| کد خبر: 228104 |

در جاده کمیجان چه خبر است؟

گفته می شود که جاده ارتباطی کمیجان یکی از حادثه خیزترین محورهای مواصلاتی استان مرکزی است و همه ساله به سبب حجم ترافیک و رفت وآمد و عدم وجود استانداردهای مورد نیاز یک جاده بین شهری، خسارت‌های جانی ومالی فراوانی بر مردم این منطقه تحمیل می شود.

تین نیوز

گفته می شود که جاده ارتباطی کمیجان یکی از حادثه خیزترین محورهای مواصلاتی استان مرکزی است و همه ساله به سبب حجم ترافیک و رفت وآمد و عدم وجود استانداردهای مورد نیاز یک جاده بین شهری، خسارت‌های جانی ومالی فراوانی بر مردم این منطقه تحمیل می شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، در همین رابطه این‌روزها در شبکه های اجتماعی هشتگی تحت عنوان "کمیجان جاده ندارد" راه اندازی شده است و مردم و فعالان اجتماعی این شهرستان معتقدند که این جاده در واقع نه یک محور مواصلاتی که مسیری برای تبلیغات انتخاباتی است! آنها می گویند مسئولان یکی پس از دیگری از این جاده گذر می‌کنند، اما برای رای جمع کردن و نه برای رفع مشکل!

در کارزاری که با هشتگ "جاده کمیجان را اصلاح کنید" از طرف مردم شهرستان کمیجان و شهرهای مجاور در فضای مجازی براه افتاده درخواست اصلاح و تعریض جاده اصلی شهرستان کمیجان به مرکز استان مورد تاکید قرار گرفته و خطاب به محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی و محمباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه آمده است:

"جاده اصلی شهرستان کمیجان به مرکز استان(اراک) به دلیل نامناسب بودن، هر ساله ده‌ها و صدها قربانی از مسافرین، بویژه جوانان می‌گیرد و احتمالا جنابعالی نیز لیست ۱۸۰ نفره قربانیان را قبلا در مسجد کمیجان مشاهده کرده‌اید.

وزیر محترم راه و شهرسازی استانداران و فرمانداران زحمتکش و پرتلاش یکی پس از دیگری می‌آیند و می‌روند و این جاده همچنان محل رأی‌آوری برای نمایندگان مجلس شورای اسلامی باقی مانده است.

چهار دهه از عمر جمهوری اسلامی گذشته ولی گلوگاه توسعه شهرستان کمیجان (جاده) همچنان تنگ و بدون حاشیه ایمنی و ویران و پر دست‌انداز باقی مانده است تا مسئولین دلسوز و محترم کشور با بهانه قرار دادن آن محملی برای سخنرانی و کسب رأی و اعتبار داشته باشند.

لذا از وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان برنامه و بودجه خواهشمندیم به وعده‌های خویش عمل کرده و اعتبارات لازم را برای عمران و بهبود تعریض و حذف نقاط خطرساز جاده تأمین نمایند."

حق مردم کمیجان ضایع شده است

عباس کمیجانی یکی از شهروندان شهرستان کمیجان که بارها مشکلات این جاده را با ایسنا مطرح کرده گفت: در دوره دولت نهم مصوب شد جاده کربلا که از سمت غرب به شرق جریان دارد از آهنگران، ساروق، کمیجان و قهاوند عبور کند که بعد از دولت نهم و دهم، با دخالت برخی نمانیدگان وقت، اصل مصوبه تغییر یافت و به مسیر فرمهین، خنجین، کمیجان و قهاوند تبدیل شد و از طرفی راه اصلی کمیجان نیز به اندازه ۱۰ کیلومتر طولانی شد.

وی افزود: با این تغییر مسیر و نقشه، حق مردم کمیجان ضایع شده و مردم از مسئولین گلایه دارند که چرا باید این تغییر مسیر صورت گیرد؟

این شهروند کمیجانی بیان کرد: تاکنون افراد زیادی در جاده کمیجان جان خود را از دست داده‌اند و هنوز هم هیچ اتفاقی جهت بهبود این مسیر صورت نگرفته است.

وی بیان کرد: مشکل جاده کمیجان با تعریض حل نمی‌شود چراکه این جاده مشکلات فراتر از تعریض دارد و برای مردم کمیجان، ساروق و ...به یک کشتارگاه تبدیل شده، این در حالی است که زیرساخت این جاده برای ایجاد بزرگراه آماده است. وزیر راه و شهرسازی قول مساعد داده بود که از بودجه ملی برای این جاده استفاده شود اما استاندار مرکزی توجه بیشتری به جاده فراهان دارد و طبق گفته وی قرار است جاده کمیجان همچنان به عنوان یک جاده فرعی باقی مانده و تعریض شود، اما جاده فراهان به بزرگراه تغییر پیدا کند که مردم کمیجان از این مسئله گلایه شدیدی دارند. کمیجان و فراهان از نظر جمعیتی نیز با یکدیگر قابل مقایسه نیستند و کمیجان دارای جمعیت بیشتری است.

این شهروند بیان کرد: جاده نامناسب کمیجان، این شهرستان را از بسیاری سرمایه گذاری‌ها محروم کرده چراکه سرمایه گذاران بدلیل نامناسب بودن زیرساخت مواصلاتی، تمایلی به حضور در این شهرستان ندارند.

وی ادامه داد: نامه ای از سوی مردم شهرستان کمیجان به استاندار فعلی نیز ارسال شده که البته مشخص نیست این نامه در حال حاضر در کمد کدام مسئول بایگانی شده و تنها می‌گویند که ما در حال تعریض جاده هستیم. مسئولین طی گزارشی به تهران خبر از شروع فعالیت در این جاده دادند و گفته شده قرار است از آهنگران به ساروق و کمیجان جاده دو بانده شود که این ادعا درست نیست و هیچ اقدامی در این جاده صورت نگرفته و تنها جاده برای تعریض آنهم به صورت نمادین، به اندازه یک متر شخم زده شده است. این دروغ‌ها ظلم در حق مردم است.

کمیجانی که می گوید در این مورد با استاندار مرکزی صحبت کرده افزود: وی به بنده گفت شما مخالف چهار بانده شدن جاده فراهان نباشید، راه چاره‌ای برای جاده کمیجان هم پیدا خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: مردم کمیجان در حوزه‌های مختلف درمانی، فاضلاب، جاده و ... محروم و فقیر هستند و توجهی به این شهرستان نمی‌شود.

فوت ۴۰۰ نفر در ۱۰ سال گذشته در جاده کمیجان

غلامرضا کمیجانی یکی از فعالان اجتماعی این شهرستان نیز در اینباره گفت: جاده کمیجان یک جاده قدیمی است که در گذشته به عنوان یک جاده شوسه استفاده می شد و بعد از انقلاب نیز با ریختن آسفالت و ترمیم، رها شد، البته در آن زمان تردد در این مسیر به شدت حال حاضر نبود و شاید روزانه حداکثر ۲۰ ماشین از این مسیر عبور می‌کرد اما الان جاده جوابگوی تردد موجود نیست.

وی که مدعی است طی ۱۰ سال گذشته حداقل حدود ۴۰۰ نفر در این جاده جان خود را از دست داده‌اند، می گوید: البته آمار واقعی بیشتر از این تعداد است، پیگیری هایی در این خصوص شده، اما متاسفانه برخی مسئولین توجه کمی در این زمینه دارند که علت آن هم مشخص نیست. جاده کمیجان مرکز استان را به ۶ شهرستان وصل می‌کند و باید از اهمیت بالاتری برخودار باشد.

کمیجانی بیان کرد: ۱۰ سال پیش مقرر شده بود طرحی موسوم به جاده فرش در این جاده اجرا شود که در هیئت وزیران نیز تصویب شد، اما متاسفانه با لابی گری ها و نفوذ نماینده وقت فراهان در مجلس و هماهنگی استاندار وقت، مسیر جاده فرش تغییر کرد، این در حالی است که این نامگذاری نیز به جهت سابقه جیریا و ساروق در حوزه تولید فرش انجام شده بود، اما در نهایت مسیر جاده به سمت فراهان و خنجین تغییر کرد.

وی اضافه کرد: مخالف برقراری این جاده نیستیم، اما مسیر جدید صعب العبور است و ممکن است تا ۵۰ سال آینده هم به کمیجان نرسد و در همین راستا مردم کمیجان و ساروق تقاضا دارند که جاده فرش که حق مردم است در همان مسیر اولیه، اجرا شود. در همین راستا با رئیس سازمان برنامه و بودجه استان صحبت شده و وی نیز بر این مهم صحه گذاشته است که چنین طرحی بوده اما ۱۰ سال پیش طرح عوض شده و استاندار نیز متاسفانه بیشتر موافق با مسیر جدید این جاده از سمت فراهان و خنجین است.

این فعال اجتماعی بیان کرد: در جاده کمیجان هم که صحبت از تعریض آن می‌شود، در واقع تعریضی انجام نمی‌شود بلکه تنها یک آسفالت بسیار ضعیف در حال انجام است که با گذشت یک فصل سرد مجددا تخریب خواهد شد و مسئولان تنها در حال توجیه کردن مردم هستند. مطالبه مردم اصلاح دقیق جاده است تا جاده برای مردم امن باشد. مردم شهرستان برای یک آزمایش ساده باید از این جاده به سمت اراک تردد کنند و روزانه هزاران ماشین از این مسیر رفت و آمد می کند اما متاسفانه هیچکس در این خصوص پاسخگو نیست.

کمیجانی افزود: ابتدا جاده فرش در مسیر آهنگران، ساروق، جیریا، کمیجان، قهاوند و همدان تعریف شده بود که از ۱۰ سال پیش به اراک، فرمهین، خنجین و کمیجان تغییر پیدا کرد که ظلم در حق مردم کمیجان است.

یک سوم از جاده کمیجان تعریض شده است

رستمی، فرماندار شهرستان کمیجان نیز در اینباره گفت: پیگیری تعریض جاده کمیجان از سال ۹۰ آغاز شد، اما به سبب مسائل اعتباری این تعریض صورت نگرفت، البته حدود یک سوم از این جاده تعریض شد اما ادامه آن باقی ماند و امسال نیز تامین اعتباری حدود ۱۸ میلیارد تومان جهت تعریض این جاده انجام شده که در مرحله انعقاد قرارداد و تعیین پیمانکار است تا ادامه کار انجام شود. قرارداد قبلی با پیمانکار دیگری بود که متاسفانه پیمانکار قبلی کار را رها کرد.

وی افزود: با هماهنگی‌های صورت گرفته تعریض جاده آغاز شده، اما در حال حاضر در فضای مجازی از سوی مردم درخواست‌هایی در خصوص تبدیل جاده به یک جاده بزرگراهی از آهنگران به ساروق و کمیجان مطرح است. سال‌های گذشته مصوب شده بود این جاده از فرمهین به خنجین و کمیجان طی شود اما انتظار شهروندان حرکت این جاده از آهنگران، ساروق، کمیجان، قهاوند و همدان است.

فرماندار کمیجان اضافه کرد: به گفته استاندار مرکزی، مطالعات اولیه این جاده بزرگراهی در گذشته انجام شده و امکان جابجایی آن وجود ندارد از طرفی درخواست هایی شده که از اعتبارات ملی جهت تسریع در تعریض جاده فعلی کمیجان مبلغی تخصیص یابد.

سرعت پیمانکار در تعریض جاده کمیجان پایین است

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی در اینباره گفت: اعتبار لازم جهت تعریض جاده مشخص شده به طوری که در سال جاری ۱۰ میلیارد تومان اعتبار به این جاده اختصاص پیدا کرده و مجوز اعتبار دیگری نیز اخذ شده است.

حسن آصفری بیان کرد: پیمانکار در راستای انجام تعریض این جاده باید سرعت خود را افزایش دهد تا بتوان هرچه زودتر تعریض جاده را اتمام رساند تا بتوانیم در نهایت شاهد کاهش حجم تصادفات در این جاده باشیم. برخی مناطق جاده دارای پیچ های خطرناکی است که می تواند حوادث خطرناکی را برای مردم به همراه داشته باشد و باید از اعتبارات استانی و ملی جهت تکمیل این جاده استفاده کرد.

۳۰ کیلومتر از جاده کمیجان تعریض شده است

مدیرساخت و توسعه راه های راه و شهرسازی استان مرکزی نیز در اینباره گفت: از مجموع ۵۴ کیلومتر جاده کمیجان- ساروق، ۳۰ کیلومتر از جاده تعریض شده و برای مابقی مسیر نیز قرارداد پنج کیلومتر از سوی راهداری و پنج کیلومتر نیز از سوی راه و شهرسازی منعقد شده و در حال انجام است.

حمزه‌لوئی بیان کرد: در راستای تعریض این جاده، ۱۰ میلیارد تومان از سوی سازمان راهداری و یک میلیارد تومان از راه و شهرسازی تامین اعتبار شده و کار در حال انجام است. ۱۰ کیلومتر نهایی نیز در صورت تامین اعتبار تکمیل خواهد شد که البته تلاش بر این است که از اعتبارات ملی برای آن استفاده شود.

به گزارش ایسنا، در راستای اصلاح و بهبود وضعیت جاده کمیجان و توجه مسئولین به وضعیت نامناسب این جاده، برخی مردم و فعالان شهرستان کمیجان نامه ای به استاندار مرکزی و نمایندگان استان ارسال کرده اند.

متن نامه ارسالی به استاندار مرکزی به شرح زیر است:

جناب آقای استاندار، شهرستان کمیجان جزو کم برخوردارترین یا بهتر است بگوییم کم برخوردارترین شهرستان استان مرکزی است. با توجه به اینکه دیگر شهرستان های استان همگی از نعمت جاده اصلی چهار بانده برخوردار هستند و مسئولین آنها در صدد گرفتن امتیازاتی چون حمل ونقل ریلی و هوایی برای شهرستان ها شان هستند متاسفانه به علت کم توجهی مسئولین استان ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم و مهمترین لازمه توسعه و پیشرفت  یک شهرستان  برای ما یک آرزوی محال شده است.

مردم از اینکه جاده اصلی شان با بودجه های قطره چکانی استان و از منابع استانی درست شود ناامید هستند و متاسفانه بعد از گذشت دو سال از سفر آقای وزیر تغییری در وضعیت اسفناک جاده حاصل نشده و مردم  خوب می‌دانند که این امر به این زودی ها محقق نمی‌شود و از وعده های پوشالی و سر خرمن خسته شده اند، لذا چشم امیدشان به جاده فرش بود که از قرار معلوم دست های پشت پرده به این موضوع نیز نفوذ کرده اند و می خواهند ساروق و جیریا و روستاهای قالیباف منطقه ما را(یساول  سوسن آباد  یاسبلاغ دره گرگ  چلبی اسفندان کلوان و خمارباغی ودیگر روستاهای نزدیک به مسیر) از این نعمت محروم کنند. در جایی که اگر نام این جاده، جاده فرش است تمام دنیا فرش ایران را به نام فرش ساروق و جیریا می شناسند و اولین مصوبه بزرگراه فرش همین مسیر بوده و این حق، حق روستاهای این مسیر است.

فی الحال جناب آقای استاندار، مردم شهرستان کمیجان خواهان پروژه  جاده سازی  در این مسیر هستند(مسیر آهنگران ساروق کمیجان) چرا که از قدیم تا به امروز مسیر اصلی شهرستان به مرکز استان، همین مسیر بوده وهست و از طرفی مردم خوب می دانند اگر قرار باشد جاده ای از سمت فراهان به خنجین و بعد کمیجان ساخته شود این امر به علت طولانی تر شدن مسیر و همچنین غیر مسطح بودن آن، ممکن است سال ها طول بکشد.

بزرگراه فرش در ردیف بودجه ملی قرار داشته و مسیر آن تعریف شده است و اولین مصوبه هم همین بوده(مسیر ساروق  کمیجان) متاسفانه در سال های اخیر عده ای با لابیگری و بدون توجه به مسیر تعریف شده اولیه موجبات تغییر این مسیر را فراهم کرده اند که این امر موجب نارضایتی مردم شهرستان کمیجان و بخش ساروق شده که مراتب اعتراض طی طومارهای متعدد به مسئولین تقدیم شده، البته بدنبال صحبت های جنابعالی در چند روز اخیر مجددا نگرانی هایی برای  مردم منطقه بوجود آمده که خاطر ایشان را مشوش کرده چرا که ابقاء طرح ملی بزرگراه فرش و مسیر مصوب اولیه مورد استدعای مردم منطقه بوده و هست.

در پایان؛ جهت یادآوری عرض می‌کنیم  مردم فهیم و ولایتمدار شهرستان کمیجان بارها دین خود را به کشور عزیزشان ایران و این  نظام مقدس ادا کرده اند از تصرف اولین پاسگاه ژاندارمری کشور در کمیجان در بهمن ۵۷ تا تقدیم صدها شهید و آزاده و جانباز در جنگ تحمیلی و مدافعان حرم و ...،  لذا این مطالبات به حق خواسته زیاد و غیر معقولی نیست امیدواریم جناب آقای آقازاده، استاندار محترم در تصمیمات شان مصالح و منافع این مردم شریف را در نظر بگیرند و بدور از تاثیر جریانات و فشارهای اطراف  بهترین تصمیم را بگیرند.

از طرف مردم شریف شهرستان کمیجان و بخش ساروق و جیریا

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.