| کد خبر: 225588 |

◄ سنوات رانندگان چگونه و چرا از بین رفت؟

یکی از مهم ترین موانع (البته از نگاه قانونگذار) در خصوص سنوات رانندگان جاده ای، بار مالی آن است.

تین نیوز

یکی از مهم ترین موانع (البته از نگاه قانونگذار) در خصوص سنوات رانندگان جاده ای، بار مالی آن است.

به گزارش تین نیوز، رئیس هیئت مدیره انجمن کارگری رانندگان یخچالدار خراسان رضوی این مطلب را در مورد از بین رفتن بخشی از سنوات بیمه رانندگان به دلیل اهمال شرکت های حمل و نقل بیان کرد و گفت: تا کنون به کارگیری طرحی که بتواند پایه حقوق رانندگان را برمبنای مدت سابقه کار آنها در این شغل تعیین نماید قابلیت اجرا نداشته است چون دولت در مورد نیمی از حق بیمه رانندگان خود مالک در قالب اجرای قانون بیمه رانندگان، تعهد پرداخت دارد.

محسن متقین در بخش نظرهای کاربران این شبکه خبری تاکید کرد: دلیل این موضوع هم آن است که با افزایش حقوق و اعمال سنوات و افزایش حقوق، به تبع حق بیمه سهم دولت و البته سهم راننده هم افزوده خواهد شد.

بیشتر بخوانید: چرا خودمالک در حمل و نقل کالای جاده‌ای کارفرما محسوب نمی‌شود؟

وی عنوان کرد: همچنین می دانیم کمک دولت برای پرداخت حق بیمه رانندگان فقط برای آن دسته از رانندگانی پیش بینی شده که فاقد کارفرما هستند و بسیاری از رانندگان حمل کالای جاده ای کارفرما دارند که آنان از پرداخت حق بیمه سهم کارفرما و نیز اعمال پایه سنوات رانندگان خودداری و از بودجه تخصیص یافته برای رانندگان خودمالک سواستفاده می کنند.

این فعال صنفی خاطرنشان کرد: البته وجود این همه انجمن صنفی کارفرمایی کامیونداران در کشور نشان می دهد مسلما کامیوندارانی در کشور هستند که رانندگانی را به کار گرفته اند و صلاحیت ورودشان به این گونه تشکلات  احراز شده است.

او با تاکید بر این که قدم اول را باید از همین تشکل ها و از افرادی که قراردادهای شفاهی یا کتبی برای عضویت در انجمن های کارفرمایی ارائه کرده و در این تشکل ها عضو شده اند شروع کرد، گفت: آنها مکلف به رعایت ماده ۳۸ قانون تامین اجتماعی هستند.

متقین افزود: کارفرما چه بخش خصوصی باشد و چه دولت، مکلف است کارگر خود را نزد تامین اجتماعی بیمه نماید نه اینکه سو استفاده نموده و او را خویش فرما تلقی کند.

وی عنوان کرد: این دوگانگی رفتار موجب سواستفاده عده کثیری غیر راننده در کشور شده است و جو را چنان متشنج کرده اند که کسی حق حرف زدن در این مورد را نداشته باشد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • راننده 1 0

    چراسنوات سال72تا80راننده گان کامل نیست راهکاری اندیشه شود تاکامل شود راننده گان مقصرنیستند اگربخواهند باگرفتن مبلغی ازخودراننده کامل می شود سنوات هشت سال باتشکر اگر خبرنگاران پیگیری کنند

  • محسن متقین 1 0

    سلام
    البته اگر اجازه بفرمایید من تیتر این مقاله رااصلاح کنم
    حق سنوات خدمت چرا وچگونه از بین رفت .

    والبته سابقه کار رانندگان با حق سنوات آنها دو موضوع متفاوت است .

    از سال ۱۳۸۰ با اجرایی شدن قانون بیمه رانندگان همه ساله براساس ضریب خاصی نسبت به حداقل حقوق کارگر ساده که مصوبه شورای عالی کار خواهد بود میزان حق بیمه سهم راننده ومعادل آن سهم کمک دولت تعیین میگردد.

    درسال جاری ضریب آن برای راننده پایه یکم یک ممیز پنجاه است .
    یعنی حقوق یک راننده پایه یکم بدون درنظر گرفتن اینکه چند سال یا چند ده سال سابقه کار رانندگی داشته باشد درست معادل یک ونیم برابر حداقل حقوق یک کارگر ساده که اولین سال بکار گمارده شدن اش باشد از او حق بیمه میگیرند ودولت نیز همین مقدار بابت حق بیمه کمک خواهد کرد.
    نتیجه این که رانندگان در پایان سی سال پرداخت بیمه با مبلغی معادل یک ونیم برابر معدل ۲۴ماه حقوق یک کارگر ساده بدون هیچ تخصص و تجربه کار را بعنوان حقوق بازنشستگی در هنگام بازنشسته شدن دریافت خواهد کرد .

    این مبلغ قائدتا اینقدر کم است که تامین اجتماعی اگر بودجه ای داشته باشد باید این مبلغ را به حداقل دریافتی بازنشستگان ترمیم کند .
    این را میگویند از بین رفتن حق سنوات یک راننده حرفه ای جاده ای...‌‌‌‌