- تهران فعالیت می‌کند. هرکدام از این پروازها ۲ بار در هفته به طور رفت و برگشت انجام می‌شود.

 


کمبود پرواز؛ مشکل اصلی فرودگاه
با وجود تلاش‌های چند سال گذشته مسئولان استانی و کشوری برای ساماندهی به فعالیت‌های فرودگاه شهرکرد، همچنان این فرودگاه درگیر و دار برنامه‌ریزی‌های توسعه‌ای و رسیدن به وضعیتی قابل قبول برای پاسخگویی به تقاضاهای موجود و رسیدن به وضعیت مطلوب فعالیت یک فرودگاه بین‌المللی است. علی کاظمی، نماینده مردم اردل، فارسان، کوهرنگ و کیار در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که چه مشکلاتی مانع رونق گرفتن فعالیت‌های فرودگاه شهرکرد شده است، به «گسترش‌تجارت» گفت: ما همواره این پرسش را در مقابل مسئولان فرودگاهی کشور مطرح کرده‌ایم و برطرف کردن این موانع را در دستور کار داریم. این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات فرودگاه شهرکرد در سال‌های گذشته و رسیدن آن به مرز تعطیلی یادآوری کرد: زمانی که مشکلات این فرودگاه به اوج خود رسیده و به وضعیت نیمه‌تعطیل کشیده شده بود، دلایل زیادی برای اوضاع نابه‌سامان فرودگاه بیان می‌شد. به‌عنوان نمونه گفته می‌شد این فرودگاه مشکل ارتفاع دارد و هواپیماها را دچار مشکل می‌کند. یا اینکه گفته می‌شد باند آن مشکل دارد. اما بررسی‌ها نشان داد مشکلات در این سطح، اهمیت چندانی ندارد و مشکلات اصلی مسائل دیگری مانند برنامه‌ریزی پروازها، بازاریابی و خدمات‌رسانی بوده است. رئیس مجمع نمایندگان استان چهارمحال و بختیاری ادامه داد: اگرچه پیش‌تر گفته می‌شد تقاضا در فرودگاه شهرکرد پایین است، اما بررسی ما نشان می‌دهد تقاضاهای زیادی برای مسیرهای مختلف در این فرودگاه وجود دارد و مشکل اصلی، مربوط به ساعت پروازهاست. به‌عنوان نمونه مهم‌ترین پرواز این فرودگاه یعنی شهرکرد- تهران که اغلب با اهداف اداری و تجاری انجام می‌شود، در ساعت‌های نامناسبی برنامه‌ریزی شده بود که پیشنهاد داده‌ایم زمان این پرواز به ۷ صبح یا زودتر منتقل شود تا افراد به موقع به تهران برسند و بتوانند کارهای اداری خود را انجام دهند. اگر این تغییر ساعت انجام شود، استقبال از این پرواز بیشتر خواهد شد. کاظمی با اشاره به اینکه درحال‌حاضر تقاضا در فرودگاه شهرکرد بیشتر از پروازهای موجود است و برای مسیرهای مختلف، درخواست‌هایی وجود دارد، گفت: با توجه به محدود بودن پروازها، بلیت مسیرهای موجود، خیلی زود تمام می‌شود و مسافران همیشه از این وضعیت گلایه دارند. در همین زمینه مذاکره با چند شرکت هواپیمایی برای برقرار کردن مسیرهای پروازی جدید و افزایش پروازهای فعلی ادامه دارد و برخی شرکت‌های هواپیمایی نیز برای این کار اعلام آمادگی کرده‌اند.

 


تلاش برای برقراری مسیرهای جدید پروازی
به گفته رئیس مجمع نمایندگان استان چهارمحال و بختیاری، تهران- شهرکرد- عسلویه، تهران- شهرکرد- کیش و تهران- شهرکرد- اهواز، از جمله مسیرهایی هستند که مردم شهرکرد تقاضای زیادی برای راه‌اندازی آنها دارند و تحقق این تقاضا از سوی مسئولان در حال پیگیری است. همچنین برقراری پرواز شهرکرد- کویت که پیش‌تر در برنامه پروازی این فرودگاه وجود داشته، از سوی نمایندگان استان چهارمحال و بختیاری درحال پیگیری است وتقاضا برای برقراری پرواز رفت و برگشت به عراق (نجف) در فرودگاه شهرکرد وجود دارد که در این زمینه مذاکره‌هایی در حال انجام است.
 نماینده مردم اردل، فارسان، کوهرنگ و کیار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ورود هواپیماهای برجامی به کشور یادآوری کرد: با توجه به پیگیری‌ها، وعده داده شده که از هواپیماهای ای‌تی‌آر ایران‌ایر برای افزایش مسیرهای پروازی به شهرکرد استفاده شود. او تاکید کرد: یکی از کاربری‌های فرودگاه شهرکرد می‌تواند جابه‌جایی مسافران شهرهای زرین‌شهر، لنجان و شهرهای نزدیک اصفهان باشد که استفاده از این فرودگاه برای آنها، کم‌هزینه‌تر از فرودگاه اصفهان است. به همین دلیل در این زمینه نیز پیشنهاد برنامه‌ریزی پروازی به مسئولان داده شده است. به گفته کاظمی، قرار است برای توسعه پروازی در فرودگاه شهرکرد، به زودی جلسه‌ای با حضور مدیرعامل ایران‌ایر در این فرودگاه برگزار و بخشی از مشکلات برطرف شود.

 


نیازسنجی برای تقویت بازار
سروش سلیمی‌شهرکی، مدیر فرودگاه شهرکرد معتقد است فرودگاه شهرکرد برای رونق، نیاز به تقویت بازاریابی دارد. او توضیح داد: مردم به‌عنوان بزرگترین سرمایه سامانه هوانوردی می‌توانند با استقبال از پروازها، به فرودگاه شهرکرد رونق بیشتری دهند؛ بنابراین در زمینه جذب مسافر نیازسنجی‌هایی در اداره‌ها، آژانس‌های مسافرتی و دانشگاه‌ها انجام شده تا نیاز پرواز مردم برای برقراری پروازهای جدید و اصلاح زمان پروازهای موجود مشخص شود. سلیمی خاطرنشان کرد: فرودگاه بین‌المللی شهرکرد ظرفیت مناسبی برای برقراری پروازهای جدید به ویژه برای عسلویه کویت و کیش دارد که اگر بتوانیم این پروازها را با زمان‌بندی مناسب ارائه کنیم، مردم استقبال خواهند کرد.
براساس آنچه سلیمی شهرکی گفته، درحال‌حاضر ۱۰ پرواز به‌طور هفتگی در فرودگاه شهرکرد انجام می‌شود که در این میان، پروازهای مشهد- شهرکرد- مشهد و تهران- شهرکرد- تهران، مهم‌ترین پروازهای برنامه‌ای فرودگاه به شمار می‌روند. برای اصلاح ساعت‌های پروازهای فرودگاه شهرکرد و پاسخگویی به نیاز مسافران، از سال گذشته، با تامین تجهیزات لازم، امکان برقراری پروازهای شبانه در فرودگاه شهرکرد فراهم شد و به این ترتیب، مسافرانی که برای کارهای اداری یا دانشگاهی، نیاز به سفر یکروزه به شهرکرد داشتند، توانستند از این پروازهای شبانه برای بازگشت به تهران استفاده کنند. این افراد پیش‌تر ناگریز به استفاده از فرودگاه اصفهان بودند که برای آنها، زمان و هزینه‌بر بود. این پرواز درحال‌حاضر روزهای سه‌شنبه ساعت ۲۱ و ۳۰ دقیقه فرودگاه شهرکرد را به مقصد تهران ترک می‌کند.

 

اکرم امینی

وبلاگ‌نویس
منبع: روزنامه گسترش تجارت

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.