دریای خزر فرصتی برای دستیابی به اقتصاد دریا محور؛
◄ یک پیشنهاد برای افزایش صادرات از ایران به اروپا و چین
ایران با استفاده از مدل صادرات در امارات و شبکه ریلی ترانس خزر، می تواند صادرات خود را به اروپا و چین به طرز قابل توجهی افزایش دهد.
یک کارشناس حمل و نقل معتقد است اگر اقتصاد دریا محور مورد نظر دولت سیزدهم قرار دارد بهترین اقدام نهادینه کردن صادرات و ترانزیت و تجارت مشابه بنادر جنوبی و در ارتباط با کشورهای عربی در دریای خزر و برای بنادر شمالی است.
به گزارش تین نیوز، وی در بخش نظرهای کاربران این شبکه خبری عنوان کرد: ارتباط تجاری به شکل صادرات با بنادر آذربایجان و قزاقستان، دپوی کالا در بنادر این کشورها در دریای خزر، تاسیس شرکت در این کشورها و سپس صادرات کالا ایرانی از این کشورها به اروپا و پین و شرق آسیا، می تواند هدف مورد نظر دولت سیزدهم را برای گسترش بنادر، کاملا محقق کند.
این کارشناس گفت: ایران و امارات سالانه بیش از 11 میلیارد دلار تبادل تجاری دارند و کشورهای قزاقستان و آذربایجان به لطف جنگ اوکراین گسترش وسیعی در حجم بار عبوری را از چین به اروپا و برعکس، شاهد هستند.
او افزود: ایران با استفاده از مدل صادرات در امارات و شبکه ریلی ترانس خزر، می تواند صادرات خود را به اروپا و چین به طرز قابل توجهی افزایش دهد.
وی تاکید کرد: البته باید توجه داشت بنادر جنوبی کشور بیش از 200 میلیون تن ظرفیت دپوی بار دارند و ایران دارای انواع کشتی در جنوب است در حالی که بنادر شمالی سرجمع 30 میلیون تن ظرفیت دپوی بار دارند و ناوگان کشتی های ایران در این دریا برای رسیدن به حجم بالا صادرات و ترانزیت کوچک است.
به گفته وی در هر دو زمینه نیاز به گسترش بسیار بالایی وجود دارد.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.