| کد خبر: 185444 |

◄ تصویر منوریلی که در بستر رود احداث شد!

منوریل قم نه تنها اصل ضرورتش برای قم زیر سوال است بلکه در بستر قم رود احداث و نیمه کاره رها شده است.

تین نیوز

هم‌زمان با وقوع سیل در نقاط مختلف کشور که موجب مرگ تعداد زیادی از هموطنان‌مان در کشور شد و زیرساخت‌های بسیاری را نابود و تعدادی زیادی از مردم را بی‌خانمان کرد، یکی از کارشناسان حمل‌ونقل در شبکه‌های اجتماعی با انتشار تصویری از منوریل قم شرحی بر آن نوشت که در ادامه آمده است.

سعید قصابیان در شرح تصویری از منوریل قم، نوشت: نه تنها اصل ضرورت منوریل، برای قم زیر سوال است بلکه در بستر قم رود احداث و نیمه کاره رها شده و سرمایه هنگفتی که خرجش شده نیز در حال ضایع شدن است و آخر این‌که برای سد بالا دست آن نیز امکان سرریز شدن وجود دارد.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • حسن رحمانی 0 0

    H R:
    بنام خدا ، من از تیرماه ۱۳۸۵ که به سمت مدیر کل حمل و نقل قم منصوب شدم در جلسات متعدد شورای ترافیک استان با بحث مطالعات خطوط BRT و البته مترو مواجه شدم، مطالعات گسترده ای هم انجام شده بود و مراحل نهایی آنرا می گذراند ، بیشترین بحث در این اواخر ، نحوه عبور مترو در زیر خیابان ارم در مجاورت حرم بود ، که النهایه هم تصویب فنی شد و برای تصویب نهایی به مراجع بالاتر ارجاع شد. در همین ایام یک روز دعوت نامه ای مبنی بر برگزاری مراسم گلنک زنی منوریل واصل و ما را در حیرت کامل قرار داد ، چرا که هیچگاه در جلسات متعدد کارشناسی ، بحثی در مورد ، آن ، مبدا و مقصد ، ضرورت و کارکرد و حجم جابجایی آن مطرح نشده و مصوبه ای هم نداشت ، پس این معجزه کی و کجا اتفاق افتاده بود.
    القصه در جلسه افتتاحیه هم مختصری شنیدیم ، اما آنچه حیرت انگیز بود اینکه ، رئیس جمهور دکتر احمدی نژاد، بعد از برچیده شدن پایه های منوریل تهران، با ایجاد رقابت بین شهرداریهای کشور، گفته بوده که هر شهرداری که قبول کند که شبکه منوریل را در شهرش ایجاد کند ، از نظر اعتباری تامین می شود ( نقل به مضمون از رئیس وقت شورای شهر حجه الاسلام آتش زر ) و مسئولان شهر قم هم احداث این شیوه از حمل و نقل درون شهری را پذیرفته و حسب روایت دکتر ناصر پور معلم معاون آموزش و پژوهش وقت وزارت راه و شهرسازی طرح مذکور یک شبه و در ظرف ۲ ساعت در شورای های عالی ترابری و شهرسازی ( نقل به مضمون ) تصویب شده است. آلان قریب به دهسال از آن واقعه می گذرد و هنوز ۱۸ کیلومتر خط منوریل قم به نتیجه نرسیده است ، و حسب ظاهر در کرمانشاه هم با مشکل مواجه شده و حتی زمزمه برچیدن پایه های آنها مجددا مطرح شده است.
    من از کرمانشاه خبری ندارم ، ولی در قم از روز اول بخشی از اعضای شورای شهر با آن، بدلایل کارشناسی مخالف بوده و البته بسیاری از اعضای محترم جامعه مدرسین و سایر علما بخاطر ایجاد منظری نا متجانس با حرم حضرت معصومه سلام الله علیه و همچنین محدودیت دید ، با احداث آن در بستر رودخانه و بالاخص از مقابل حرم به شدت مخالف بودند، بعضا ادعا می شد که در این مقطع منوریل به صورت زیر زمینی حرکت می کند و بعضا هم می گفتند ، در آنجا چرخش خواهیم داشت، ولی به عنوان یکی از اعضای شورای ترافیک باید عرض کنم که هیچوقت طرحی از آن را در جلسات شورای ترافیک ندیدیم و نظراتی هم که مطرح می شدند عموما در جراید استان بود.
    آلان معتقدم باید از هر دو خط به هر طریقی که هست بهره برداری شود ، تا محاسن و عیوب واقعی این نوع از شیوه حمل و نقل هم برای جامعه مهندسی ایران روشن شود. ضمن آنکه احداث منوریل در بستر رودخانه ظاهرا در سایر کشورها دارای سابقه است و نت آتر را در کوالالانپور در پایتخت مالزی دیدم و البته اگر روانآبهای قمرود را کنترل کرده و موانع فیزیکی منصوبه در بستر رودخانه را جمع آوری نمایند ، به گونه ای که فقط فضای سبز و آب نماهایی که بتواند در مقابل شدت جریان مقاومت کند، با توجه به محدود بودن زمان عبور سیل ، مشکلی ایجاد نخواهد کرد. کما اینکه در سیل نوروز ۸۸ هم با توجه به اقدامات انجام گرفته در تخلیه خودروهای پارک شده در بستر رودخانه ، می توانستیم با اقدامات ضربتی باقیمانده خودروهایی که صاحبانش را نتوانسته بودند پیدا کنند را با جرثقیل خارج می کردیم و در عین حال باید از ابتدای صبح کل تردد در آن ممنوع می گردید. در واقع اگر تلاش مسئولان شهرداری نبود ، خسارات وارده بیش از آن می بود.