| کد خبر: 157708 |

◄ استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی آداب خاص خود را دارد

آیا تابه‌حال برایتان پیش‌آمده در اتوبوس یا مترو مجبور شوید مکالمه موبایلی یک نفر را گوش کنید؟ آیا تابه‌حال از طرف مسافران هل داده‌ شده‌اید که درنتیجه آن نتوانید از اتوبوس یا قطار پیاده شده یا سوار آن شوید؟ توجه کنید که شما یکی از این افراد نباشید. هر کسی که در یک شهر بزرگ زندگی می‌کند، حتماً با وسایل حمل‌ونقل عمومی مواجه می‌شود.

تین نیوز

آیا تابه‌حال برایتان پیش‌آمده در اتوبوس یا مترو مجبور شوید مکالمه موبایلی یک نفر را گوش کنید؟ آیا تابه‌حال از طرف مسافران هل داده‌ شده‌اید که درنتیجه آن نتوانید از اتوبوس یا قطار پیاده شده یا سوار آن شوید؟ توجه کنید که شما یکی از این افراد نباشید. هر کسی که در یک شهر بزرگ زندگی می‌کند، حتماً با وسایل حمل‌ونقل عمومی مواجه می‌شود.

بنابراین بهتر است با رفتار خوب، حتی اگر دیگران هم ‌چنین نیستند، آن را به بهترین تجربه ممکن تبدیل کند. هیچ نکته‌ای در بازتاب رفتار بد وجود ندارد. سعی کنید به خاطر بسپارید که وقتی شخصی بی‌ادب است، بعد از پیاده شدن از قطار یا اتوبوس دوباره آن فرد را نمی‌بینید. بنابراین لازم نیست با نشان دادن عکس‌العمل شرایط بدتری را ایجاد کنید.

ترافیک مسافری:  تا جایی که می‌توانید با ماندن در سمت راست، قوانین ترافیکی را رعایت کنید. این شامل راهروها، پله‌ها، پله‌برقی و مناطق دیگر است.

کرایه حمل‌ونقل: قبل از رسیدن به ‌صف، کرایه خود را آماده کنید. اینکه مردم برای آماده شدن پول یا بلیت شما منتظر بمانند، درست نیست. اگر نمی‌توانید پول یا بلیت را به‌موقع پیدا کنید، نوبتتان را به فرد بعدی بدهید.

از سر راه کنار برو: هنگامی‌ که در ساعات پیک وارد اتوبوس یا قطار می‌شوید، به‌سرعت به گوشه‌ای بروید تا مسافران دیگر هم بتوانند پشت سر شما سوار شوند. مسدود کردن دیگران می‌تواند موجب خشم دیگران یا ایجاد آسیب شود. اگر در زمان‌های خلوت سفر می‌کنید، تا جایی که غیرعادی نباشد و ممکن است به مسافران دیگر فضای شخصی بدهید.

اگر شما در عقب یا وسط قطار یا اتوبوس هستید و افراد دیگری که بعد از شما سوار شده‌اند، جلوی شما را گرفته‌اند، ممکن است پیاده شدن کار سختی باشد. هنگامی‌ که به مقصد موردنظرتان نزدیک می‌شوید، به سمت در خروجی حرکت کنید تا پیاده شدن برای شما و دیگران راحت باشد.

اکثر مردم متوجه می‌شوند شما چه می‌کنید و به شما اجازه عبور می‌دهند. اگر شما نزدیک در خروجی هستید و شخص دیگری در حال تلاش برای خروج از سالن است، به او اجازه عبور بدهید. حتی ممکن است مجبور شوید به‌طور موقت از اتوبوس یا قطار پیاده شوید. این کار را به‌سرعت انجام دهید تا از اتوبوس یا قطار جا نمانید.

محترمانه رفتار کنید: همیشه هنگام استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی رفتارهای خوبی از خود نشان دهید. رفتار یک انسان متشخص نباید مختص محل کار یا خانه باشد. اگر می‌بینید لازم است کسی بنشیند، بلند شوید و اجازه دهید بنشیند، پیشنهاد کمک دهید و در صورت لزوم از سر راه‌ کنار بروید. باید به یک فرد مسن، زن باردار یا فرد معلول بیش از هر فرد دیگری احترام بگذارید.

مراقب اموال خود باشید: شما نه‌تنها باید مراقب اموال خود باشید، بلکه باید مراقب دیگران باشید تا کیف، کوله‌پشتی و وسایلتان به آنها آسیب نزند. کوله‌پشتی خود را دربیاورید تا وقتی می‌چرخید به دیگران آسیبی نرساند. وقتی اتوبوس یا قطار شلوغ است نباید صندلی کناری‌تان را با وسایل شخصی‌تان پرکنید. آنها را روی زمین بگذارید یا اگر نمی‌خواهید کثیف شوند، روی پایتان بگذارید تا دیگران هم بتوانند بنشینند. اگر کالسکه یا وسیله دیگری دارید، قبل از سوارشدن آن را جمع کنید. البته گاهی ممکن است بتوانید از آنها  بدون جمع‌کردن استفاده کنید.

صدایتان را پایین نگهدارید: صدای خود را به دیگران تحمیل نکنید. این شامل بلند صحبت کردن با دیگران، آواز خواندن، گوش دادن به موسیقی یا دیدن ویدیو با صدای بلند است. مکالمه‌های تلفن همراه طولانی‌مدت را متوقف کنید. ممکن است شما صدای خوبی داشته باشید اما دیگران سلیقه خود را دارند.

فرزندان: اگر فرزندانتان با شما هستند، مطمئن شوید که قوانین حمل‌ونقل عمومی را درک می‌کنند. آنها نباید سروصدا کنند، کنار شما بمانند و مسافران دیگر را آزار ندهند. اگر شخص دیگری بچه‌ای دارد که رفتار مناسبی ندارد، نمی‌توانید کار زیادی به‌جز اینکه جایتان را عوض کنید، انجام دهید. احتمال زیادی وجود دارد که اگر چیزی به والدین بچه بگویید، برخوردی تدافعی از خود نشان دهند یا بحثی میانتان شکل بگیرد.

محیط: تا جایی که می‌توانید کاری کنید که دیگران مجبور نشوند با بویی که از شما ساطع می‌شود، مواجه شوند. بیشتر حمل‌ونقل‌های عمومی قانون منع استعمال دخانیات دارند؛ به آن پایبند باشید. لطفاً از مام و دئودورانت استفاده کنید اما زمانی‌که می‌خواهید سوار وسایل نقلیه عمومی شوید، عطرهای سنگین به خود نزنید.

ممکن است بعضی از افراد آلرژی داشته باشند؛ شما مسئول ارسال یک نفر به اورژانس نباشید. خوردنی و نوشیدنی به وسایل نقلیه عمومی نبرید. نه‌تنها بو ایجاد می‌کند بلکه ممکن است باعث  خطر لیز خورد و افتادن افراد شود. هیچ‌گاه زباله‌تان را روی زمین یا صندلی‌های قطار یا اتوبوس نیندازید. اگر باید چیزی را دور بریزید، تا رسیدن به سطل زباله صبر کنید.

لینک خبر

منبع: هفته نامه حمل و نقل

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • مهسا جووووون 0 0

    عالیییییییییی خوب بود من که هیچی نیمیرف تو مخم راحت فهمیدم

  • علیرضا 1 0

    عالییییییییی همه چیزش خوبه

  • حسین 0 0

    خوب