| کد خبر: 201281 |

◄ راهکار تازه برای جلوگیری از سرقت تجهیزات ریلی

جان مردم (مسافری) و اموال مردم (باری) جای بحث و مماشات ندارد.

تین نیوز

یک کارشناس حمل و نقل ریلی معتقد است رصد دائم قطعات و اجزای فنی و خطوط ریلی و نیز مانیتورینگ این قطعات به‌صورت آنلاین، در کشور موجود است.

به گزارش تین نیوز، در چند ماه گذشته گزارش‌های متعددی از سرقت تجهیزات ریلی در خطوط مختلف منتشر شد که مهمترین مورد آن مربوط به حادثه ریلی قطار زاهدان - تهران بود.

اگرچه می‌توان گفت حادثه ریلی زاهدان به علت تلفاتی که داشت مهمترین حادثه‌ای بود که در چند سال اخیر به دلیل این گونه سرقت‌ها رخ داده، اما به طور قطع آخرین آن نبوده است.

همین 2 هفته پیش بود که «فرشاد زادخور» مدیرکل راه آهن شمال شرق (۱) در گفت و گو با برنا اعلام کرد: پدیده پیچ‌دزدی از سوی سارقان در خطوط ریلی فرعی و فرسوده راه‌آهن استان سمنان شدت دارد.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته پدیده پیچ دزدی باعث خسارت‌های جبران ناپذیری به خطوط ریلی کشور شد و دلیل خروج قطار اتوبوسی گرگان- اینچه برون از ریل که در سال‌های نه چندان دور اتفاق افتاد، سرقت تجهیزات ریلی اعلام شد.

زادخور تصریح کرد: سارقان، پیچ‌ها را به عنوان ضایعات آهن به قیمت ناچیز به فروش می‌رسانند در حالی که قیمت نصب این تجهیزات بسیار قابل توجه است.

بیشتر بخوانید:

خبرهای مربوط به سرقت تجهیزات ریلی در حالی منتشر می‌شود که یک کارشناس ریلی در بخش نظرهای کاربران تین نیوز برای حل این مشکل راهکاری ارایه داده است.

احمد خشنودی در این مورد عنوان کرد: بدون توجه به علت یک سانحه خاص، با استفاده از تکنولوژی در دسترس‌مان که امروزه در اکثریت ایستگاه‌ها قابلیت نصب و راه‌اندازی دارد (با توجه به پوشش شبکه 4G و سرویس‌های اینترنت همراه اپراتورهای مختلف در اکثریت نقاط کشور) می‌توان به‌سهولت از وقوع این‌گونه حوادث و سوانح دلخراش و تاسف‌بار جلوگیری کرد.

وی افزود: رصد دائم قطعات و اجزا فنی و خطوط ریلی و نیز مانیتورینگ این قطعات به‌صورت آنلاین، چیزی نیست که امروز در کشور موجود نباشد یا دستیابی به آن، رویا و خیال باشد.

این کارشناس تاکید کرد: تکنولوژی IoT (مشهور به اینترنت اشیا) امروز در کشور قابل پیاده‌سازی و سرویس‌دهی است که هیچ سارق، خرابکار، معترضِ دست به آچار و یا هرگونه عامل اختلال و یا ایجاد سانحه را، از آن گریزی نیست چون جان مردم (مسافری) و اموال مردم (باری) جای بحث و مماشات ندارد.

خشنودی گفت: مسئله حقوقی و بار کیفری این اقدام نیز باید شدیدتر بوده و در مورد شدت مجازات این‌گونه اعمال(با هر انگیزه‌ای) به‌طور عمومی از طریق رسانه‌های جمعی و به‌طور مکرر به مخاطبان اطلاع رسانی شود، اگر چه عدم اطلاع از کیفر و مجازات، هم نمی‌تواند دلیلی بر عدم محکومیت در جرایم مختلف باشد!

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • مرد نگهبان 0 5

    آخه اینترنت اشیا برای پیچ های ریل؟ میدونید چند کیلومتر ریل داریم؟ میدونید حتی اگر دقیقا بدونیم کدوم پیچها از کدوم مسیر ها سرقت شدند باز هم تا تعمیر و نگهداریشون حوادث زیادی اتفاق میفته

    این موضوع فقط با فرهنگ سازی ممکنه بشه درست بشه اگرچه راهکارهای دیگری هم هست که گفتنش فایده نداره چون عزم جزمی برای انجامش در حمهوری اسلامی وجود نداره

  • احمد خوشنودی 13 1

    نه خیر، اینترنت اشیاء برای تجهیزات تراک، محور شمارها، سیگنالها، و ...تمام ریل و متعلقاتش
    سرقت ها فقط پیچ ریل نیستند، تمام تجهیزات موجود در محوطه نظارتی ایستگاه تا مگنتهای دوطرف ایستگاه و سیگنالهای ورودی و هوم سیگنال و... هر آنچه در محوطه وجود دارد با اینترنت اشیا قابل مانیتورینگ و حفظ و نگهداریست_ پیچ ها!!! ؟ تنها موارد سرقتی نیستند
    مساله ی تگ ها و برچسب های هوشمند برای پیچ ها در اختیار هستند و بسیاری از موارد و راهکارهای دیگر که مطرح کردنش نیاز به تخصص و اشنائی مخاطب در این زمینه دارد.