| کد خبر: 201833 |

استان مرکزی رتبه هفتم نرخ تردد در کشور را داراست

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان مرکزی گفت: این استان رتبه هفتم نرخ تردد در کشور را به خود اختصاص داده است.

تین نیوز

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان مرکزی گفت: این استان رتبه هفتم نرخ تردد در کشور را به خود اختصاص داده است.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایسنا، علی زندی‌فر با اشاره به اینکه در سال جاری روزانه به طور میانگین ۶۲۵ هزار و ۶۰۸ تردد در محورهای مواصلاتی استان مرکزی صورت گرفته است، اظهار کرد: طبق تحلیل تردد در ۶۲ محور شریانی مجهز به ترددشمار آنلاین، میانگین نرخ جریان تردد (وسیله نقلیه در ساعت) ۴۳۱ مورد بوده است در حالیکه میانگین کشوری آن ۳۸۶ تردد است و استان مرکزی رتبه هفتم نرخ تردد در کشور را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره اینکه ۲۴ درصد ترددها در جاده‌های استان مرکزی را وسایل نقلیه سنگین تشکیل می‌دهد، اظهار کرد: استان مرکزی رتبه سوم کشور را در تردد وسایط نقلیه سنگین به خود اختصاص داده است. همچنین نرخ تردد در ساعت وسایط نقلیه در محورهای مواصلاتی استان در سالجاری ۶ درصد افزایش یافته در حالیکه متوسط کشوری آن دو درصد بوده است.

وی در ادامه با اشاره به رشد دو درصدی آمار کشوری متوفیات حوادث رانندگی راه‌های برون شهری و روستایی در هفت ماهه سال ۹۸ در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۷ اظهار کرد: استان مرکزی در این شاخص با کاهش ۶.۸ - درصدی مواجه بوده و در رتبه ششم کشور قرار دارد.

مدیر کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان مرکزی در ادامه گفت: آمار تلفات درون شهری استان در ۸ ماهه سال ۹۷ ۷۲ نفر بوده است که این رقم در سال ۹۸ به ۷۱ نفر رسیده است. این آمار در محورهای برون شهری طی سال گذشته و در همین مدت ۳۲۵ نفر بوده که در سال جاری به ۳۱۹ نفر معادل دو درصد کاهش یافته است و در راههای روستایی نیز آمار تلفات ۱۹ نفر ثبت شده که افزایش یا کاهشی نداشته است.

وی به نوع تصادفات براساس کاربری راه‌های استان اشاره کرد و افزود: از مجموع تصادفاتی که در محورهای مواصلاتی استان مرکزی طی سال جاری به وقوع پیوسته، ۲۴ درصد در آزادراه‌ها، ۳۱ درصد راه‌های فرعی و روستایی، ۲۵ درصد د راه‌های اصلی و 20 درصد در بزرگراه‌ها بوده است.

وی با بیان اینکه ۶۲ درصد جانباختگان تصادفات در محل وقوع تصادف و ۳۸ درصد پس از انتقال به مراکز درمانی و در بیمارستان جان خود را از دست می‌دهند، گفت: براساس نوع وسیله مقصر نیز ۶۴ درصد سواری ها، ۱۵ درصد کامیون ها، ۱۲ درصد وانت، ۹ درصد موتورسیکلت، یک درصد عابر پیاده و یک درصد اتوبوس سهم داشته اند و براساس پلاک خودروی مقصر نیز ۶۳ درصد خودروهای غیربومی، ۳۵ درصد خودروی بومی، و مابقی خوردوی فاقد پلاک یا عابر پیاده بوده‌اند.

زندی‌فر، براساس اعلام پلیس راه استان مرکزی، ۸۳ درصد علت تصادفات را برخورد خودرو با خودرو یا واژگونی وسایط نقلیه بیان کرد و افزود: ۴۵ درصد علت وقوع تصادفات را واژگونی خودرو، ۳۸ درصد را برخورد وسیله با وسیله، ۹ درصد را وسیله با موتور و ۸ درصد را وسیله با عابر پیاده تشکیل داده است.

وی علت عمده وقوع سوانح رانندگی را عدم توجه به جلو بیان کرد که ۶۲ درصد آمار تصادفات را به خود اختصاص داده است و انحراف و تجاوز به چپ را ۱۹ درصد، تخطی از سرعت مطمئنه را ۶ درصد، عدم رعایت حق تقدم عبور ۴ درصد، تغییر مسیر ناگهانی ۲ درصد، سایر دلایل ۶ درصد و عدم توانایی در کنترل وسیله را یک درصد اعلام کرد.

وی به زمان وقوع تصادفات در ساعات مختلف شبانه‌روز اشاره کرد و گفت: آمار درصد تردد، تصادفات و تلفات از ساعت صفر تا چهار صبح ۹ درصد و میزان وقوع تصادفات  ۱۳ درصد، چهار تا هشت صبح ۱۳ درصد میزان تردد و ۱۴ درصد میزان تصادفات، از ساعت هشت تا ۱۲ میزان تردد ۱۲ درصد و میزان تصادفات ۱۷ درصد، از ۱۲ تا ۱۶ میزان تردد ۱۸ درصد و میزان تصادفات ۲۳ درصد، از ۱۶ تا ۲۰ میزان تردد ۲۲ درصد و میزان تصادفات ۲۳ درصد و از ساعت ۲۰ تا ۲۴ میزان تردد ۱۶ درصد و میزان تلفات ۲۰ درصد ثبت شده است.

مدیر کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان مرکزی در ادامه با اشاره به اینکه ۶۰ درصد از کل تلفات استان مرکزی در ۴۵ درصد طول راههای برون شهری(۱۶ محور شریانی) رخ داده است، اظهار کرد: بیشترین آمار تلفات مربوط به محورهای اراک خمین، محور قدیم ساوه تهران، محور قدیم ساوه  سلفچگان، آزادراه ساوه تهران و آزادراه ساوه همدان و محور دلیجان به اصفهان است و در هشت ماه سال جاری از مجموع ۳۳۸ نفر آمار تلفات تعداد ۱۶۱ نفر معادل ۴۷ درصد آمار کل تلفات مربوط به محورهای مواصلاتی حوزه استحفاظی شهرستان‌های ساوه و زرندیه بوده است.

وی چهار محور اراک سلفچگان، آزادراه ساوه تهران، آزادراه ساوه همدان و محور اراک بروجرد را جزو محورهای پرتصادف استان مرکزی در سال جاری اعلام کرد و افزود: ساوه و زرندیه ۲۸ درصد از راه های مواصلاتی استان مرکزی را به خود اختصاص داده‌اند، اما سهم تردد این محورها ۳۴ درصد است.

وی افزود: میانگین سرعت در این مدت ۸۵ کیلومتر بر ساعت و تخلفات سرعت غیر مجاز ۱۰ درصد بوده، درحالی که میانگین درصد تخلفات سرعت غیرمجاز در کشور ۸ درصد بوده است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان مرکزی ادامه داد: بیشترین سرعت متوسط هم در آزادراه ساوه تهران ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، در آزادراه ساوه همدان ۹۶ کیلومتر بر ساعت و در آزادراه ساوه سلفچگان و محور قدیم ساوه همدان ۹۰ کیلومتر بر ساعت بوده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.