| کد خبر: 165479 |

◄ حریم امن ریل، حلقه مفقوده راه‌آهن اراک

شهر اراک نیز به دلیل عبور یکی از شریان‌های حمل‌ونقل ریلی چه مسافری و چه باری و قرار گرفتن بخشی از آن در حومه شهر و نزدیک مناطق مسکونی شاهد حوادث ریلی بسیاری بوده است.

تین نیوز

شهر اراک به دلیل عبور یکی از شریان‌های حمل‌ونقل ریلی چه مسافری و چه باری و قرار گرفتن بخشی از آن در حومه شهر و نزدیک مناطق مسکونی شاهد حوادث ریلی بسیاری بوده است.

به گزارش تین‌نیوز، جلال‌الدین کوکنار مدیرکل راه‌آهن استان مرکزی در خصوص پروژه‌های اجراشده در خصوص بالا بردن ایمنی حمل‌ونقل ریلی در مسیر قطارها بیان کرد: سال گذشته ۶ پروژه شامل پروژه‌های نصب دستگاه علائم جدید مهارانی ایستگاه مشک‌آباد، نصب دستگاه علائم جدید مهارانی ایستگاه نانگرد، نوسازی و تطویل خطوط ایستگاه‌های مشک‌آباد، اراک، سواریان، سمنگان و باغیک و خطوط ایستگاه شازند و احداث ۷ دهانه زیرگذر باکس بتنی اراک تا شازند به انجام رسید.

او گفت:  این پروژه‌ها با اعتباری بالغ‌بر ۱۴۷ هزار میلیون ریال به اجرا درآمد و تأثیر زیادی در افزایش سرعت و ایمنی سیر قطارها و مناطق مسکونی هم‌جوار داشته است.

این در حالی است که وجود ریل و خط آهـن در نزدیکی بخشی از محله‌های اراک دیگر جزئی از شهر شده است. در کنار برخی باغ‌ها و مزرعه‌های اطراف اراک مانند سنجان نیز این ریل‌ها قرار دارند. هم‌اکنون حدود ۱۲ کیلومتر از خطوط ریلی اراک حد فاصله اراک تا سمنگان در حاشیه شهر اراک قرار دارد.

البته برخی معتقدند به دلیل گسترش و توسعه ناموزون شهر و ایجاد محله‌های حاشیه‌نشین و ساخت‌وسازهای غیرمجاز بسیاری از واحدهای مسکونی در چند قدمی ریل راه‌آهن قرار دارند؛ ولی گاه متأسفانه دیده می‌شود آپارتمان‌های نوسازی در چندطبقه نیز در همین حدفاصل ساخته‌شده‌اند و عجیب است که مجوز آن‌ها چطور صادرشده است.

سال‌هاست که ریل‌های عبوری از داخل شهر و حومه برخی محله‌ها در اراک حادثه‌آفرین است و شاید بخش اعظم آن به دلیل ایمن‌سازی نشدن ریل‌های راه‌آهن است که در این خصوص در مناطقی، اقداماتی شده است چون دیوارکشی‌ها در اطراف ریل و یا نصب پل‌های عابر پیاده در برخی نقاط عبوری این ریل‌ها

 البته رعایت نکات ایمنی در خصوص کاهش سوانح ناشی از برخورد قطار با عابران یا خودروها تنها بر عهده راه‌آهن نیست بلکه مردم نیز به‌عنوان یکسر دیگر ماجرا و همچنین برخی از ارگان‌های دیگر نیز در این راستا باید همکاری داشته باشند.

به گزارش وقایع استان، بدون شک مردم باید حریم راه‌آهن را رعایت و در عبور و مرور از ریل‌ها دقت و توجه لازم را داشته باشند. همچنین مسئولان و به‌ویژه شهرداری از برگزاری هر نوع برنامه که موجب تجمع در اطراف خطوط ریلی می‌شود خودداری کنند. نمونه‌هایی چون یکشنبه‌بازار که برای بار چندم شاهد اتفاقی ازاین‌دست در زمان برگزاری آن هستیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.