| کد خبر: 218811 |

◄ افزایش روز افزون هزینه‌های ارزی، تهدیدی برای شرکت‌های ریلی

در شرایط خاص فعلی وام قرض‌الحسنه با سود صفر درصد نیز حلال مشکلات بخش مسافری نیست.

تین نیوز

در حالی که شیوع بیماری کرونا، مشکلات عدیده‌ای برای بخش مسافری ریلی به وجود آورده و در این زمینه تسهیلاتی نیز به شرکت‌های مسافربری ریلی اعطا شده است، یک کاربر تین نیوز معتقد است در شرایط خاص فعلی وام قرض‌الحسنه با سود صفر درصد نیز حلال مشکلات بخش مسافری نیست.

به گزارش تین نیوز، مهدی حجتی در بخش نظرهای کاربران این شبکه خبری با بیان مشکلات شرکت‌های ریلی را باید به 2 بخش وضعیت کرونایی و پسا کرونایی تقسیم کرد.

وی افزود: در شرایط خاص فعلی وام قرض‌الحسنه صفر در صد نیز حلال مشکلات بخش مسافری نیست، مشکل کاهش سفرها به دلیل وضعیت خطیر کنونی ممکن است تا ماه‌ها ادامه پیدا کند.

این کاربر تین نیوز در مورد ارایه وام به شرکت‌های ریلی عنوان کرد: این وام قرار است در کجا و طبق کدام پلن اقتصادی سود ایجاد کند؟ ظاهراً هدف از اعطای این وام، تسویه هزینه‌هایی است که امروزه بخش ریلی باید بپردازد تا زیر بار هزینه‌های جاری زنده بماند.

بیشتر بخوانید:

حجتی با بیان این‌که برای برون رفت از وضعیت کنونی تحریک تقاضای سفر می‌تواند این مشکل را حل کند که در این شرایط منطقی نیست، افزود: اما در مورد شرایط عادی (بعد از کرونا) باید بار دیگر بررسی شود که با کاهش روز افزون درآمد مردمی که مخاطب راه‌آهن هستند (بر اساس برابری ارزی) و افزایش روز افزون هزینه‌های ارزی شرکت‌های ریلی قرار است به چه نقطه‌ای برسند؟

او عنوان کرد: در حال حاضر اگر بلیت یک صندلی از قطار تهران مشهد به طور متوسط حدود بین 90 تا تا 180 هزار تومان فرض شود که همین مبلغ ناچیز برای بسیاری از خانواده‌های حداقلی بگیر و کم درآمد ایرانی سنگین و خارج از سبد هزینه‌های سالانه است.

وی گفت: این در صورتی است که بسیاری از هزینه‌های بخش ریلی ارزی و بی‌اعتنا به شرایط داخل کشور همگام با جهان خارج از ایران بالا می‌رود.

این کاربر تین نیوز، افزود: اگر سیاست کاهش ارزش ریال و سرکوب حقوق و درآمد همچنان به این شکل پیش رود سرآخر دولتی شدن شرکت‌های ریلی موضوعی دور از ذهن نیست، خصوصی سازی در شرایطی معنا پیدا می‌کند که اقتصاد دولت زده، دستوری و بسته نباشد.

حجتی گفت: جدای از اصل فضای اقتصادی حاکم بر کشور که در ید راه‌آهن و شرکت‌های ریلی نیست باید با تغییر برخی از سیاست‌ها و استقبال از ایده‌های درآمدزا سعی کرد از اکوسیستم معیوب درآمدی فعلی بیرون آمد.

وی عنوان کرد: به عنوان مثال اعطای تسهیلات از طریق کارت اعتباری سفر به خود مسافران بالقوه داده شود که در این شرایط سود بانکی نیز گریبانگیر شرکت‌های ریلی نمی‌شود.

این کاربر تین نیوز تاکید کرد: همچنین سیاستگذاری راه‌اندازی قطارهای پرسرعت نیز از مواردی است که از طریق آن می‌توان مشتریانی که از نظر وضعیت درآمد، قشر متوسط به بالای جامعه هستند را به استفاده از قطار ترغیب کرد تا این صنعت بتواند به سود دهی واقعی برسد.

به گفته وی با استفاده از حمل و نقل ترکیبی ریلی و جاده‌ای و... نیز می‌توان تحولات بزرگی در این بخش ایجاد کرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.