| کد خبر: 185607 |

◄ روایتی متفاوت از مونوریل قم؛ طرحی که دوساعته تصویب شد

رئیس جمهور وقت، بعد از برچیده شدن پایه‌های منوریل تهران، با ایجاد رقابت بین شهرداری‌های کشور، گفته بوده که هر شهرداری که قبول کند شبکه منوریل را در شهرش ایجاد کند، از نظر اعتباری تأمین می‌شود.

تین نیوز

یک مقام مسئول اسبق قم گفت: هیچ‌گاه در جلسات متعدد کارشناسی، بحثی در مورد مونوریل قم، مبدأ و مقصد، ضرورت و کارکرد و حجم جابه‌جایی آن مطرح نشده بود و مصوبه‌ای هم نداشت.

به گزارش تین‌نیوز، همزمان با وقوع سیل در کشور و خسارات‌های سنگینی که این رخداد به زیرساخت‌های کشور وارد کرد، بحث ساخت و سازهای عمرانی غیرکارشناسی در شبکه‌های اجتماعی داغ شده است.

یکی از پروژه‌های حمل‌ونقلی که در این زمان مورد توجه کارشناسان قرار گرفته، مونوریل قم است که «سعید قصابیان» کارشناس حمل‌ونقل در مورد آن معتقد است: نه تنها اصل ضرورت مونوریل، برای قم زیر سوال است بلکه این مونوریل در بستر رودخانه احداث و نیمه‌کاره رها شده و سرمایه هنگفتی که خرجش شده نیز در حال ضایع شدن است و آخر این‌که برای سد بالا دست آن نیز امکان سرریز شدن وجود دارد.

با انتشار این مطلب در شبکه خبری تین‌نیوز، «حسن رحمانی» مدیر کل اسبق حمل‌ونقل قم در پیامی که به بخش نظرات کاربران این شبکه خبری ارسال کرد به شرح چگونگی احداث مونوریل قم پرداخت و گفت: از تیرماه ۱۳۸۵ و پس از انتصاب به سمت مدیر کل حمل‌ونقل قم، در جلسات متعدد شورای ترافیک استان با بحث مطالعات خطوط BRT و البته مترو مواجه شدم، مطالعات گسترده‌ای هم  در این زمینه انجام شده و در مراحل نهایی بود.

وی افزود: بیشترین بحث در آن اواخر، نحوه عبور مترو در زیر خیابان ارم در مجاورت حرم بود که در نهایت هم تصویب فنی و برای تصویب نهایی به مراجع بالاتر ارجاع شد.

او تاکید کرد: در همین ایام یک روز دعوت نامه‌ای مبنی بر برگزاری مراسم کلنگ‌زنی مونوریل واصل شد و ما را در حیرت کامل قرار داد، چرا که هیچ‌گاه در جلسات متعدد کارشناسی، بحثی در مورد آن، مبدأ و مقصد، ضرورت و کارکرد و حجم جابه‌جایی آن مطرح نشده بود و مصوبه‌ای هم نداشت، پس این معجزه کی و کجا اتفاق افتاده بود؟

رحمانی خاطرنشان کرد: در جلسه افتتاحیه هم مختصری شنیدیم، اما آن‌چه حیرت‌انگیز بود این‌که، رئیس جمهور وقت، بعد از برچیده شدن پایه‌های مونوریل تهران، با ایجاد رقابت بین شهرداری‌های کشور، گفته بوده که هر شهرداری که قبول کند شبکه مونوریل را در شهرش ایجاد کند، از نظر اعتباری تأمین می‌شود (نقل به مضمون از رئیس وقت شورای شهر حجت‌الاسلام آتش زر) و مسئولان شهر قم هم احداث این شیوه از حمل‌ونقل درون شهری را پذیرفته و حسب روایت دکتر «ناصر پورمعلم» معاون آموزش و پژوهش وقت وزارت راه و شهرسازی طرح مذکور یک شبه و در ظرف ۲ ساعت در شورای‌ عالی ترابری و شهرسازی (نقل به مضمون ) تصویب شده است.

مدیر کل اسبق حمل‌ونقل قم ادامه داد: اکنون قریب به 10 سال از این جریان می‌گذرد و هنوز ۱۸ کیلومتر خط مونوریل قم به نتیجه نرسیده و حسب ظاهر در کرمانشاه هم با مشکل مواجه شده است.

او گفت: من از کرمانشاه خبری ندارم، ولی در قم از روز اول بخشی از اعضای شورای شهر با آن، به‌ دلایل کارشناسی، مخالف بوده و البته بسیاری از اعضای جامعه مدرسین و سایر علما به‌خاطر ایجاد منظری نامتجانس با حرم حضرت معصومه سلام الله علیه و همچنین محدودیت دید، با احداث آن در بستر رودخانه و بالاخص از مقابل حرم به شدت مخالف بودند.

این مدیر اسبق خاطرنشان کرد: بعضاً ادعا می‌شد که در این مقطع مونوریل به صورت زیرزمینی حرکت می‌کند و بعضاً هم می‌گفتند، در آنجا چرخش خواهیم داشت، ولی به عنوان یکی از اعضای شورای ترافیک باید عرض کنم که هیچ‌وقت طرحی از آن را در جلسات شورای ترافیک ندیدم و نظراتی هم که مطرح می‌شدند عموماً در جراید استان بود.

به گزارش تین‌نیوز، او با بیان این‌که اکنون معتقد است باید از هر 2 خط به هر طریقی که هست بهره‌برداری شود، تا محاسن و عیوب واقعی این نوع از شیوه حمل‌ونقل برای جامعه مهندسی ایران روشن شود، افزود: ضمن آن‌که احداث مونوریل در بستر رودخانه ظاهراً در سایر کشورها دارای سابقه است و من آن را در کوالالامپور در پایتخت مالزی دیده‌ام.

رحمانی تاکید کرد: البته اگر روان آب‌های قم‌رود را کنترل کرده و موانع فیزیکی منصوبه در بستر رودخانه را جمع‌آوری نمایند، به گونه‌ای که فقط فضای سبز و آب‌نماهایی که بتواند در مقابل شدت جریان مقاومت کند، باقی بمانند، با توجه به محدود بودن زمان عبور سیل، مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ایرانی مسلمان 0 0

    چیزی جدیدی نیست این هم بزرگتر از برجام نیست که دوساعته در مجلس شورای اسلامی تصوبت شد

  • سعید قصابیان 1 0

    با سلام و تشکر ازشفاف سازی مدیر کل اسبق حمل‌ونقل قم و اظهار تاسف از اینکه چگونه اموال عمومی به این راحتی میتواند ملعبه ی دست سیاست بازان شود و مطالعات کارشناسی چگونه به این آسانی میتواند قربانی تصمیمات خلع الساعه فرصت طلبان بشود در مورد امکان عبور منوریل از بستر رودخانه به عرض میرسانم که :
    عبور منو ریل از بستر رودخانه به لحاظ فنی کاملا ممکن و بدون اشکال است.اما نکته ی مورد اشاره این قلم آن بود که نصب منوریل یا دیگر تاسیسات شهری در بستر قمرود محصول این ذهنیت غلط است که میشود در بستر رودخانه ها ساخت و ساز کرد و پارک و پارکینگ احداث کرد و فراموش کرد که آنچه امروز خشک است قبلا بستر عبور آب بوده و پس از این هم ممکن است آب دوباره در آن جریان پیدا کند. آنچه در شیراز اتفاق افتاد محصول همین نگرش بود و اگر به چند سال قبل مراجعه کنید به خاطر خواهید آورد که در حدود یک دهه ی پیش شیراز سیل مشابهی را تجربه کرد ( که از آن درس نگرفتیم) و چند سال پیش جریان آب قمرود پارکینگ و همه ی خودرو هایی که در آنجا پارک شده بودند را با خود برد و تلفات ببار آورد.
    به لحاظ طراحی شهری خیلی فرق میکند که منو ریل را در بستر رودخانه عبور دهید با علم به اینکه اینجا ممکن است در آینده آبی شود و یا اینکه منو ریل را در بستر رودخانه عبور دهید در حالیکه غفلت کرده اید از اینکه این بستر ممکن است دوباره آبی شود.

  • ناشناس 0 0

    این که رودخانه تبدیل به خیابون بشه نباید تابو در نظر گرفته بشه. در حقیقت شاید تمام خیابون های معروف شهرهای دنیا و ایران زمانی رودخونه بودن و منابع آبشون هم خشکونده شدن در حومه ی شهر البته فرق می کنه مثل حادثه ای که در شیراز اتفاق افتاد.
    در مورد مونوریل قم. برخی میگن شهر قم نیازی بهش نداره. شاید زمان تصویبش این مسیر در قم ترافیک نداشت ولی امروز ترافیک وحشتناکی داره و بی آرتی هم به معنی ترافیک بیشتر برای سایر خودروها هست و اجرایی شدن مونوریل ضروری به نظر میرسه.