| کد خبر: 189943 |

تسهیلات ویژه دولت برای تولید تجهیزات ریلی ایرانی با پول ملی

معاون تأمین سرمایه و اقتصاد راه آهن از ارائه تسهیلات ویژه برای جذب سرمایه بخش خصوصی جهت توسعه خطوط ریلی خبر داد و با بیان آماده ارائه تضامین حاکمیتی در این بخش هستیم، گفت:راه آهن باز پرداخت اقساط سرمایه گذران را تضمین می کند.

تین نیوز

 معاون تأمین سرمایه و اقتصاد راه آهن از ارائه تسهیلات ویژه برای جذب سرمایه بخش خصوصی جهت توسعه خطوط ریلی خبر داد و با بیان آماده ارائه تضامین حاکمیتی در این بخش هستیم، گفت:راه آهن باز پرداخت اقساط سرمایه گذران را تضمین می کند.

به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم،  نواله بیرانوندی در نشست خبری حاشیه برگزاری نمایشگاه بین المللی حمل ونقل ریلی با بیان این که راه آهن دو شان حاکمیتی و ذی نفع و جزء اصلی از زنجیره حمل ونقل ریلی است؛ در بخش اول شرکت راه آهن به دنبال فراهم سازی بستر مناسب برای تعامل بخش خصوصی است.

وی با بیان این که راه آهن روی این موضوع تمرکز دارد که سازنده ها تولیدات با کیفیت ریلی را تولید کرده و شرکت های داخلی آن را خریداری کنند، افزود: همچنین راه آهن نقش راه اندازی یک اکوسیستم را ایفا می کند تا بخش هایی مانند بانک بتواند همکاری مناسبی را با شرکت های خصوصی داشته باشند.

وی ادامه داد: در جاهایی راه آهن خریدار است و به عنوان نمونه خدمات فنی مهندسی، ریل، تراورس را خریداری می کنیم.

وی با اشاره به این که در حوزه سرمایه گذاری سه بسته تشویقی را طراحی کرده ایم، گفت: بسته اول  مربوط به سلسه اقداماتی است .که منجر به افزایش بازدهی سرمایه گذاری در صنعت حمل ونقل ریلی می شود. اولین گام برای جذب سرمایه  این است که بازدهی به نحوی باشد تا سرمایه گذاران انگیزه حضور را داشته باشند و از سوی دیگر ارزش فعلی سرمایه گذاری باید نسبت به صنایع رقابتی باشد.

وی با تاکید بر این که باید صنعت ریلی را رقابت پذیر باشد، افزود: در حوزه های ریلی نرخ های بازدهی مناسبی را طراحی کرده ایم که با نرخ سود تسهیلات مصوب شورای پول و اعتبار بعلاوه 2 درصد (20 درصد) را به عنوان کف بازدهی در نظر گرفته شده است.

معاون تأمین سرمایه و اقتصاد شرکت راه آهن اظهار کرد: برای سرمایه گذاران در طرح های اولویت دار مانند تامین واگن های نو اعلام کرده ایم که حق دسترسی  20 درصدی را برای مدت مشخص دریافت نمی کنیم.

بیرانوند با اشاره به این که از قانون رفع موانع تولید استفاده خوبی کردیم، گفت: به ازای هر تن کیلومتر 1.3 سنت و به ازای هر نفر کیلومتر 73 سنت دلار از محل صرفه جوی مصرف سوخت توسط وزارت نفت به راه آهن اختصاص می دهد.

وی با تاکید بر این که بازدهی سرمایه گذاری در بخش ریلی مطلوب شده است، افزود: سرمایه بیش از این که به دنبال بازدهی باشد گریزان از ریسک است، در این راستا بر اساس ماده 67 الحاق 2 است که به ما اجازه می دهد سرمایه گذاری بخش خصوصی را تضمین کنیم. بر این اساس ساز و کار اجرایی فراهم شده و هیئت مدیره راه آهن باز پرداخت اقساط سرمایه گذران را در بازار پولی، صندوق توسعه ملی، بازار سرمایه و فاینانس تضمین خواهد کرد.

وی با اشاره به این که یکی از موانع جدی برای دریافت تسهیلات تضامین است که راه آهن این ریسک بسیار بزرگ را برطرف کرده است، تصریح کرد: در بخش تضامین همچنین در جاهایی که خریدار خدمت هستیم با امضای قراردادهای بلندمدت ریسک تجاری این خدمات را حذف می کنیم.

معاون تأمین سرمایه و اقتصاد شرکت راه آهن از آمادگی برای ارائه تضامین خاص حاکمیتی جهت جذب سرمایه های بخش خصوصی خبر داد و گفت: در طرح های TOD تا 30 درصد  و در خطوط فرعی تا 50 درصد منابع مالی را تامین می کنیم. همچنین در خیلی جاها آودره هایی مانند زمین داریم که آنها را با اجاره دادن خدمات مورد نیاز بخش های ریلی را تامین می کنیم.

بیرانوند از تقاضا برای تامین 10 هزار واگن خبر داد و درباره فاینانس قطار تهران-قم-اصفهان گفت: ال سی این پروژه مشکل خاصی ندارد و 13.6 میلیارد یوان است که بر اساس توافقات کار آن در حال پیگیری است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.