| کد خبر: 264492 |

◄ چرا خرید لوکوموتیو خارجی از داخلی برای راه آهن جذاب تر است؟

کشور برای واردات لوکوموتیو های دست دوم هزینه می دهد.

تین نیوز

شماری از کارشناسان ریلی می گویند دلیل ترجیح شرکت راه آهن برای واردات لوکوموتیو به جای سفارش ساخت به شرکت های داخلی، آن است که در خریدهای داخلی باید از منابع مالی شرکت راه آهن هزینه شود. 

به گزارش تین نیوز، کارشناسان ریلی معتقدند خرید خارجی برای شرکت راه آهن مطلوب تر است چرا که بازپرداخت فاینانس های خارجی را دولت برعهده می گیرد و شرکت راه آهن برعهده ندارد ولی در خریدهای داخلی باید از منابع مالی شرکت راه آهن هزینه شود. 

کارشناسان می گویند به همین علت راه آهن خریدهای خارجی را ترجیح می دهد و مشابه آن در حوزه زیرساخت هم وجود دارد .

گزارش های پربازدید را بخوانید:

◄ مترو پرند در آستانه افتتاح؛ تخمین تاریخ افتتاح از روی تست گرم

◄ اتوبان اصفهان شیراز با اولین تصادف محک خورد؟

برای مثال شرکت های فولادی و معدنی پنج سال است التماس می کنند که خط دوم بافق سنگان را به هزینه خود دوخطه کنند و مشارکت کامل داشته باشند ولی شرکت راه آهن نمی پذیرد و در نهایت قرار شده ساخت این خط به سرمایه گذار خارجی ( از طریق اخذ  وام خارجی ) واگذار  شود.

به باور کارشناسان، این موضوع تعارض منافع را نشان می دهد چرا که شرکت راه آهن اگر پروژه را به مشارکت داخلی بدهد سال ها منافع طرح به سرمایه گذار داخلی تعلق می گیرد ولی اگر دولت از خارج وام بگیرد دولت مقروض می شود و بازپرداخت به عهده دولت است و منافع در جیب شرکت راه آهن می ماند. 

کارشناسان تاکید می کنند تا تعارض منافع شرکت راه آهن با مصالح ملی رفع نشود مشکل تولید کنندگان داخلی با عدم سفارش ساخت لوکوموتیو از سوی شرکت راه آهن به بخش داخلی، برطرف نمی شود.

کارشناسان معتقدند راه حل این مشکل هم رجوع به سیاست های مصوب خصوصی سازی است که شرکت راه آهن زیر بار نمی رود و باید مجبورش نمود.

به گزارش تین نیوز، پیش تر یکی از فعالان بخش خصوصی ریلی گفته بود: اگر از شرکت راه آهن سوال شود چرا لوکوموتیوهای زمین گیر را تعمیر نمی کنید می گوید پول و اعتبار ندارم در حالی که برای واردات لوکوموتیوهای دست دوم هزینه می دهد.

وی افزوده بود:این در حالی است که لوکوموتیو باید در شرایط اقلیمی کشور و با توجه به وضعیت آب و هوایی، اقلیم خشک و طوفان ها، فراز و نشیب هایی که در کشور وجود دارد، طراحی شود تا زمین گیر نشود و نمی توان شبیه واگن یک باره سفارش ۵۰ تایی بدهید البته قبلا خیلی از این دست تجربه ها وجود داشته به عنوان نمونه از کشورهای همچون روسیه، اوکراین و رومانی لوکوموتیو وارد کرده اند که با شریط آب و هوایی ایران مناسب نبوده و موجب زمین گیر شدن لوکوموتیو ها شده است. 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • امیر علی 40 4

    بخش خصوصی ریلی اگر ریگی به کفش ندارد نباید از واردات لکوموتیو واهمه داشته باشد.

    اولا بد نیست جایگاهها بخوبی مشخص باشد و شخصیتهای حقیقی و حقوقی ریلی برای نقش حاکمیتی راه آهن نسخه نپیچند و به جایگاه شرکت راه اهن احترام بگذارند (مثل توصیه به تعمیر بجای خرید، درحالیکه در برخی موارد تعمیر ناوگان فرسوده ممکن است مصداق خرج کردن طلا برای مطلا باشد)

    ثانیا: همه می دانیم ظرفیت تولید داخل برای لکوموتیو بسیار محدود است و تازه شرکتی مثل مپنا هم توان تولید موتور را ندارد و آن را وارد میکند. لذا رفع نیاز اورژانسی مشکلات لکوموتیو صرفا از طریق وارادات میسر است. بعد از رفع حالت اورژانسی قطعا باید به افزایش تولید داخل یا خرید تکنولوژی فکر کرد.

    • ناشناس 4 21

      از چی ترس نداشته باشد؟ از اینکه بخش خصوصی وارد کند هیچ ترسی نیست. اما اینکه راه آهن دولتی رقیب بخش خصوصی بشود همهوحشت میکنند و خلاف قانون هم هست. وقتی دولت خودش ناظر و خودش مجری است، باید ترسید و این ترش منطقی است. اگر قرار است لوکومتیو وارد کنند بدهند بخش خصوصی وارد کند نه دولت! مدیران تنبل دولتی با ول و بودجه دولت وارد می کنند و باعملا کارایی کمی که دارند، از سرمایه بصورت اقتصادی استفاده نمیکنند. اما بخش خصوصی مجبور است اقتصادی کار کند و لذا خیلی بصرفه تر است

    • م. س. 1 10

      جناب امیرعلی!

      از این که مدیرعامل راه‌آهن، این سه کار زیر را انجام می‌دهد چه نتیجه‌ای می‌توان گرفت؟:

      ۱. نیاز سالانه بازار به ناوگان لکوموتیو جدید را دفعه اول حدود ۲۰ برابر و نهایتا پس از ابراز شگفتی و تشکیک جدی کارشناسان، حدود ۱۰ برابر روند تاریخی آن اعلام و در رسانه‌ها ترویج می‌کند. طبیعتاً با این بزرگ‌نمایی تقاضای بازار، نتیجه می‌گیرد که توان تولید داخل به هیچ وجه برای تامین لکوموتیو مورد نیاز کشور کافی نیست!

      ۲. اصرار می‌کند که حالا که تقاضای واقعی! بازار خیلی بیشتر از توان تولید داخل است، راهی جز واردات آن باقی نمانده است.

      ۳. اصرار می‌کند که من خودم باید بدون اطلاع و همراهی همکاران دولتی دیگر و متخصصان بخش خصوصی، بروم با کارخانه‌های چینی مذاکره کنم و این ناوگان را برای راه‌آهن دولتی بخرم. در واقع مذاکرات باید بین من و چینی‌ها باشد. در واقع مامور خرید هم باید خودم باشم.


      عقل های تیزبین و مستقل از جریانات سیاسی، معنی این گزاره ها را خوب می‌فهمند. به ویژه وقتی که می‌بینند علی رغم این همه ناکارآمدی، سید میعاد صالحی برکنار نمی شود و حامیان وی از او حمایت می کنند قضیه جالب تر می شود.
      چه واقعیتی در میان است؟ چه خواب هایی دیده شده؟
      خدا از اسرار عالم است و ان‌شاءالله خودش هم ملت مظلوم ایران را در می یابد.

  • راشدی 37 2

    شبکه که توسط دولت وقت در سال 72 راه آهن به آنها واگذار شد از سال 70تا400تقریبا طی سی سال در راهن شکل گرفت این شبکه توسط ترکان دادمان سعید نژاد بخصوص پورسید آقایی و رسولی و محمد زاده و صاحب محمدی ...
    اینها راه آهنی رو تحویل گرفتن که صدها دیزل گرم هزاران واگن باری و مسافری فعال و با در آمد مکفی برای خود و اضافه واریزی به دولت های رفسنجانی و خاتمی تحویل این حضرات داده شد طی این سی سال با دزدی ها و غارت ها که تو این سی سال در راهن شد بخصوص در دولت روحانی راه آهن با زیان انباشته 2000میلیارد تومنی و ناوگان فرسوده و نابود شده.....فخر این شبکه پورسید آقایی است که به اذعان خودشون با کارشناسی بالا اومده وقتی پرونده ش بررسی میشه ثروت افسانه ای دیده میشه که البته مختص اکثر مدیران رفسنجانی است اینها بجای اصلاح راه آهن در سی سال فقط دنبال...‌‌‌‌‌

    حالا شما اومدید به این سید میعاد گیر می دید. چی تحویل گرفته ..... چه ویرانه ای ‌‌‌‌‌‌‌.......

    • ناشناس 0 19

      اطلاعاتتون خیلی غلط است. لطفا کمی مطالعه کنید! اگر دزدی شده چرا دستگاه های نظارتی حرفی نمی زنند! تهمت زدن و آب را گل آلود کردن خیلی ساده است!! هدف شما از گل آلود کردن چیست؟

    • راشدی 17 0

      ناشناس تو کی هستی اول اینکه اگه مردی اسم تو رو حضرتعباسی بنویسی بعدش چی گل آلوده خودت رو زدی کوچه علی چپ فکر می‌کنی مردم نمی‌فهمند مشکل نظارتی ها بودند که کار به اینجا رسیداما .. اگر پورسیداقایی که بقول شما با کارشناسی اومده بالا اگرحسن نیت داره بیاد در یک سامانه شفاف تمام ثروت خودش و پسرش و دوتادخترش و همسرش رو دقیق بنویسه و توضیح بده از کجا آورده .. ..... بخون سیدالشهدا قسم اگر یک. مدیر ارشد نظام این کار رو صادقانه بکنه من تا آخر عمر نوکری شو می کنم

  • فرداد فرهودی 38 0

    باسلام
    در خصوص مطلب نگارش شده که به نظر نظر کارشناسان موضوع می باشد چند نکته قابل طرح است
    1- موضوع استفاده از فاینانس خارجی و مزیت های آن برای راه آهن موضوع جدیدی نیست وقبلا هم وجود داشته ومدیران عامل قبلی هم از این روش به دلایلی که ذکر کردید وجود داشته است پس اینکه حالا این روش را یک زرنگی و یا دور زدن قانون بنامیم موضوعیتی ندارد.
    ولذا اینکه مسئله تعارض منافع را مطرح کنیم بی معنی است.
    تعارض منافع قبلا در سالهای قبل ایجاد شد آنجائی که با منابع فاینانس و وام لوکوموتیو و واگن وارد شد کارخانه ها تاسیسی شد با همین وام ها ونهایتا همانهائی که مجوز فاینانس دادند و مجوز پرداخت وام دادند خود شدند صاحب همان شرکت ها وکارخانه ها.
    لوکوموتیو های زمین گیر شده هم حاصل تعمیرات ومدیریت های همان دوستانی است که سالها از این منابع ارتزاق کردند اما سرویس صحیح به راه آهن ندادند
    2-واقعا حجم تولید وتوانائی تولید داخلی چند لکو موتیو است اگر آمار را نگاه کنید علی رغم وجود چند مدعی این کار نهایتا 10 دستگاه میانگین لکو موتیو تولید شده که قطعا کفاف کار راه آهن کشور را نمی دهد
    آنهم به صورت هائی غیر استاندارد برخی لکو موتیو های تولید یک شرکت آنقدر قطعات وتجهیزات مختلف را در تولید خود استفاده کرده اند که امکان نگهداری را فقط برای خود شرکت فراهم کرده وامکان واگذاری نگهداری لکوموتیو های این شرکت به شرکت دیگر برای تعمیر ونگهداری نمی باشد(چیزی شبیه ایران خودرو که سمند تولید می کند با ده نوع موتور)
    برخی شرکت ها هم که لطف می کنند در کره لکو موتیو دسته دوم می خرند و دمونتاژ می کنند قطعات را به عنوان قطعه یدکی وارد می کنند در ایان و مونتاژ می کنند اسمش را می گذارند تولید وداخلی و الی آخر و همین دوستان مدعی هستند که لکو موتیو وارد نکنید تا ما هرکاری خواستیم بکنیم به نظر شما آیا شرکتی که بیست سال پیش با کمک راه آهن(با همان فاینانس ها) به حوزه ساخت لکو موتیو وارد شد اما هنوز برای ساخت وابسته به خارج است زمان کافی نداشته که خود را تولید کنند کامل کند (اسم نمی برم شرکت ها را تا مطلب انشالله منعکس شود)
    3- اشاره کارشناسان عزیز به شرایط اقلیمی و موارد مربوطه است سوال من اینست آیا قبلا که لکوموتیو وارد می کردید با همین منابع لایتناهی فاینانس خود به این موضوعات فکر می کرردید چرا لکوموتیو آلستوم را خریدید در حالی که به گفته خودتا با شرایط اقلیمی کشور سازگاری ندارد و یا ریل باس های زیمنس و...چرا خودتان را زیر سوال نمی برید و فقط دیگران را زیر سوال می برید ضمن اینکه همین حالا هم خرید بین المللی قرار است با مشخصات فنی که همین کارشناسان نوشته وتائید کرده اند خریداری شود مشخصات که تفاوتی نکرده پروسه خرید تفاوت کرده است پس بهتر است بهانه جدید تری را بیان کنیم.
    4- راه آهن نمی تواند منتظر بخش خصوصی بماند که برایش نقشه راه ترسیم کند و سیست ترسیم کند به نظر بنده در حوزه ناوگان راه آهن به اندازه کافی به بخش خصوصی که الحمدالله کم هم نیستند زمان داده است اما ایشان خود علاقه ای به استفاده از فرصت ها ندارند و دنبال کار راحت وسود زیاد هستند بدون ارائه ارزش افزوده برای کشور.
    5-نهایتا اینکه اگر رقابتی به وجود نیاید تولید لکوموتیو در کشور مانند تولید خودرو خواهد شد بی کیفیت و با قیمت بالا
    چرا باید لکو موتیو داخلی که از آب و برق و گاز و نیروی کار ارزان برای تولید استفاده می کند با نوع خارجی هم تراز شود مشکل کجاست واقعا؟
    واقع بینانه که نگاه کنیم دوستان در بخش خصوصی خیلی مثبت فکر کنیم کم کاری زیادی داشته اند تا کنون.

    • ناشناس 11 0

      این فرمایشهای مبسوط جناب فرهودی را باید طلا گرفت و هرزمان که لازم شد در مقابل انواع بهانه ها و نق زدنهای بخش خصوصی، مقابلشان قرار داد.

  • کارشناس ریلی 21 8

    باسلام
    آقای فرهودی محترمانه موارد را عنوان کردند وآقای راشدی کمی تند تر و هر دونفر هم موارد درستی را عنوان کردند، اما به واقع چرا مدیران گذشته راه آهن که همگی هم ثروت های افسانه ای دارند (که مشخص نیست با حقوق دولتی چگونه بدست آورده اند) ودر حال حاضر همگی در راس شرکت ها وکارخانه های تولید واگن ولکو موتیو هستند از واردات لکو موتیو و واگن اینقدر وحشت و واهمه دارند آیا رانتی این وسط در میان است که مردم بی خبر هستند خب اگر تولید کننده داخلی مشکل فنی وقیمتی ندارد رقابت کند و خود را ثابت کند ، اما به نظر مشکل رانتی است که قرار است شکسته شود تا برخی که تاکنون از این محل منتفع شده اند از منافع خود دور شوند.
    واقعا داستان اصلی چیست دلسوزی برای کشور را جیب شخصی؟؟

  • سیدجواد 1 17

    جناب تین نیوز راه آهن عددی نیست که قبول نکند اینها همه اش بهانه است برای رانت خواری واختلاس ودزدی از بیت المال است که همگی باهم همدست هستند برای غارت کردن ایران وفشار برمردم ودر اکثر کارهای کشور همین است.

    • ناشناس 2 0

      خودت عددی نیستی یا این ادبیاتت

  • خودم 20 2

    لکومتیو داخلی یک طنزه آشغالهای فرسوده هفتاد ساله رو رنگ میکنن بنام لکومتیو ! آفتابه هم نمیتونن بسازن چه برسه به لکومتیو!!!

    • ناشناس 4 12

      شما با این سبک اظهار نظر بی نظیر هستید!! لطفا سری به کارخانجات بزنید تا دقیق تر نظر دهید

    • ناشناس 4 7

      شما اول املا یاد بگیر بعد در مورد مهندسی مملکت اظهار نظر کن. کافر همه رو به کیش خود پندارد

  • رضا 23 0

    واگذاری راه اهن به بخش خصوصی بزرگترین اشتباه دولت بود سرمایه های راه اهن نابود شد شرکت رجا عملا نابود شد زمان واگذاری چند واگن داشت حالا چی شرکت بالاست تراورس کلی جرثقیل و سائل مکانیزه داشتن امروز چی کل اموال را چند نفر بالا کشیدن وبه کلی ثروت باد آورده رسیدن این وسط کارکنان وکارگران راه اهن و دولت ضرر کردن که بین تمام کارمندان وکارگران دولت کارکنان راه اهن کمترین حقوق را می گیرند بدون هیچ خدماتی کارکنان راه اهن که به شرکت‌های فولاد و وب اهن ونفت خدمات می دهند شاهد اختلاف فاحش بین حقوق خدماتی که داده میشه هستند چرا باید اینطوری باشه این سالها بازرسی دادستان کل کشور چکار می کردند که این همه اموال به غارت رفت

    • ناشناس 3 15

      واگذاری راه آهن غلط نبود! با تغییرات مدیریتی که داریم، بهترین تصمیمات به گند کشیده می شوند!! همه کارها با سعی و خطا انجام می شود و ما چون خیلی خوبیم، داریم سرمایه های کشور و ملت را نابود میکنیم.

  • ناشناس 9 2

    وجود رشوه گیری در معاملات

  • ناشناس 5 0

    جناب م. س.
    حرفاتون خیلی عجیبه!
    یعنی به نظز شما تقاضای واقعی بازار خیلی بیشتر از توان نولید داخل نیست؟