| کد خبر: 249803 |

◄ یک کارشناس: مردم با طناب دولت به چاه پروژه های عمرانی وارد نمی شوند

معتقدند مقدار نفتی که قابل فروش است، معلوم و مشخص و محدود است و بعید است که دولت برای مصرف هر دلار این درآمد چاهی نکنده باشد.

تین نیوز

برخی کارشناسان معتقدند ورود مردم به بحث تامین مالی پروژه های زیربنایی و ایجاد بسترهای سرمایه گذاری در پروژه های مولد عمرانی توسط مردم ضروری است.

به گزارش تین نیوز ، به اعتقاد این کارشناسان، ظرفیت و پتانسیل نقدینگی در اختیار مردم برای تامین مالی پروژه های عمرانی نیمه تمام در کشور مورد غفلت قرار گرفته است.

این در حالی است که پروژه های زیربنایی با بودجه های محدودی که می گیرند، تشنه تامین مالی بوده و از سوی دیگر، مردم نیز به واسطه شرایط موجود اقتصادی، علاقه مند به سرمایه گذاری در بازارهایی هستند که در وهله اول بتواند ارزش سرمایه آن ها را حفظ کند و در گام بعد برای آنان سودآوری به ارمغان بیاورد.

آنان تاکید می کنند در چنین شرایطی انتظار می رود دولت این پتانسیل و ظرفیت عظیم را بشناسد و با ایجاد بستر مناسب، نقدینگی موجود در دست مردم را به سمت این پروژه ها هدایت نماید.

با وجود ارایه این دیدگاه از سوی  برخی کارشناسان، بخشی دیگر از آنان نظر متفاوتی دارند.

این عده از کارشناسان معتقدند، سرمایه های مردمی هیچ علاقه ای به مشارکت در پروژه های عمرانی دولتی ندارند چون نرخ برگشت سرمایه ها پایین و موعد بازدهی آنها نامعلوم است و از همه مهمتر به مجری نابلد سپرده می شوند که با قدرت تمام می تواند انجام یک پروژه (مثلا راه آهن تبریز - میانه) را 20 سال طول بدهد.

به اعتقاد این دسته از کارشناسان، مردم با طناب دولت به چاه پروژه های عمرانی وارد نمی شوند.

آنان در مورد اجرای طرح های بزرگ و هزینه بر عمرانی از محل تهاتر نفت  نیز، عدم توجه به محدودیت منابع را مشکل عمده این پیشنهاد می دانند و معتقدند مقدار نفتی که قابل فروش است، معلوم و مشخص و محدود است و بعید است که دولت برای مصرف هر دلار این درآمد چاهی نکنده باشد.

به اعتقاد آنان با بذل و بخشش حواله نفت به پیمانکاران و مجریان پروژه های عمرانی آن هم برای این همه پروژه های کلان، بخش های دیگر دچار مشکل می شوند. ضمن این که از یک مجری یا مدیر یا پیمانکار  نمی توان انتظار داشت که برود و نفت بفروشد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.