اولویت کدام است:
◄ بومی سازی تکنولوژی قطارهای پرسرعت یا ساخت هواپیمای مسافربری؟
در شرایط تحریم و وقتی حتی برای تامین قطعات ATR ها هم مشکل ایجاد شده، بهتر است به جای ساخت هواپیمای مسافربری، سراغ بومی سازی حداکثری قطارهای پرسرعت رفت.
روز 16 آذر و همزمان با جلسه رای اعتماد مهرداد بذرپاش، او در بخشی از اظهارات خود سوال قابل توجهی را مطرح کرد.
به گزارش تین نیوز ، در آن جلسه، هنگامی که بذرپاش در حال دفاع از خود بود با اشاره به استراتژی های مورد نیاز در صنعت ریلی و هوایی کشور، گفت: این سوال وجود دارد که آیا هواپیما بسازیم یا بخریم؛ از چه کسی در شرایط تحریمی می توان خرید کرد یا خیر و حتی آیا باید هواپیمای دست دوم تهیه کنیم، این سوال ها وجود دارد.
سوالی که وزیر راه و شهرسازی در جلسه رای اعتماد خود مطرح کرد، همواره مورد بحث کارشناسان حمل و نقل نیز بوده است.
بیشتر بخوانید:
بذرپاش چه گفت که با 187 رای موافق ، به ساختمان عباس آباد رفت
اگرچه در این زمینه شهریور ماه امسال رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر پس از حضور رئیس جمهور در این دانشگاه، گفت: خیلی از مطالعات مربوط به ساخت هواپیمای ۷۲ نفره را انجام داده ایم و کار طراحی آن را نیز همین حالا توسط اساتید، دانشجویان تحصیلات تکمیلی و شرکت های دانش بنیان پیش می بریم.
سیدحسن قدسی پور افزود: ما این آمادگی را داریم که اگر به عنوان مثال امسال ۵۰ میلیارد تومان به ما بدهند، یک سری از مجموعه ها را تا خرداد ماه تحویل بدهیم. ما این طرح را شدنی می دانیم و برای آن برنامه اجرایی و عملیاتی داریم.
رئیس دانشگاه امیرکبیر در ادامه با بیان اینکه بحث بودجه برای دانشگاه ها همیشه چالش بوده و هست، اظهار کرد: ما بهترین راه حل برای تامین بودجه را این رویکرد می دانیم که کارهای صنعتی و نیاز کشور را به جای اینکه از طریق خارج کشور تامین کنیم، از داخل تامین کنیم.
وی افزود: با این روش هم نیروهای انسانی خودمان مشغول به کار می شوند، هم محصولاتشان عرضه می شود، هم با اشتغال به خودکفایی هم می رسیم و هم برای دانشگاه نیز درآمد کسب می شود و این مهمترین استراتژی ماست. مثل همان بحث هواپیما و برداشت از چاه های نفت، هوشمندسازی کارخانه ها و…
اگرچه رئیس دانشگاه امیرکبیر در اظهارات خود از امکان ساخت هواپیما در کشور خبر داده است اما برخی کارشناسان معتقدند: در ساخت هواپیمای مسافربری در سه بخش بدنه، اویونیک (الکترونیک پرواز) و موتور، روس ها با سابقه فراوان چند دهه ای و چینی ها با حجم بسیار بالای سرمایه گذاری در نهایت فقط توانستند در ساخت بدنه به موفقیت برسند.
این کارشناسان معتقدند: برزیلی ها، هلندی ها و ... هم فقط بدنه را می سازند و ساخت اویونیک و موتور کاملا به شکل انحصاری در دست چند کشور خاص است. برای مثال فناوری موتور مطمئن و کم مصرف فقط در دست جنرال موتور آمریکا، پرت اند ویتنی کانادا و آمریکا و رولزرویس انگلیس است و دیگر کشورهای فعال در ساخت هواپیما نیز از این موتورها بهره می برند.
به باور این کارشناسان، روس ها نیز برای ایجاد امنیت پروازهای خود سعی می کنند از موتورهای غربی بهره ببرند بنابراین اگرچه ساخت بدنه هواپیمای مسافربری در کشور شدنی است و حتی شاید بعد از چند دهه و سرمایه گذاری سنگین میلیارد دلاری بشود در بخش هایی از اویونیک هم به خودکفایی هایی دست یافت اما ساخت موتور علم انحصاری و لب مرزی است و حتی آلیاژهای به کار رفته در آن نیز دست هیچ کشوری نیست.
این کارشناسان در نهایت پیشنهاد می دهند در شرایط تحریم و وقتی حتی برای تامین قطعات ATR ها هم مشکل ایجاد شده، بهتر است به جای ساخت هواپیمای مسافربری، سراغ بومی سازی حداکثری قطارهای پرسرعت رفت.
به اعتقاد آنان؛ با این کار می توان با هزینه های کمتر، قطارهای پرسرعت تهران - مشهد، تهران - اصفهان - شیراز - بوشهر، تهران - تبریز ، تهران - اصفهان - زاهدان - چابهار، تهران - تبریز و تهران - اهواز را راه اندازی کرد.
به گفته این کارشناسان، راه اندازی قطارهای پرسرعت می تواند تحریم هوایی را بی اثر کند چراکه این نوع از حمل و نقل به عنوان وسیله ای سریع ، امن و در دسترس جایگزین حمل و نقل هوایی خواهد شد.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.