| کد خبر: 57736 |

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم تشریح کرد

سیاست‌های کلی توسعه قشم

تین نیوز | مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در نشستی با خبرنگاران استانی سیاست‌های کلی این سازمان برای توسعه قشم را تشریح کرد.

قشم حیاط خلوت نیست
حمیدرضا مومنی درباره اینکه بعضی‌ها از قشم به‌عنوان حیاط خلوت دولت نام برده‌اند، گفت: این واژه درستی نیست و به صراحت اعلام می‌کنم که مناطق آزاد از جمله قشم حیاط خلوت دولت نیستند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد قشم، وی مناطق آزاد را فرصتی برای دولت دانست و گفت: نباید با اقدامات ناصحیح، فرصت‌ها را به تهدید و بی‌رغبتی سرمایه‌گذاران برای ورود به این مناطق تبدیل کنیم.

 قیمت ناعادلانه فروش فرودگاه قدیم
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در ارتباط با فروش فرودگاه قدیم شهر قشم نیز گفت: امکان بهره‌برداری از این فرودگاه به‌دلیل شرایط غیراستاندارد و قرار گرفتن در مرکز شهر به صفر رسیده بود. وی اعلام کرد: مشکل اصلی در این زمینه به قیمت غیرمنطقی فروش آن برمی‌گردد و دستگاه قضا با جدیت در پی تحقق حقوق دولت در این طرح است.
 
 برخورد با متصرفان اراضی ملی
رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در ادامه به برخورد جدی با پدیده زمین‌خواری اشاره کرد و گفت: با متصرفان اراضی ملی و دولتی براساس تاکید مقام معظم رهبری و دولت تدبیر و امید با شدت برخورد خواهیم کرد.

وی ادامه داد: از ابتدای سال‌جاری تاکنون با حمایت دستگاه قضایی قشم و انتخاب قاضی ویژه رسیدگی به این جرایم، 340 هکتار زمین از تصرفات آزادسازی شده و این روند با جدیت ادامه خواهد داشت. مومنی گفت: در کنار این اقدام به‌عنوان وظیفه حاکمیتی خود پنج منطقه قشم را برای واگذاری زمین به افراد کم‌درآمد و جوانانی که در پی تشکیل خانواده هستند، منظور کرده‌ایم.
 
 تامین آب شرب قشم تا سه ماه آینده
مومنی در خصوص تامین آب شرب مورد نیاز مردم جزیره قشم نیز گفت: تامین آب شرب مورد نیاز روستاهای جزیره قشم با توجه به تصریح رئیس‌جمهوری در دستور کار این سازمان قرار گرفته است. وی با اشاره به راه‌اندازی نیروگاه و تصفیه‌خانه مپنا در قشم که از توان تولید روزانه 18هزار متر مکعب آب برخوردار است، گفت: شرکت مپنا توانایی تامین آب شرب مورد نیاز 65 روستای جزیره را دارد اما متاسفانه تاکنون به‌دلیل مشکلات ایجاد شده در خط انتقال آب، موفق به انتقال آب از طریق شبکه به منازل مردم روستایی نشده‌ایم.
 
 توجه ویژه به خانواده معظم شاهد
مومنی از خانواده معظم شهدا به‌عنوان چشم و چراغ ملت یاد کرد و گفت: تامین مسکن، اشتغال و مسائل معیشتی و درمانی 43 خانواده معظم شهدا، جانبازان و ایثارگران قشم از وظایف حاکمیتی ما است که با افتخار آن را دنبال خواهیم کرد.
وی اظهار کرد: آماده‌ایم پس از جانمایی یک منطقه مناسب در شهر قشم شهرک ویژه خانواده معظم شاهد را بسازیم و در صورت تمایل به دریافت زمین آماده واگذاری زمین به این خانواده‌های معزز هستیم.
 
 تکمیل زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری
تکمیل زیرساخت‌ها برای جذب سرمایه‌گذاران در قشم نیز از دیگر موضوعات مهم این نشست خبری بود و مومنی با اشاره به اهمیت ایجاد آن گفت: در حوزه فعالیت‌های اقتصادی رقیب بخش خصوصی نیستیم و با برنامه نظارتی خود در پی ایفای نقش حاکمیتی خود هستیم.
وی یادآور شد: تامین آب، برق، گاز، راه، توسعه فرودگاه، توسعه فضاهای بهداشتی و درمانی مهم‌ترین بخش حمایتی ما از سرمایه‌گذاران است و در بخش واگذاری زمین به فعالان اقتصادی از این امتیاز به‌عنوان آورده خود برای مشارکت در سرمایه‌گذاری‌ها استفاده خواهیم کرد.
 
 توسعه متوازن جزیره
وی در ادامه از سیاست توسعه متوازن در جزیره به‌عنوان مهم‌ترین راهکار این سازمان برای برخورداری مردم از فرآیند سرمایه‌گذاری‌ها یاد کرد و گفت: با خوشه‌بندی سرمایه‌گذاری‌ها تلاش می‌کنیم دورترین نقاط جزیره نیز از سرمایه سرمایه‌گذاری و اشتغال برخوردار شوند.

مومنی گفت: طرح توسعه همه‌جانبه براساس نقشه راه و طرح جامع در دستور کار سازمان منطقه آزاد قرار گرفته و امیدواریم با دستیابی به یک توافق خوب با کشورهای 1 + 5 شاهد تقویت فعالیت‌های اقتصادی با هدف توسعه متوازن در جزیره قشم باشیم.
 
 توسعه جزایر هرمز و هنگام
مومنی با اشاره به برنامه‌های توسعه جزایر هرمز و هنگام گفت: معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور از ابتدای سال جاری تاکنون دوبار به جزیره هنگام و یک بار به جزیره هرمز سفر کرد که این نشان از برنامه‌های ویژه برای توسعه این جزیره دارد.

وی اظهار کرد: در جزیره هنگام سیاست ما ایجاد جزیره پاک برای توسعه گردشگری حلال و در جزیره هرمز نیز با توجه به موقعیت مناسب گردشگری و معادن ایجاد فضای مناسب توریستی و تقویت فعالیت‌های متفاوت اقتصادی است.
 
 طرح جامع ارتباطی خلیج‌فارس
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در ادامه درباره پل خلیج‌فارس گفت: با آماده شدن این طرح در دو سال آینده شاهد تحول در حوزه اقتصاد این منطقه و به تبع آن کشور خواهیم بود. وی با بیان اینکه تا چند ماه آینده کیسون‌ها (پایه‌های پل) در نقاط تعیین شده در میان آب‌های خلیج‌فارس نصب خواهد شد، افزود: یک شرکت خارجی نیز برای تامین 85 درصد سرمایه این طرح اعلام آمادگی کرده است.
 
 سهم 84 هزار تنی در تولید ماهی در قفس
مومنی با اشاره به تدوین برنامه ششم توسعه و اهمیت تولید ماهی در قفس و سهم 200 هزار تنی کشور در این حوزه گفت: سهم استان هرمزگان از این فرآیند 120 هزار تن است که 84 هزار تن آن از طریق فعالیت‌های شیلاتی در جزیره قشم تامین خواهد شد. وی ادامه داد: گردش مالی این فرآیند شیلاتی در جزیره قشم 50 هزار میلیارد ریال خواهد بود که 5200 نفر اشتغال‌زایی به همراه خواهد داشت و در فاز اول این حرکت با مشارکت بخش خصوصی کشور فرانسه، تولید 10 هزار تن ماهی در قفس در قشم آغاز شده است.
 
 ساخت 10 کمپینگ ویژه سفر
مومنی در ادامه از ایجاد 10 کمپینگ ویژه با فراهم کردن امکاناتی شامل آب، برق، فضاهای ورزشی، نمازخانه، رستوران، پارک، سرویس‌های بهداشتی و حمام در شهرهای قشم، درگهان، سوزا و روستاهای هدف گردشگری تا پایان سال جاری، گفت: فضای خدمات نوروز 95 به مسافران جزیره قشم با سال‌های گذشته متفاوت‌تر خواهد بود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.